خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

معنای سه‌کارته شدن٬ استیضاح نیست/ وزارت کشور دغدغه‌های شورای نگهبان را برطرف می‌کند

سخنگوی دولت تاکید کرد: مجلس سوالات خود را مطرح می‌کند که اگر جواب قانع‌کننده نداشته باشد کارت زرد می‌دهد. دو وزیر ما در این وضعیت قرار دهند اما معنای آن این نیست که هرکس سه کارته شد حتما استیضاح خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، در رابطه با نشست سیدعباس عراقچی با نمایندگان ۱+۵ برای بستن پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران گفت: آقای عراقچی از نتیجه این جلسات رضایت داشت. البته رضایت ما این است که پرونده باید در آژانس بسته شود. گزارش آقای آمانو برای شورای حکام است تا آنها نظر بدهند این گزارش نشان می‌دهد فعالیت هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است و امیدواریم این پرونده در آژانس بسته شود. در این صورت ما باید سلسله اقداماتی انجام بدهیم که آن را حسب‌نظر رهبری به مشخص شدن نتیجه منوط کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در خصوص توسعه نظرات مختلفی دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت به دلیل نارضایتی او از برنامه ششم توسعه است؟ اظهار داشت: رئیس جمهور در خصوص توسعه نظرات مختلفی دارد و حتی در این خصوص کتابی هم منتشر کرده که شش یا هفت بار تجدید چاپ شده است. در این کتاب آقای روحانی نگاه خود را به توسعه دین‌محور و تولید رقابتی و دانش‌بنیان و عدالت‌گرا مطرح کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد دیون پرداختی بازنشستگان فولاد تصریح کرد: اختلافی از سال‌های قبل در اداره صندوق بازنشستگی فولاد وجود داشت. آنچه در بودجه سال ۹۴ مطرح شد این بود که تمام سهام و مطالبات این صندوق که به وزارت تعاون منتقل شد تهیه شود و از محل فروش سهام دیگر کارخانه‌ها مطالبات صندوق پرداخت شود.

نوبخت افزود: البته در خصوص میزان مطالبات اختلاف‌نظری وجود داشت که قرار شد سازمان مدیریت حکمیت کند. ما در این رابطه چند جلسه هم برگزار کردیم. برای اینکه حقوق بازنشستگان فولاد داده شود سازمان مدیریت به صورت تن‌خواه این مبلغ را از محلی پرداخت می‌کند و هر ماه بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود. این کار را ادامه خواهیم داد تا سهام کاملا به صندوق منتقل شود بنابراین تخلفی صورت نگرفته و کار در حال انجام است.

پاسخ به ادعای اردوغان درباره ایران

وی در مورد ادعای رئیس جمهور ترکیه مبنی بر اینکه در تماس تلفنی با روحانی وی را تهدید کرده است؟ خاطرنشان کرد: این ادعاها نه تنها نادرست بلکه سوال‌برانگیز هم است. طی مکالمه تلفنی در مردادماه اردوغان صحبت‌هایی داشت و اظهار نگرانی کرد که یک رسانه ایرانی راجع به او و خانواده‌اش نوشته شده است. رئیس جمهور هم گفت در داخل کشور راجع به همه مسئولان این مطالب نوشته می‌شود و ما باید ظرفیت بیشتری داشته باشیم در آخر هم گفتند که این مسئله را رسیدگی خواهند کرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: اینکه ادعا شود وی ما را تهدید کرده و هشدار داده است، درست نیست. وزیر امور خارجه به خوبی گفت که هیچوقت یک ایرانی را تهدید نکنید. همه باید بدانند که نباید از موضع تهدید با ما صحبت کنند اما صحبت‌های اردوغان از این جهت هم سوال‌برانگیز است که مشاوران او چه کاری می‌کنند که ترکیه الان هم با عراق، هم با سوریه و هم با روسیه درگیر است و می‌خواهد ایران را هم به مشکلات خود اضافه کند ترکیه با این کارها مشکلات خود را بیشتر می‌کند.

نوبخت با بیان اینکه ما از اینکه مردم ترکیه یک حزب اسلام‌گرا را انتخاب کردند خوشحال بودیم، یادآور شد: باید نتیجه چنین دولت‌هایی تحکیم روابط با همسایگان باشد و چهره واقعی از اسلام دیده شود. معلوم نیست دولت ترکیه را به کجا برده‌اند که امروز در مظان حمایت از داعش قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش توضیح قانع‌کننده ارائه کند

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده است وزارت آموزش و پرورش در رشته‌های علوم انسانی کلاس‌های دولتی تشکیل نمی‌دهد؟ ابراز داشت: از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم که در این زمینه توضیح بیشتری بدهد و اگر هم وی مایل است تمرکز بر رشته‌های فنی بدهد حتما توضیح قانع‌کننده‌ای برای افکار عمومی خواهد داشت.

معنای سه‌کارته شدن٬ استیضاح نیست

معاون رئیس جمهور در مورد سه‌کارته‌ شدن برخی وزرا عنوان کرد: مجلس سوالات خود را مطرح می‌کند که اگر جواب قانع‌کننده نداشته باشد کارت زرد می‌دهد. دو وزیر ما در این وضعیت قرار دهند اما معنای آن این نیست که هرکس سه کارته شد حتما استیضاح خواهد شد.

نوبخت در مورد پروژه‌های عمرانی بیان کرد: ما به میزان افزایش درآمدهای نفتی در تکمیل طرح‌های عمرانی فعال‌تر عمل می‌کنیم اما معنای آن، این نیست که با کاهش درآمدها از اعتبارات عمرانی بکاهیم عملا برای خروج از رکود بخشی از منابع ما روی سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی متمرکز می‌شود.

توضیحات نوبخت در مورد کارت‌های اعتباری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت در مورد کارت‌های اعتباری و اینکه آیا این کارت‌ها امکان خرید کالای داخلی و خارجی را دارند؟ گفت: این کارت‌ها قدرت خرید را به صاحبان کارت‌ها می‌دهد و براساس توانایی نسبت به پرداخت اقساط اقدام کند. ما نمی‌توانیم بگوییم که صاحب کارت حتما موظف است کالای داخلی خریداری کند چون این کارت‌ها‌‌‌ همان حقوق خودشان است که پیشاپیش به آن‌ها داده می‌شود.

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد افرادی که نسبت به واگذاری کارخانه المهدی معترض بودند برکنار شدند که نوبخت اظهار داشت: این واگذاری مسیری داشت که سازمان خصوصی‌سازی با روال قانونی خود کار کرد٬ اما از بحث برکناری معترضان بی‌اطلاع هستم.

وزارت بهداشت موظف به مهار شیوع آنفولانزا شده است

وی در مورد شیوع آنفولانزا تصریح کرد: متاسفانه ما در این رابطه خسارت جانی داشتیم و وزارت بهداشت بسیج شده تا با همه امکانات جهت مهار این بیماری فعالیت‌های بهداشتی و درمانی خود را تقویت کند که این کار در حال انجام است.

مقدمات تعدیل حقوق بازنشستگان  از سال ۹۵ آغاز خواهد شد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین پرداخت‌های فرهنگی و اقتصادی وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: غیر از بحث شرکت‌های دولتی، دولت همه پرداخت‌هایش طبق قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می‌گیرد و دو مولفه حقوق ثابت و فوق‌العاده دارد. حقوق ثابت بر اساس سطح تحصیلات و سوابق است و حقوق فوق‌العاده ده سطح دارد در دولت گذشته برخی مجوز گرفتند که به عده‌ای حقوق فوق‌العاده بدهند اما ما در جهت کاهش نابرابری برخی پرداخت‌ها اقدام می‌کنیم و در حال بررسی نظام پرداخت‌ها هستیم. در مورد بازنشستگان برای تعدیل حقوق آن‌ها مقدماتی لازم است که از سال ۹۵ آغاز خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که چقدر از برنامه پنجم اجرایی شده است گفت: پایان امسال راجع به این مسئله توضیح خواهم داد.

رشد اقتصادی ما مثبت است

وی در پاسخ به این ادعا که مردم خیلی بحث خروج از رکود را حس نمی‌کنند، ابراز داشت: این مسئله نیاز به رشد‌های اقتصادی بالاتری دارد همین که رشد اقتصادی ما مثبت است قابل تامل است.

وزارت کشور و شورای نگهبان در حال مذاکره هستند

معاون رئیس جمهور در مورد انتخابات الکترونیک بیان کرد: در این مورد اختلاف نظری بین وزارت کشور و شورای نگهبان وجود دارد و ما در حال مذاکره هستیم. شورای نگهبان دغدغه‌های حقوقی دارد که وزارت کشور آن‌ها را برطرف خواهد کرد.

سفر به اروپا قطعی نشده است

نوبخت در مورد سفر رئیس جمهور به اروپا گفت: این سفر هنوز قطعی نشده است.

وی در مورد سفرهای هیات‌های خارجی به کشور تاکید کرد: در سفر هیات‌های خارجی برخی قرارداد‌ها موکول به بعد از تحریم می‌شود٬ اما کارهای مقدماتی آن‌ها در حال انجام است.

رئیس جمهور از هیچ‌یک از وعده‌های خود عدول نکرده است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور روز گذشته به سوال دانشجویان در مورد رفع حصر و رفع ممنوع‌التصویری خاتمی پاسخ نداد؟ یادآور شد: من روز گذشته مشغول بررسی نقطه نظرات وزرا در بحث بودجه بودم و فرصت نکردم صحبت‌های رئیس جمهور را به صورت زنده نگاه کنم٬ اما شنیدم که گفتند نقد را از دولت شروع کنید. فراموش نکنید ما اقدامات خود را برای اینکه اثربخش باشد انجام می‌دهیم و به محض به نتیجه رسیدن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. رئیس‌جمهور از هیچ‌یک از وعده‌های خود عدول نکرده است. شما هم در کار سختی که پیش‌رو داریم به ما کمک کنید.

کد خبر : ۳۲۸۲۳۷