خبرگزاری کار ایران

از سوی سازمان حفاظت محیط زیست؛

راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا به هیأت دولت ارائه شد

گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا در جلسه روز چهارشنبه هیأت وزیران به رئیس‌جمهور ارائه شد.

به گزارش ایلنا، گزارش سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا در جلسه روز چهارشنبه هیأت وزیران به ریاست رئیس‌جمهور ارائه شد.

بنا بر گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، طرح ارتقای کیفیت فرآورده‌های سوختی شامل بنزین و گازوئیل جهت تکمیل توزیع در کلان‌شهر‌ها در مرحله اول و گسترش به کل کشور در پالایشگاه‌ها از جمله اقدامات در دست اجراست.

همچنین اختصاص حداقل ۱۰ درصد از ظرفیت‌های جدید تولید برق به نیروگاه‌های بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی و حمایت از توسعه شبکه هوشمند انرژی از دیگر برنامه‌ها برای کاهش آلودگی هواست. تعویض کاتالیزگر خودروهای عمومی درون شهری و پیشنهاد جایگزینی موتورسیکلت-های برقی بجای موتورسیکلت‌های بنزینی، ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های الکترونیکی و اصلاح حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی، ارایه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون کلانشهر‌ها، تکمیل اجرای طرح کاهش، هدایت و انتقال بخارهای بنزین (کهاب)، ارایه برنامه بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلوده کلان‌شهر‌ها و الزام واحدهای صنعتی با آلودگی بالا به تجهیزات کنترلی و نیز افزایش سرانه فضای سبز در شهر‌ها و حریم آن‌ها، از دیگر راهکار‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده در گزارش مذکور برای کاهش آلودگی هواست.

در ادامه جلسه، موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی مغرب به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد مشتمل بر یک مقدمه و بیست و نه ماده به تصویب دولت رسید.

همچنین موافقتنامه انتقال محکومین به حبس بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده تصویب شد.

دولت در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مشارکت و سرمایه‌گذاری سازمان‌های توسعه‌ای و بخش‌های غیردولتی در حوزه‌های نوین با فناوری پیشرفته، ضمن اضافه نمودن شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای، به این شرکت اجازه داد برای تولید دانش فنی و انتقال تکنولوژی ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای تا ۴۹ درصد در سهام شرکت ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی ایران (سورنا) مشارکت کند.

در این جلسه همچنین آیین‌نامه اجرایی یکی از مواد قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری اصلاح گردید. براساس اصلاح این آیین‌نامه، بیمه شدگانی که بخواهند سوابق آن‌ها در محاسبات منظور شود، باید حداکثر ظرف مدت ۱۴ ماه از تاریخ تصویب این اصلاحیه و یا اخذ پروانه وکالت چنانچه مؤخر بر این تصویب نامه باشد، به صندوق مراجعه نمایند و توافقنامه لازم را با صندوق امضا کنند.

اعضای دولت در ادامه، با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات دریافتی شرکت‌های فعال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور عراق و ونزوئلا از سه سال به پنج سال موافقت نمودند. افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات به شرکت‌های یاد شده به دلیل مواجه شدن آن‌ها با بروز مشکلاتی در بازپرداخت تسهیلات دریافتی از قبیل نا‌آرامی‌های اخیر در کشور عراق و تغییر ارز حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی از دلار به بولیوار توسط دولت ونزوئلا و کاهش ارزش پول ملی آن کشور در مقابل دلار صورت گرفته است.

هیأت وزیران در راستای تها‌تر دیون دولت با مطالبات خود از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد به منظور تسویه بدهی کامل دستگاه‎های اجرایی و شرکت‎های تابعه به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور و سال‎های بعد با رعایت قوانین و مقررات مربوط از محل منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم‏الشرکه، حق بهره‎برداری و بهره مالکان بابت رد دیون دولت (وزارتخانه‎‌ها و مؤسسات دولتی و شرکت‎های وابسته) نسبت به پیشنهاد و پیش‎بینی بودجه در قانون جهت پرداخت به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) اقدام نماید.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نیز موظف است در هر سال پس از دریافت مبلغ پیش‎بینی شده در قانون بودجه با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به انتقال اسناد مالکیت به میزان بودجه دریافتی (املاک تأیید شده از سوی سازمان حسابرسی کل کشور) به نام دولت اقدام کند.

دولت همچنین با ورود و ترخیص آمبولانس کم مصرف برای حمل و نقل بیماران در مناطق روستایی به تعداد مورد نیاز با معافیت از سود بازرگانی و رعایت سایر مقررات موافقت کرد.

کد خبر : ۳۳۴۱۱۶