خبرگزاری کار ایران

مبلغ در گفتگو با ایلنا:

نارضایتی مقام‌های نظارتی از کثرت داوطلبان، شائبه تکرار ردصلاحیت‌های گذشته را ایجاد می‌کند

معاونت سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات گفت: جریان رقیب در شرایط کنونی اینگونه احساس کرده که شرایط و فضای جامعه برای رسیدن به موفقیت به نغع آن‌ها نیست لذا از تعابیر نامناسبی برای حضوری اصلاح طلبان به انتخابات استفاده می‌کنند.

مرتضی مبلغ در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا٬ درباره واکنش منفی برخی جریان‌های سیاسی نسبت به تعدد داوطلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اظهار داشت: حضور گسترده ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی نشان از پویایی انتخابات و سرزنده بودن آن دارد که باید این حضور را به فال نیک گرفت و آن را امری مثبت قلمداد کرد و اینگونه اظهار نظر از سوی کسانی که ساز دیگری می‌زنند٬ در شأن جامعه ما نیست.

وی در پاسخ به اینکه علت ترویج و القای منفی از تعداد زیاد داوطلبان در جامعه چیست گفت: در دوره‌های گذشته کاندیداهای اصلاح‌طلب بدون ارائه سند و مدرک به خود آنها رد صلاحیت می‌شدند و اکنون که اظهارنظرهایی از سوی مقام‌های نظارتی مبنی بر کثرت نامزد‌ها مطرح می‌شود٬ این شائبه را ایجاد می‌‌شود که جریان گذشته تکرار شود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با تاکید بر اینکه در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها امیدواریم براساس موازین قانونی عمل شود، گفت: بررسی‌ها باید بر اساس اسناد و مدارک معتبر قانونی که از مراجع چهارگانه (وزارت اطلاعات٬ قوه قضاییه٬ نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال) واصل می‌شود صورت بگیرد و آن مدارک دقیقا بررسی شود و با بندهای قانونی که در موارد مختلف آمده تطبیق داده شود که در صورت عدم انطباق آنگاه آن فرد رد صلاحیت شود.

عضو شورای مشورتی سید محمد خاتمی در پاسخ به اینکه اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیدا‌ها در این دور از انتخابات چه تاثیری بر شفافیت بررسی‌ها دارد گفت: در دوره‌های گذشته به جز موارد استثنایی دلایل رد صلاحیت به افراد اعلام نمی‌شد و بد‌تر آن اینکه بندی غیر قانونی به نام «عدم احراز» اضافه شده بود که بدون سند و مدرک اقدام به رد صلاحیت می‌کردند؛ این در حالی بود که چنین رویه‌ای را در قانون نداشتیم.

وی ادامه داد: بیان دلایل رد صلاحیت‌ها اقدامی مثبت است و این یعنی قانون در حال اجراست و امیدواریم هیات‌های نظارتی در بررسی‌ها بر اساس موازین قانونی اقدام کنند.

مبلغ درباره اینکه چرا اخیرا اینگونه القا می‌کنند که اصلاح طلبان برای انتخابات فله‌ای آمدند، تصریح کرد: در این دور از انتخابات هر کسی احساس کرده می‌تواند کمکی به رونق کشورکند، اقدام به نام‌نویسی کرده است، لذا طرح اینگونه سخنان خلاف نشاط سیاسی در جامعه است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به دلایل طرح اینگونه ادعا‌ها در واکنش به حضور کاندیدا‌ها برای حضور در انتخابات تصریح کرد: جریان رقیب در شرایط کنونی اینگونه احساس کرده که شرایط و فضای جامعه برای رسیدن به موفقیت به نغع آنها نیست و رضایت چندانی از موقعیت کنونی ندارد و به همین خاطر درصدد تغییر وضعیت به نفع خود هستند لذا برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف خود از تعابیر نامناسب استفاده می‌کنند.

عضو شورای مشورتی خاتمی در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان چه خواسته‌ای از شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها دارند، گفت: آنچه که مسلم است، اینکه انتخابات به حقوق اساسی مردم و اساسی‌ترین حق مردم در رقم زدن سرنوشت مردم بر می‌گردد و زیر ساخت‌های نظام با انتخابات مشخص می‌شود و دستگاهای مربوطه موظفند بر اساس موازین انقلاب عمل کنند.

معاونت سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با اشاره به سفارش‌ها و تاکیدهای سیدمحمد خاتمی برای انتخابات آتی گفت: تاکید بر رعایت قانون اساسی حضور گسترده مردم و برپایی شور و نشاط انتخاباتی از جمله مواضع روشنی است که همیشه از سوی آقای خاتمی تاکید می‌شود.

مبلغ همچنین در پایان با اشاره به وضعیت مناطق در شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: تمامی نامزدهای انتخاباتی از شهر‌های مختلف متعهدند در فرایند خرد جمعی و اجماع عمومی اصلاح‌طلبان عمل کنند که این روند از ابتدا وجود داشته و ادامه هم دارد تا به نتایج قابل قبول بعد از تایید صلاحیت‌ها برسیم و با تصمیم‌گیری نهایی ببینیم که چه کسانی در عرصه می‌مانند.

کد خبر : ۳۳۴۴۶۵