خبرگزاری کار ایران

آمانو در نشست خبری:

آژانس آماده توسعه همکاری‌ها با ایران است/ هیچ کشوری نمی‌خواست دست خالی از مذاکره برگردد

مدیر کل آزانس بین‌المللی اظهار داشت: آژانس آماده توسعه همکاری‌های خود با ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوکیا آمانو در نشست خبری خود درباره آغاز اجرای برجام که در وین برگزار شد، اظهار داشت: وقتی در ایران بودم با مقام‌های ایران گفت‌وگوهای بسیار خوبی انجام شد و در مورد انتظارهای دو طرف صحبت شد.

او با بیان اینکه آنچه مهم است این است که ایران و آژانس باید با هم همکاری داشته باشند، افزود: این همکاری‌ها در صورتی است که حتی آژانس آماده است همکاری‌های خود با ایران را توسعه بدهد.

دبیر کل آزانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه دیدار بازرسان ما طبق آنچه در برجام آمده است، ادامه می‌یابد، اظهار داشت: آن‌ها بازمی‌گردند و به ما گزارش می‌دهند. اما باید بگویم هیچ فشار زمانی بر آژانس وجود ندارد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در بیانیه خود از ایران حمایت کردید، توضیح داد: بحث حمایت نیست. می‌خواهیم واقعیت را بگوییم. ما می‌خواستیم مسئله هسته‌ای ایران را حل کنیم و می‌دانستیم از گفت‌و‌گو می‌توان به این مهم رسید.

آمانو افزود: به روز اجرا هم رسیدیم، حالا باید رصد کنیم تا از این به بعد نگرانی نباشد. ایران تا الان خود را پایبند نشان داده است. در گزارش‌ها نیز بازرسان آژانس باید روی یک خط منظم حرکت کند.

او با اشاره به بحث همکاری همه جانبه اظهار داشت: در گزارش از جملات دوپهلو استفاده نکردم که نشان دهد ایران همکاری نمی‌کند. رسیدن به توافق مشکل بود و تلاش زیادی می‌طلبید. هر کشور را باید جمع می‌کردیم و همه اینها در خلال همکاری بوجود می‌آمد.

دبیر کل آژانس با بیان اینکه ایران هم تعهدهای خود را اجرایی خواهد کرد، افزود: هیچ کشوری نمی‌خواست دست خالی از مذاکره برگردد و رسیدن به برجام نشان می‌دهد ما به این درجه رسیدیم.

کد خبر : ۳۳۹۶۸۷