خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

مبادله اورانیوم ایران با روسیه انجام شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، از انجام کامل مبادله اورانیوم و کیک زرد با روسیه و دریافت ۲۰۰ هزار تن کیک زرد خبر داد و گفت: برجام تا کمتر از یک ماه آینده (تا پایان دی ماه) اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی در گفتگو با شبکه خبر سیما، با اشاره به آغاز فرآیند مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد میان ایران و روسیه، اظهار داشت: با این فرآیند، ما عملا به باشگاه صادرکننده مواد هسته‌ای وارد شده‌ایم.

وی با بیان اینکه کار مبادله اورانیوم با کیک زرد به دفعات باید انجام می‌شد، تصریح کرد: این کار را به نحوی انجام دادیم که همه مواد مورد نظرمان را قبل از اینکه محموله را بدهیم، تحویل گرفتیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور خاطرنشان کرد: دیروز ۶۰ تن کیک زرد را که علاوه بر مواد قبلی بوده، دریافت کردیم و در مجموع ۲۰۰ هزار کیلوگرم کیک زرد گرفته‌ایم که قدم بزرگی برای اجرای برجام است.

کمالوندی با بیان اینکه این معامله نتیجه کار حساب شده چند ماه اخیر در سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه بوده است، ادامه داد: در حال حاضر ذخایر خوبی در کیک زرد داریم، چراکه کشور ما به لحاظ منابع اورانیوم کشور ثروتمندی نیست و وضعیت ما مانند کشوری است که پالایشگاه دارد اما نفت ندارد؛ بنابراین داشتن ذخایر کیک زرد به تنهایی اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است این است که معامله خوش سودی به نحو احسن انجام شده و بعد از دریافت محموله اجازه دادیم که کشتی حامل مواد غنی شده ما به سمت مقصد برود.

هسته میانی قلب راکتور اراک بزودی خارج می‌شود

معاون بین الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه سه کار اصلی در جریان اجرای برجام باید انجام شود اظهار داشت: نخستین کار، کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها بوده که تقریبا روند پایانی را می‌گذراند؛ دومین گام مبادله مواد غنی شده که دیروز به سرانجام رسید و گام سوم بازطراحی راکتور اراک است که در این رابطه قراردادی امضا شده و مقدمات کار فراهم شده و قرار است قراردادهای جانبی نیز امضا شود.

کمالوندی ادامه داد: پرونده «پی‌ام دی» (مسائل گذشته و حال پرونده هسته‌ای ایران) نیز به نحو احسن بسته شد و لذا همه شرایط فراهم شده است که به زودی و در قدم آخر، بیرون آوردن هسته میانی قلب راکتور اراک انجام شود.

وی با بیان اینکه بخش اصلی راکتور آب سنگین اراک باقی می‌ماند افزود: هسته مرکزی قرار است توسط همکاران ما بازطراحی شود که طراحی‌های مفهومی آن صورت گرفته است. با بازطراحی صورت گرفته، مازاد آب سنگین تولیدی به خارج از کشور صادر می‌شود که به این ترتیب به جمع سه کشور صادرکننده آب سنگین ملحق می‌شویم.

روز اجرای برجام، کمتر از یک ماه دیگر می‌رسد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور درباره زمان تکمیل اقدامات طرفین در اجرای برجام و فرارسیدن «روز اجرای برجام» گفت: این مسئله به نحو زیادی به اقداماتی بستگی دارد که ما انجام می‌دهیم چون آن‌ها اقداماتشان را انجام داده‌اند و الان منتظرند که آژانس اعلام کند که ایران تعهداتش را انجام داده است که در این صورت به طور اتوماتیک روز اجرای برجام فرا می‌رسد.

کمالوندی در همین رابطه تصریح کرد: ما پیش بینی اواخر دی ماه را داشتیم که هنوز هم در‌‌ همان مسیر هستیم که به طور کلی می‌توان گفت، کمتر از یک ماه دیگر روز اجرا فرا می‌رسد.

عهدشکنی کنند، به سرعت به نقطه قبل برمی‌گردیم

وی همچنین در رابطه با مقابله با عهدشکنی غربی‌ها در اجرای برجام و لغو تحریم‌ها گفت: قطعا برنامه هسته‌ای ما برای همیشه صلح آمیز خواهد بود، اما پیش بینی کرده‌ایم که اگر بدعهدی شود، به سرعت و در کوتاه‌ترین زمان به شرایطی بهتر از شرایط قبل بازگردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور تصریح کرد: طرف غربی نیز به خوبی متوجه این موضوع شده و شاید جای این نباشد که به جزئیات اشاره کنم اما با راحتی می‌توانیم با سانتریفیوژهای پیشرفته و با افزایش ظرفیتی که نسبت به سال قبل داشته‌ایم، در صورت بدعهدی طرف مقابل در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شرایطی بهتر از قبل برسیم.

کد خبر : ۳۳۳۹۲۹