خبرگزاری کار ایران

ابتکار در دانشگاه محیط زیست کرج:

مردم‌سالاری دینی در فضای آزاد محقق می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: مردم‌سالاری دینی در فضای آزاد و سالم محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرج، معصومه ابتکار که به مناسبت ۱۶ آذر در جمع دانشجویان دانشگاه محیط زیست در کرج سخن می‌گفت، اظهار داشت: مفهوم مردم‌سالاری دینی این است که مردم در شرایط آزاد و سالم بتوانند انتخاب‌هایی درست، براساس تشخیص خودشان و بر چارچوب موازین دینی که برای پیشرفت و اعتلای انسانیت آمده داشته باشند.

وی گفت: عده‌ای تصور می‌کنند دین فقط برای به بهشت رفتن است، آن هم به زور و جبر و تهدید٬ در حالیکه دین دعوتی برای جستجوی حقیقت و اعتلای انسانیت است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به اساس و لزوم توجه به ظرفیت بالای دین اسلام در حوزه‌های مختلف افزود: باید روح خود و قدر خود را بشناسیم و بدانیم چه سرمایه‌هایی خداوند در درون من نهاده و رمز و راز موفقیت ما در زندگی‌‌ همان شگفتی‌هایی است که خداوند در ما نهفته است. ما باید انسان‌هایی مبتنی بر حق‌طلبی باشیم و راه خود را پیدا کنیم تا بتوانیم با اصلاح خود جامعه را نیز به سمت تعالی حرکت دهیم.

ابتکار در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه‌ها در خودشکوفایی افراد و جامعه اظهار کرد: بهترین شرایط خودشکوفایی در دوران‌ دانشجویی است و امیدواریم دانشجویان بر مبنای آزادی که مبنای کرامت انسانی است انتخاب‌های خوبی در زندگی داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به بحث برجام گفت: تحقق برجام گام بسیار مهمی بود که دولت یازدهم برداشت که باید از رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور و وزیرخارجه قدردانی کرد.

ابتکار در ادامه اظهار داشت: موضوعی که می‌توانست به راحتی به تنش و خصومت در دنیای امروز تبدیل شود٬ با درایت و مذاکره عزتمندانه و به قول رهبر معظم انقلاب، نرمش قهرمانانه، امروز در مسیری قرار گرفته که با حفظ منافع‌ ملی، فضا برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه باز شده است.

وی در ادامه گفت: اکنون فضای کشور برای کار و تولید و سرمایه‌گذاری و تعامل سازنده با دنیا در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه‌های علمی و پژوهشی فراهم شده و بستری به وجود آمده تا بتوانیم در دانشگاه‌ها در شرایطی بهتر از گذشته فعالیت داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تبریک روز دانشجو به تلاشگران عرصه علم و دانش افزود: دانشجویان سفر زندگیشان را با یک سفر علمی و جستجوگری آغاز می‌کنند و دانشجو یک جستجوگر در پی حقیقت است که این حقیقت از جنس علم و دانایی است.

ابتکار در ادامه گفت: دانایی قدرت می‌آورد٬ اما دانایی باید با تواضع باشد و کسانی که دانایی را به مفهوم واقعی دنبال می‌کنند، جستجوگران حقیقی هستند.

وی ادامه داد: طلب حقیقت علاوه بر بحث دانایی، معرفت و حکمت به دنبال دارد و جنبش دانشجویی در کنار علم‌آموزی همیشه در جستجوی معرفت نیز بوده است.

جنبش دانشجویی جریان آزادی‌خواه کشور

وی با اشاره به جنبش دانشجویی کشور افزود: جنبش دانشجویی به عنوان یک جریان آزادی‌خواه و استقلال‌طلب که ایثار و آزادگی را در پی داشته نیز از بدو تاسیس دانشگاه‌ها در ایران فعال بوده است.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه ۱۶ آذر و شهادت ۳ دانشجو، مثال خوبی برای ایستادگی مقابل استکبار است، گفت: ما هرگز یاد و خاطره دانشجویان ۱۶ آذر، دانشجویان مبارز در دوران قبل و بعد از انقلاب که شهید شدند و دانشجویانی را که در دوران ۸ سال دفاع‌ مقدس از جان خود گذشتند، فراموش نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه شهدای دانشجو همچون انوار فروزانی هستند که جان خود را برای آزادی، استقلال و سربلندی ایران اسلامی فدا کردند، متذکر شد: امروز به برکت خون شهدا، ایران امن‌ترین منطقه جهان و منطقه است در حالیکه منطقه دچار خشونت و افراطی‌گری شده است.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه جریان دانشجویی همیشه در دو عرصه فکری و نظری و تلاش برای کسب علم و معرفت و شناخت شرایط زمانه خود تلاش می‌کند، تصریح کرد: جریان دانشجویی در کنار طلب علم و معرفت همیشه دنبال شناخت سیاسی و درک شرایط زمانه خودش بود و حضور موثر در معادلات داشت چون جریان دانشجویی همیشه به این موضوع واقف بود که اگر ملتی نتواند به سرنوشت خود حاکم باشد عده‌ای خواهند آمد و سرنوشت و سیاست را به دست خواهند گرفت و معلوم نیست آن ملت به خوشبختی و سعادت دست پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات دانشجویان خصوصا دانشکده محیط زیست کشور گفت: باید تشکل‌های دانشجویی این دانشکده به سمت فعالیت‌های زیست محیطی حرکت کنند٬ زیرا جنبه علمی کار آن‌ها بر محیط‌زیست پایه‌گذاری شده است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: یکی از پیچیدگی‌های دانش در حوزه محیط‌زیست چند رشته‌ای بودن یا میان رشته‌ای آن است که باید آن را حفظ کرد و این جزو وظایف استادان دانشگاهی است تا سطح علمی دانشجویان و دانشگاه را ارتقا بخشند.

وی با ابراز امیدواری به تلاش فراوان در عرصه علمی، گفت: تحولات زیادی در رشته‌های محیط زیست در حال رخ دادن است، شاید نظریه‌ها و تئوری‌هایی در گذشته بود که اکنون نقض می‌شود که در بسیاری از رشته‌های تجربی شاهد آن هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: به طور مثال موضوع تغییرات آب و هوایی که ۲۵ سال پیش مطرح شد اول به‌طور کامل کتمان شد٬ بعد دستمایه تمسخر عده‌ای بود٬ ولی امروزه حدود سه هزار اندیشمند و مراکز پژوهشی تحقیقاتی بزرگ دنیا برای بحث تغییر اقلیم فعالیت می‌کنند که آیا واقعا تغییر اقلیم اتفاق می‌افتد یا نه؟

وی بیان داشت: باید تلاش کنیم محدودیت‌ها و مشکلات اعتباری دانشکده محیط زیست را حل کنیم تا مدیریت این مرکز آموزش عالی بتواند برنامه‌ها را به خوبی پیش ببرد.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: عرصه خاص علمی شما برای ما ارزش فوق‌العاده‌ای دارد و سعی کردیم امتیازهای خاصی همچون استخدام را برای فارغ‌التحصیلان این دانشکده داشته باشیم، به خصوص گرایش‌های تخصصی علمی کاربردی امتیازهای خاصی دارند.

ابتکار افزود: فراهم کردن اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط از دیگر برنامه‌های ما است و باید تلاش می‌کنیم تا در ابعاد مختلف اجتماعی زمینه کار برای فارغ‌التحصیلان ایجاد شود.

دستگاه‌های مختلف مکلف به راه‌اندازی دفا‌تر محیط زیست و توسعه‌پایدار هستند

وی اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف مکلف هستند دفا‌تر محیط‌ زیست و توسعه‌ پایدار را در دستگاه‌هایشان راه اندازی کنند. با راه‌اندازی این دفا‌تر در دستگاه‌های عالی کشور موضوع تشکیل و ارتقای سطح دفا‌تر، ماموریت و فعالیت‌های آنها باید به صورت مستمر در کمیته‌ملی توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا با یکپارچه‌سازی و همگرایی در انجام ماموریت‌ها، شاهد ارتقا و توجه بیشتر دستگاه‌های اجرایی به این موضوع باشیم.

ابتکار گفت: با توجه به ماموریت خاص هر دستگاه در حوزه محیط زیست، باید ساختاری مناسب با تمام ماموریت‌ها تعریف شود و از این رو قرار گرفتن واحدهای HSE در زیرمجموعه یکی از معاونت‌های وزراتخانه‌ها منجر به دور شدن سایر معاونت‌ها و بخش‌های یک وزارتخانه از برنامه‌ها و سیاست‌های تعریف شده در حوزه محیط زیست و عدم هماهنگی در این حوزه می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد دفا‌تر محیط زیست و توسعه پایدار در عالیترین سطح دستگاه‌های مختلف، گفت: ساختار این دفا‌تر باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانند تمام ماموریت‌های مرتبط با توسعه پایدار و محیط زیست دستگاه‌ها مربوطه را پوشش دهند.

مشاغل‌سبز محیط زیست، در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت‌کار اجرا می‌شود

وی همچنین با تاکید بر برون‌سپاری یکسری فعالیت‌های زیست‌محیطی افزود: در تلاش هستیم مشاغل سبز محیط زیست را در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت‌ کار اجرا کنیم به طوری‌که فعالیت‌های دانش‌بنیان در عرصه محیط زیست با فناوری‌های سبز کسب کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین تلاش کردیم بحث راه‌اندازی آزمایشگاه‌های معتمد با حمایت دولت را داشته باشیم که یکی از زمینه‌های مهم اشتغال فارغ التحصیلان خواهد بود زیرا یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های جدی ما اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط به عنوان یک سرمایه عظیم اجتماعی است و بایستی از این متخصصان به خوبی استفاده کنیم٬ زیرا با وجود مشکلات مختلف زیست محیطی در کشور به این تخصص‌ها نیاز داریم.

کد خبر : ۳۲۸۰۷۳