خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان:

هدفِ مجازات جایگزین حبس بازاجتماعی کردن محکوم است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: هدف از اجرای مجازات جایگزین حبس این است که زمینه جهت بازاجتماعی شدن محکوم فراهم گردد.

به گزارش ایلنا، «محمدباقر اسلامی» در جلسه‌ای با موضوع مجازات‌های جایگزین حبس با اشاره به اینکه رویکرد جدید قانونی نسبت به مقوله کاهش جمعیت کیفری زندان ها قابل تقدیر است، اظهار داشت: در این رابطه نهادهای متعدد کیفری پیش بینی شده که یکی از این نهادهای نوظهور قانونی، مجازات جایگزین حبس است.

این مقام قضایی افزود: مجازات جایگزین حبس عبارت از یک دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در حقیقت با این رویکرد افرادی که به علل متفاوتی مرتکب جرم می شوند در مواردی که جرم آثار اجتماعی شدیدی نداشته باشد، بتوانند به جای عمل مجازات حبس در زندان، از مجازات جایگزین حبس بهره ببرند.

اسلامی تصریح کرد: در این راستا چندین ماده به موضوع مجازات جایگزین حبس و شیوه صدور آراء و اجرای آن اختصاص یافته است و به جهت اهمیت این موضوع دستگاه های دولتی خدمت پذیرنده به موجب آئین نامه ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی تعریف و برای هر کدام از این دستگاه ها شرح وظایفی در نظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: هدف از اجرای مجازات جایگزین حبس این است که فرد بدون ورود به زندان، از برچسب های مجرمانه فاصله گرفته و زمینه جهت بازاجتماعی شدن وی فراهم گردد.

اسلامی یادآور شد: انتظار می رود که نهادهای خدمت پذیرنده با حساسیت ویژه ای به این نهاد نوظهور ورود پیدا کرده و ضمن پذیرش این محکومان و فراهم کردن زمینه اجرای آن، نظارت دقیق و منظمی در شیوه اجرای مجازات جایگزین حبس داشته باشند.

در این جلسه همچنین"علی میرزابیگی" سرپرست مجتمع قضائی دادگاه های کیفری دو شهرستان کرمان، با بیان اینکه نسبت به گذشته رویکردهای پیشگیرانه قضائیه نمود بیشتری پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر مساله مجازات جایگزین حبس با جدیت دنبال می شود اما باید در صدور رای ابتکار عمل وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: تنها در یکی از شعب مجتمع قضایی، تاکنون ۳۲ فقره پرونده در خصوص مجازات جایگزین حبس صادر شده و در آراء متعددی به انجام خدمات عمومی رایگان در اغلب ارگان ها از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی صادر و اجرا شده است.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: البته در زمینه مجازات جایگزین حبس بایستی حتما تاثیر این نوع آراء در فرد متهم نیز دیده شود یعنی ضروری است اهداف مجازات جایگزین حبس دیده شده تا تاثیرگذاری آن در پیشگیری از بزه بعدی اعمال گردد

کد خبر : ۳۳۳۳۶۴