خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

تبلیغ علیه تکفیری‌ها باید با زبان کشورهای مختلف انجام شود

مراجع تقلید شیعیان گفت: تکفیری‌ها نام اسلام را تخریب کرده‌اند و باید رسوا شوند و این تبلیغ باید با زبان کشورهای مختلف انجام شود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی عصر امروز در دیدار با اعضای ستاد برگزاری همایش «حوزه و عصر بین‌الملل» گفت: اسلام دارای دو ویژگی بسیار مهم جهانی بودن و جاودانگی است. جهانی بودن اسلام از بعد مکانی و زمانی و نیز جاودانگی پیام آن موجب شده که اسلام  کامل‌ترین دین در میان تمام ادیان باشد.

این مرجع تقلید بیان کرد: در زمان طاغوت، مطلبی با عنوان «آفتاب فنلاند اسلام را به خطر انداخت» منتشر شد و هدف این بود که اسلام حکمی برای آفتاب نیمه‌شب فنلاند ندارد که در همان زمان پاسخ این مطلب را دادیم که صاحب عروه سال‌ها پیش پاسخ این سؤال را داده است و آفتاب نیمه‌شب فنلاند اسلام را به خطر نیانداخته است.

وی گفت: دانستن زبان‌های مختلف یکی از مهم‌ترین ضروریات تبلیغ دین است؛ به‌نحوی‌که اسلام در سالهای ابتدایی تبلیغ جهانی خود کشورهایی را مورد تاثیر قرار داد که زبان آن‌ها عربی نبود.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: مهم‌ترین وسیله تبلیغ دین، منطق بی‌نظیر اسلام است، این منطق با زبان‌دانی می‌تواند برای مردم جهان تبیین شود؛ زبان‌دانی امروز یک واجب کفایی در حوزه‌های علمیه است.

وی گفت: برخی شبکه‌های تبلیغ تشیع در کشور وجود دارد که اگر در این شبکه‌ها عالمانی به زبان‌های مختلف وجود نداشته باشند چگونه می‌توان برنامه‌های پاسخ به شبهات و مباحث اعتقادی را برای مردم این کشورها پخش کرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: زبان‌دانی امروز به یک ضرورت مهم مبدل شده است، زیرا در سال‌های اولیه اسلام، منحصر در چندین کشور اطراف شبه‌جزیره بود، ولی امروز گستره اسلام عالم‌گیر است و به همین دلیل باید برای تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ رسانه‌های زبان‌دان‌هایی در حوزه تربیت شوند تا کار تبلیغ دین را انجام دهند.

وی افزود: مردم کشوری مثل اندونزی که امروزه بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان است به‌واسطه شمشیر مسلمان نشدند؛ بلکه تاجران مسلمان با زبان مردم این کشور و اخلاق حسنه‌ای که داشتند تأثیرگذاری خود را نشان دادند و مردم این کشور و کشورهای اطراف آن را به اسلام مشرف کردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بابیان اینکه امروزه در سراسر جهان به‌ویژه آمریکای لاتین فضای بسیار خوبی برای تبلیغ دین اسلام وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های موجود استفاده و برای تبلیغ دین اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) در این کشورها اقدامات اساسی انجام داد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: امروزه دنیا به دنبال معارف ناب اسلام و اهل‌بیت(ع) است و آن‌ها از فرهنگ مادی خسته شده‌اند که باید برای جذب و مزین کردن آن‌ها به نور اسلام تلاش کنیم.

وی بیان کرد: امروزه تکفیری‌ها که با اسلام بیگانه‌اند و نام اسلام را نیز تخریب کرده‌اند باید با تلاش عالمان دین در دنیا رسوا شوند و این تبلیغ علیه آن‌ها باید با زبان کشورهای مختلف انجام شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: زبان‌دانی در حوزه باید به یک فرهنگ مبدل شود و به‌عنوان یک واجب کفایی در بین حوزویان شناخته شود؛ باید کاری کنیم وعده امام صادق(ع) مبنی بر انتشار انوار اسلام و شریعت از قم به سراسر جهان در این عصر محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش زبان در حوزه نیازمند آشنایی طلاب با ادیان مختلف، ادبیات ملل و تاریخ و جغرافیایی مسلمانان و فرق اسلامی است.

کد خبر : ۳۳۸۶۴۶