خبرگزاری کار ایران

مولایی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بازگشایی پرونده دیگر در شورای حکام به آرایش اعضا بستگی دارد

یک استاد حقوق بین‌الملل گفت: با توجه به آنکه آژانس پس از ارزیابی نهایی خود اعلام کرده ابهام و سوالی دیگری از ایران ندارد و ایران نیز کمال همکاری را داشته٬ باید در قطعنامه شورای حکام بیان شود که ایران فعالیت خلافی ان.پی.تی نداشته است.

یوسف مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نشست امروز کمیسیون مشترک برجام برای بررسی قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ برای مختومه اعلام کردن پرونده فعالیت‌های پیشین و حال هسته‌ای ایران گفت: از نظر حقوقی قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ برای مختومه کردن پرونده موسوم به PMD در شورای حکام باید به گونه‌ای باشد که در آن به صورت صریح اعلام شود نگرانی‌ها در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای شورای حکام رفع شده و شورای حکام فعالیت هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز قلمداد تلقی می‌کند.

وی با بیان اینکه گزارش آژانس و قطعنامه شورای حکام اصولا دو بعدی است، اظهار داشت: در گزارش‌ها و قطعنامه‌های شورای حکام دو جمله مبنی بر اینکه «آژانس مدرکی برای تایید انحراف در مواد و فعالیت هسته‌ای ندارد» و «آژانس در موقعیتی نیست تا فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای را تایید کند» می‌آید که اگر عبارت دوم در قطعنامه نیاید برای ایران یک پیروزی محسوب می‌شود.

این کار‌شناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه پرونده موسوم به پی.‌ام.دی باید در شورای حکام مختومه اعلام شود، اظهار داشت: توقف بررسی‌ها نمی‌تواند نظر ایران را تامین کند و باید قطعنامه به‌گونه‌ای باشد که در آن اعلام شود پرونده فعالیت‌های پیشین مختومه اعلام شده و اتهامات سابق دیگر نمی‌تواند مبنایی برای بررسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد و بیان گردد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران منطبق بر قوانین پادمانی است.

مولایی در پاسخ به این سوال که در چه صورتی پرونده فعالیت‌های پیشین بازگشایی می‌شود؟ تصریح کرد: زمانی پرونده فعالیت‌های پیشین بازگشایی می‌شود که آژانس علاوه بر یافتن ادله و مدرکی معتبر بتواند نظر مثبت شورای حکام را جلب کند‎؛ به عبارت دیگر، بازگشایی مجدد پرونده دیگری در شورای حکام بیشتر بستگی به صف‌آرایی و آرایش اعضای عضو شورای حکام دارد و تصمیم‌گیری این نهاد بیشتر از آنکه مبنای حقوقی و فنی داشته باشد٬ مبتنی بر ملاحظات سیاسی است.

وی افزود: با توجه به آنکه آژانس ارزیابی نهایی خویش را از فعالیت‌های پیشین انجام داده و اعلام کرده ابهام و سوالی دیگری از ایران ندارد و ایران نیز کمال همکاری را داشته و تمام سوال‌ها و ابهام‌ها را پاسخ داده است باید در قطعنامه شورای حکام بیان شود ایران فعالیت خلافی ان.پی.تی نداشته است.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه گزارش آمانو را برای مختومه اعلام کردن شورای حکام فراهم کرده است، تاکید کرد: با این حال باید دانست که تصمیم‌گیر نهایی شورای حکام است و تصمیم‌گیری در شورای حکام نیز مبتنی بر گرایش‌ها و ملاحظات سیاسی است.

کد خبر : ۳۲۸۰۹۹