خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

متهمان شرکت نگین خودرو مجازات شدند/ بازداشت ۴ جاعل امضای مسئولان

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: ۴ جاعل امضای مسئولان با جعل دستخط و امضا٬ خواسته‌هایی از دستگاه‌ها داشتند که در نهایت بازداشت شدند

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه کمتر از ۸۰ روز تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده است٬ ابراز امیدواری کرد که ‌این انتخابات نیز به خواست رهبری، با مشارکت حداکثری و کمال امنیت و آرامش برگزار شود.

وی از هیات‌های اجرایی و دولت، شورای نگهبان و هیات‌های نظارت خواست در این انتخابات قانون را رعایت کنند و افزود: قوه قضاییه با هر کس که جرمی انجام دهد برخورد می‌کند و امیدواریم در این مدت کمترین پرونده را در قوه قضاییه داشته باشیم٬ اما اگر پرونده‌ای هم باشد بدون هیچ اغماضی با آن برخورد می‌کنیم.

برای اقتصادی مقاومتی بیشتری همکاری را با دولت می‌کنیم

محسنی‌اژه‌ای به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز سعی می‌کنیم برای مبارزه با فساد و رکود و رفع بیکاری و تولید بیشتر با دولت همکاری کنیم.

بازداشت ۴ جاعل امضای مسئولان

وی با اشاره به بازداشت ۴ جاعل که امضای مسئولان را جعل می‌کردند٬ گفت: این افراد با جعل دستخط و امضا خواسته‌هایی از سیستم بانکی و دستگاه‌های دیگر داشتند که با هوشیاری حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و نهادهای دیگر بازداشت شدند و از مردم می‌خواهیم در صورت برخورد با این افراد٬ از آنها کارت شناسایی بخواهند.

متهمان شرکت نگین خودرو مجازات شدند

سخنگوی قوه قضاییه درباره شرکت نگین خودرو گفت: افراد زیادی از این شرکت شاکی بودند که با آنها برخورد شد و مجازات حبس برای برخی افراد و همچنین رد مال صادر شد. با این حال مردم دقت کنند که پول خود را در چه شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

منشاء دستور دادستانی برای ممنوع‌الخبری خاتمی مصوبه شورای عالی امنیت ملی است

محسنی‌ اژه‌ای در مورد انتشار خبر آقای سیدمحمد خاتمی در روزنامه اطلاعات و احضار آقای دعایی به دادسرای ویژه روحانیت و اظهارات وی مبنی براینکه نظر رهبری نیز نسبت به آقای خاتمی منفی نیست٬ گفت: من از نقل قول آقای دعایی در خصوص صحبت‌های رهبری خبر ندارم٬ اما دستورالعمل دادستانی که منشا آن مصوبه شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن است لغو نشده است و هر کس خلاف آن عمل کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد؛ همانطور که آقای دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفت.

به دعایی تفهیم اتهام شد

وی افزود: آقای دعایی برای بار دوم به دادسرای ویژه روحانیت احضار و به او تفهیم اتهام شد و وی با قرار تامین آزاد است. پرونده وی برای ارسال به دادگاه آماده است٬ اما دستور دادستانی هنوز به قوت خود باقی است و هر کسی از آن تخلف کند چه روحانی چه غیر روحانی با آن برخورد خواهیم کرد.

توضیح‌های پرونده فوت خانم باردار در کرج

سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص پرونده مربوط به فوت یک خانم باردار به همراه فرزندش در یکی از بیمارستان‌های کرج گفت: دو ماه پیش خانم بارداری به بیمارستان مراجعه می‌کند که اول وی را پذیرش می‌کنند٬ بعد ادعا می‌شود وی به دلایلی باید به بیمارستان دیگری منتقل شود. نهایتا این خانم خارج از بیمارستان اولیه فوت می‌کند. هم اکنون پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است٬ اما پزشکی قانونی و نظام پزشکی باید نظر بدهند تا مشخص علت فوت چیست و آیا بیمارستان مربوطه همه وظایف پزشکی خود را انجام داده یا قصوری صورت گرفته است.

دستگیری چند دلال ارزی به دستور سازمان تعزیرات حکومتی بود

وی در مورد دستگیری چند دلال ارزی گفت: نمی‌توان گفت این افراد دنباله افرادی هستند که قبلا دستگیر شده‌اند و این جرائم سازمان‌یافته است. تعداد افراد دستگیر شده را دقیق نمی‌دانم٬ اما تعدادی از افراد به اتهام اخلال در نظام ارزی به دستور سازمان تعزیرات حکومتی دستگیر شده‌اند.

حکم پرونده روزچنگ هنوز صادر نشده است

محسنی‌اژه‌ای گفت: پرونده‌ای هم در مورد روزچنگ که قبلا دستگیر شده بود وجود دارد که در مورد میزان تخلف‌های مالی اختلاف نظر وجود دارد٬ جلسات دادگاه این پرونده هنوز به پایان نرسیده و اگر چه برای برخی از متهمان رای صادر شده اما برای این پرونده هنوز حکم صادر نشده است.

مشکلات خانواده‌های زندانیان

معاون اول قوه‌قضاییه در مورد مشکلات خانواده‌های زندانیان گفت: نفس به زندان رفتن به حیثیت افراد و خانواده‌های آن‌ها لطمه می‌زند٬ اما خود زندانی باعث این اتفاق شده است. از طرفی امرار معاش خانواده کسانی که مشکلات مالی پیدا می‌کنند٬ با مشکل مواجه می‌شود و قوه‌قضاییه هم نمی‌تواند معاش آن‌ها را کاملا تامین کند. در صورتی که این امکان وجود داشته باشد برخی از آن‌ها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرند٬ اما این کفاف همه خانواده‌ زندانیان را نمی‌دهد٬ برای همین انجمن حمایت از زندانیان وجود دارد با این حال باز هم مجرم زمان ارتکاب جرم باید عواقب آن را نیز در نظر بگیرد.

وی گفت: قوه‌قضاییه به همراه کمیته امداد، سازمان بهزیستی و برخی خیران در حد توان به فکر خانواده‌های زندانیان است٬ اما نباید به گونه‌ای هم با شد که زندانی فکر کند می‌تواند جرمی را مرتکب شود و دیگران معیشت خانواده او را تامین کنند.

اعتصاب غذای محمود بهشتی

در ادامه خبرنگاری در مورد اعتصاب غذای محمود بهشتی از اعضای کانون صنفی معلمان پرسید و گفت که وی نسبت به اینکه دادگاه او در ۵ دقیقه برگزار کرده‌اند و حکم را صادر شده اعتراض دارد٬ که محسنی‌اژه‌ای در این خصوص گفت: این مطلب صحیح نیست اصلا در ۵ دقیقه امکان صحبت و صورت جلسه دادگاه وجود ندارد اگر هم اعتراضی و جود داشته باشد٬ مسیر کاملا مشخص است. در مواردی که حکم قطعی نباشد مرجع تجدید نظر مشخص شده است در این مورد هم حکم هنوز قطعی نشده.

سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: اگر مرجع تجدید نظر حکم را خلاف بداند آن را نقض می‌کند یا دستور به رفع نقص آن می‌دهد در مواردی خاص هم اگر حکم قطعی شده باشد٬ درخواست اعاده دادرسی پیش‌بینی شده است. همچنین درخواست رسیدگی فوق‌العاده هم در برخی موارد وجود دارد٬ بنابراین نمی‌توان گفت فردی محاکمه شده و همه این مسیر‌ها را طی کرده است٬ اما باز هم معتقد است حق با اوست.

وی گفت: هر کسی به هر دلیلی اعتصاب غذا کند٬ سازمان زندان‌ها وظیفه دارد با او یا با خانواده وی یا با وکیلش صحبت کند. اگر هم نیاز به اقدامات پزشکی باشد انجام خواهد شد. این متهم هم از دیگران مستثنی نیست و اگر اعتراضی دارد می‌تواند آن را از مجرای قانونی پیگیری کند.

بخشی از تصمیم‌های پرونده بورسیه‌ها باید به دیوان عدالت اداری برود

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده بورسیه‌ها گفت: بخشی از تصمیم‌هایی که در این زمینه اخذ شده باید به دیوان عدالت اداری برود.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: بر اساس نامه‌ای که رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب نوشته است این مسئله را باید دیوان عدالت اداری رسیدگی کند٬ اما اینکه حکمی صادر شده باشد فعلا این اتفاق نیفتاده است.

محسنی اژه‌ای درباره اعاده حیثت افرادی که در پرونده بورسیه‌ها آبرویشان رفته است٬ گفت: در این زمینه افراد می‌توانند به دادگستری شکایت کنند٬ اما هنوز هیچکدام از اینها منجر به تصمیم نهایی نشده است.

مصادیق ممنوع‌التصویری آقای خاتمی در اختیار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است

سخنگوی قوه‌ قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار شرق درباره دستور دادستانی مبنی بر ممنوع‌التصویری آقای خاتمی گفت: شورای عالی امنیت ملی دو نوع مصوبه دارد؛ یکی مصوباتی است که خود شورا تصویب می‌کند و دیگری مصوباتی که تعیین مصادیق آن در اختیار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است. مثل قضیه کرسنت یا قضیه برجام.

وی افزود: در زمینه ممنوع‌التصویری آقای خاتمی هم شورای‌عالی امنیت ملی مستقیما مصوبه‌ای ندارد و دبیرخانه تعیین مصادیق کرده است. البته دادستان دستور داده است که منشا این دستور تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه با تایید اینکه دادستان اجازه صدور حکم ندارد٬ گفت: با این حال بر اساس قانون دادستان می‌تواند دستور قضایی صادر کند و حکم دادستان لازم‌الاجراست و اگر کسی تخلف کند با او برخورد می‌شود.

کار بابک زنجانی از صفر تا صد خلاف نیست

وی درباره پرونده بابک زنجانی گفت: از افرادی در این زمینه تحقیق شده اما ممکن است این افراد مجرم نباشند اما مطلع یا شاهد باشند و در این زمینه اطلاعات بیشتری ندارم.

محسنی اژه‌ای درباره ادعاهای بابک زنجانی درباره کمک به ایران در زمان تحریم گفت: به هر حال ما در حال تحریم هستیم و این تحریم برای کشور محدودیت‌هایی ایجاد کرده و بدیهی است نخواهیم گذاشت این تحریم‌ها کشور را فلج کند.  به هر حال هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی برخی افراد برای رفع تحریم‌ها به دولت کمک کردند و این کار خلاف نیست و نمی‌توان از صفر تا صد بابک زنجانی را خلاف دانست. قسمتی از کارهای بابک زنجانی برای دور زدن تحریم بوده٬ اما باید دید آیا از ابتدا قصد سوء داشته یا در میانه راه تصمیم گرفته که از موقعیت خود سوءاستفاده کند.

دلیل قطع وسایل گرمایشی در زندان اوین

محسنی اژه‌ای در مورد قطع وسایل گرمایشی در زندان اوین گفت: زندان هم جدا از دیگر قسمت‌های کشور نیست و ممکن است این اتفاق‌ها در هر جایی رخ دهد و اشکال جزیی و قطع وسایل گرمایشی اتفاق بیفتد٬ اما اطمینان داریم توجه به وسایل گرمایشی و برودتی در زندان‌های ایران از بسیاری از کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها بیشتر است٬ اما اگر قرار باشد این اتفاق‌ها به صفر برسد٬ نیازمند تصویب بودجه هنگفت برای سازمان زندان‌ها هستیم. البته به جز سازمان زندان‌ها سازمان بازرسی کل کشور نیز در این مسائل نظارت دارد.

کسی برای ساخت و ساز‌های غیرقانونی در منطقه حیران بازداشت نشده است

سخنگوی قوه‌ قضاییه در مورد ساخت و ساز‌های غیرقانونی در منطقه گردنه حیران گفت: در این رابطه پرونده تشکیل شده٬ اما کسی بازداشت نشده است. این پرونده در حال بررسی است. گاهی کسی مرتکب تخلفی می‌شود که مجازاتش نمی‌کنند٬ اما اگر کسی مرتکب جرم شود و این جرم اثبات شود حتما برای او مجازات تعیین می‌شود. در این پرونده هم برخی اقدام‌ها شامل تخلف می‌شود و در برخی اقدام‌ها هم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی وارد شده و با هماهنگی با دستگاه‌های دیگر در حال بررسی هستند که چه کسی متخلف است و چه کسی مجرم است.

موسسه‌های مالی غیرمجاز

محسنی‌اژه‌ای در مورد اظهارات برخی مسئولان در خصوص موسسه‌های مالی غیرمجاز و ایجاد نگرانی برای مردم گفت: همه به این مسئله قائل هستند که موسسه‌های شبه بانکی باید ساماندهی شود و نباید آنها را‌‌ رها کنیم تا مردم دچار مشکل شوند. در تطبیق آن‌ها با قانون شکی وجود ندارد٬ اما نحوه برخورد هم نباید به‌گونه‌ای باشد که آرامش مردم را برهم بزند. ما باید هم کارمان را انجام دهیم و هم فضای جامعه را ملتهب نکنیم انجام خیلی از کار‌ها بر اعلام آن مقدم است.

پیگیری حقوقی شکایت‌ها در خصوص فاجعه منا

معاون اول قوه‌قضاییه در مورد پیگیری حقوقی شکایت‌ها در خصوص فاجعه منا گفت: از آمار شکایت‌ها اطلاعی ندارم٬ اما می‌دانم به نسبت کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان خیلی‌ها شکایت نکردند و این شکایت‌ها درصد بالایی نیست.

وی افزود: قوه‌ قضاییه، دولت، وزارت امور خارجه به دنبال پیگیری این ماجرا هستند٬ اما بخش عمده کار به خارج از کشور و پاسخگو بودن عربستان سعودی و برخی مجامع بین‌المللی برمی‌گردد.

آخرین وضعیت متهم دکل گمشده نفتی

وی در مورد آخرین وضعیت متهم دکل گمشده نفتی گفت: دراین خصوص دو نفر بازداشت هستند و برخی هم با قرار آزادند اما برای این پرونده هنوز کیفر خواست صادر نشده و پرونده نیز هنوز به دادگاه نرفته است.

شورای نگهبان تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر فشارهایی که در آستانه انتخابات روی شورای نگهبان وارد می‌شود٬ گفت: این مسئله ثابت شده که شورای نگهبان تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد و قانون، شرع و مردم هم چنین اجازه‌ای را به شورای نگهبان نمی‌دهند. اگر شورای نگهبان در مقابل فشارهای سیاسی کوتاه بیاید٬ حق مردم ضایع می‌شود.

سخنگوی قوه‌ قضاییه ادامه داد: کسانی که این فشار‌ها را وارد می‌کنند٬ اگر برخلاف شرع و قانون جرمی مرتکب شوند قوه‌ قضاییه با آنها برخورد خواهد کرد. اگر هم غیر از این باشد٬ شورای نگهبان به آنچه که باید پاسخ بدهد٬ پاسخ می‌دهد.

وی یادآور شد: از یک رسانه شنیدم یکی از آقایان می‌گفت مردم نمی‌دانند جنتی تصمیم قبلا تصمیم گرفته یا مردم می‌گیرند؛ این توهین به شورای نگهبان است. مشخص است که شورای نگهبان به صورت شورایی تصمیم می‌گیرد و در آن٬ آقای جنتی یا فرد تصمیم‌گیرنده نیست. این توهین به شورای نگهبان است و از نظر من جرم محسوب می‌شود و اگر دادستان بودم حتما٬ آن آقا را تحت تعقیب قرار می‌دادم.

کنترل محتوای مجرمانه در فضای مجازی

سخنگوی قوه‌ قضاییه در مورد کنترل محتوای مجرمانه در فضای مجازی گفت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی یک بحث است. ما هم معتقدیم باید از شبکه‌های مجازی استفاده بهینه صورت گیرد. ما نمی‌گوییم همه شبکه‌های اجتماعی باید مسدود شود. استفاده از آنها باید بهینه باشد و اگر می‌خواهیم از این طریق ضربه امنیتی، سیاسی و اخلاقی نخوریم٬ باید تلاش کنیم زیرساخت‌های فضای مجازی را بومی کنیم و تا زمانی که این زیرساخت‌ها بومی نیست٬ متضرر خواهیم شد.

وی افزود: رهبری نیز در تشکیل شورای عالی فضای مجازی٬ به ایجاد زیرساخت‌های بومی عنایت داشتند اما متاسفانه در این زمینه آنگونه که باید حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. ما سرمایه‌های خوبی برای بومی‌سازی فضای مجازی در اختیار داریم٬ اما متاسفانه در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: بخش دیگر این است که آیا با فیلتر کردن مشکل حل می‌شود؟ آیا بعد از آن از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند؟ آیا می‌توان همه چیز را مسدود کرد و مردم را در استفاده صحیح از فضای مجازی محدود کرد؟ معلوم است که نمی‌توان٬ اما نمی‌توانیم صِرف اینکه این کار شدنی نیست٬ دست روی دست بگذاریم و بگوییم چون فیلترشکن استفاده می‌شود٬ پس ما نباید کاری کنیم.

امنیت مردم تنها منفجر شدن یک محل نیست

وی خاطرنشان کرد: ما از وزارت ارتباطات هم خواستیم که این موضوع را مدیریت کند که آن‌ها هم قول دادند. درست است در این زمینه تلاش‌های زیادی شد٬ اما تلاش‌های بیشتری لازم است و من هم دراین زمینه گله دارم٬ چراکه از این طریق٬ خطرهای گوناگونی متوجه کشور خواهد شد و اگر آن را کنترل و مدیریت نکنیم٬ حتما آسیب می‌بینیم.

سخنگوی قوه‌ قضاییه ادامه داد: مسائل امنیت مردم تنها منفجر شدن یک محل نیست٬ بلکه امنیت روانی مردم هم مهم است. گاهی هر روز شایعه‌ ایجاد می‌شود و همه نگران و دلواپس می‌شوند٬ باید بگویم دلواپسی خوب است و هر آدم غیرتمندی دلواپس است و آدم‌های بی‌رگ هستند که دلواپس نیستند.

وی تاکید کرد: در این زمینه شورای عالی فضای مجازی در حدی که شایسته است کار نکرده و از لحاظ فنی هم کار دست قوه‌ قضاییه نیست٬ اقدامات کارگروه تعیین شده مانع از اقدامات دادستانی نمی‌شود٬ برای همین هر جا لازم باشد ما اقدام خواهیم کرد.

پروژه نگین غرب

محسنی‌اژه‌ای در مورد پروژه نگین غرب گفت: مهم این است که مردم به پولشان می‌رسند یا خیر٬ در دادگاه بدوی حکم این پرونده صادر شد از آن زمان تا الان نیز آن‌ها در زندان هستند٬ اما این برای مردم پول نمی‌شود٬ برای همین قوه قضاییه باری را برعهده گرفت و تا الان تعداد قابل توجهی از شاکیان صاحبخانه شدند و برخی نیز پول خود را در یافت کردند که در این زمینه آمار دقیق ندارم.

وی افزود: دراین خصوص دو پرونده وجود دارد؛ یکی از متهمان طبق نقل قول٬ همکاری بیشتری با دادگاه دارد و دیگری همکاری کمتری داشته است. برای همین٬ کار‌ها در پرونده دوم کند‌تر پیشرفته است. برخی از شاکیان خودشان هم مقصر هستند و کوتاهی کرده‌اند. گاهی افراد بدون اینکه متنی را خوانده باشند٬ آن را امضا می‌کنند.

حکم جیسون رضاییان صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در مورد حکم جیسون رضاییان گفت: باید از دادگاه پرسید چرا این حکم که صادر شده هنوز ابلاغ نشده است٬ اما همچنان از گفتن جزئیات آن معذورم.

ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی

وی در خصوص موضوع ممنوع‌الخروجی سعید مرتضوی گفت: ممکن است جهات ممنوع‌الخروجی برخی از افراد بعد از یک مدت رفع شود٬ گاهی هم برخی افراد می‌گویند می‌خواهند به سفرهای زیارتی بروند و در صورتی که قاضی اطلاع داشته باشد که وی فردی نیست که فرار کند و در موارد زیادی حتی به متهمان امنیتی نیز این اجازه داده می‌شود.

مرتضوی فرار نمی‌کند

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: یکبار یکی از محکومان امنیتی نامه‌ای نوشت و خواست به یک کشور خارجی برود که فرزندان خود را ببیند. من به دادگاه هم گفتم یقین دارم وی فرار نخواهد کرد. برای همین به او این اجازه داده شد و پس از ملاقات با فرزندانش در فرصت در نظر گرفته شده به کشور برگشت. در مورد آقای مرتضوی نیز اگر از من بپرسید٬ می‌گویم صددرصد اطمینان داشتم که به کشور باز می‌گردد.

وی ادامه داد: برخی افراد به دلایل مالیاتی نمی‌توانند کشور را ترک کنند که این ارتباطی به قوه‌ قضاییه ندارد. گاهی بی‌جهت برخی مسائل را بزرگ می‌کنیم٬ توقع این است در صورتی که ممنوع‌الخروج می‌شویم اول به ما خبر بدهند و اینکه دلیل ممنوع الخروجی را بدانیم. البته اصلا نمی‌دانم آقای مرتضوی ممنوع‌الخروج بودند یا نه٬ اما اگر هم ممنوع‌الخروج بوده از قاضی اجازه داشته است.

برای پرونده کرسنت درخواست اعمال ماده ۴۷۷ شده است

معاون اول قوه‌قضاییه در مورد پرونده کرسنت گفت: در این مورد مجددا درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کردند و باید ببینیم پذیرفته می‌شود یا خیر.

با توهین به نظام برخورد می‌شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص توهین برخی رسانه‌ها به نظام٬ در آستانه انتخابات گفت: توهین به نظام و مردم هر زمانی که باشد درست نیست و با آن برخورد می‌شود.

قوه‌ قضاییه نمی‌تواند بگوید برای چه کسی محافظ بگذارند یا نگذارند

محسنی اژه‌ای در مورد اظهارات دهدشتی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی مبنی بر برخوردهای چندگانه قوه‌قضاییه با برخی متهمان گفت: اطلاعی از صحبت‌های این نماینده ندارم٬ اما فرض کنیم یک فرد در مقامی است که برای او محافظ گذاشته‌اند. قوه‌ قضاییه نمی‌تواند بگوید برای چه کسی محافظ بگذارند یا راننده داشته باشد. این مسئله اختصاصی به قوه‌ قضاییه ندارد. نمی‌توان گفت قوه‌ قضاییه در این زمینه برای فردی امتیاز قائل شده است. در مورد بحث ممنوع‌الخروجی نیز توضیح‌های لازم را گفتم.

کد خبر : ۳۲۹۲۲۸