خبرگزاری کار ایران

فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت با دیپلماسی فعال در زمینه برجام، فضای روانی علیه ایران را بهبود بخشید

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه دیپلماسی عمومی، در مذاکرات هسته ای ایران توانست فضای ایران هراسی را با پرهیز از طرح مسائل اختلافی به سودخودش تغییر دهد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد تاثیرهای اجرای برجام گفت: این موضوع را با چند رویکرد می‌توان نگاه کرد. نخست آنکه اولین تاثیرِ اجرای موفق برجام، تعدیل شدید فضای روانی علیه ایران و همچنین رقم خوردن دیپلماسی جهانی به سود ایران خواهد بود. دوم اینکه ایران که تا امروز جزو متهمان عرصه سیاسی در تحولات منطقه بود اکنون به عنوان یک همتا و بازیگر در عرصه سیاسی جهانی ایفای نقش خواهد کرد. 

وی در مورد توسعه اقتصادی که اجرای برجام در پی دارد بیان کرد: با برداشته شدن تحریمهای بانکی، مالی و نفتی  دو نوع سرمایه به کشور افزوده خواهدشد اول بازگشت پول نفت تحریمی به عرصه اقتصاد و ایجاد اشتغال و دوم امکان سرمایه گذاری های خارجی که حالا با ایجاد فضای مثبت روانی دیگر مانعی برای آن وجود نخواهد داشت. امیدست که دولت بتواند با اجرای موفق برجام کشور را از حالت رکود اقتصادی خارج کند.

فلاحت پیشه در خصوص سهم دیپلماسی فعال دولت در زمینه توفیقات برجام تاکید کرد: دولت و نظام در دو عرصه در زمینه دیپلماسی عمومی و رسمی به خوبی عمل کردند. در زمینه دیپلماسی عمومی، در مذاکرات هسته ای ایران توانست فضای ایران هراسی را با پرهیز از طرح مسائل اختلافی به سودخودش تغییر دهد. و در زمینه دیپلماسی رسمی هم تمام توان کارشناسی خود را برای حل مشکلات دیپلماسی به کار بست. 

وی درخصوص تغییر نگاه دنیا به ایران پس از اجرای برجام گفت: بعد از این دو نگاه در مورد ایران شکل خواهد گرفت یکی نگاه همکارانه و همکاری جویانه با ایران و دیگری نگاه واقع گرایانه نسبت به تحولات منطقه است و شاهد آن خواهیم بود که مفاهیمی مثل نقض حقوق بشر، تروریسم که توسط برخی کشورهای ارتجاعی عرب و در راس آن عربستان علیه ایران شکل گرفته است با تغییر افکار عمومی غرب مواجه خواهد شد.

فلاحت پیشه همچنین وجود سه راهبرد منطقه ای رقیب را از موانع موچود پیش رو بر سر راه اجرای برجام دانست و افزود: راهبرد ارتجاعی عربی دراس آن عربستان، راهبرد امنیتی در راس آن نتانیاهو و راهبرد مرموز ترکی کشور ترکیه از مشکلات اجرای برجام خواهد بود که دیپلماسی فعال ایران را می طلبد. آقای ظریف که در عرصه بین المللی خوب عمل کرده باید تمام نیروهای تخصی خارجی خود را مجبور به ارائه طرح عملیاتی قابل اجرا نماید تا بتواند روابط دو جانبه دیپلماتیکش را با کشورهای مختلف بهبود بخشد. چرا که با وجود اتهام زنی علیه ایران از سوی عربستان همچنان امکان همکاری دوجانبه با کشورهای عضو اتحادیه عرب فراهم است.

کد خبر : ۳۳۸۶۶۵