خبرگزاری کار ایران

نجفقلی حبیبی در دانشگاه علامه:

کوشش‌های دانشجو‌یان معارضه تلقی نشود

رییس پیشین دانشگاه علامه تاکید کرد: نباید کسی به خودش اجازه بدهد کوشش‌های دانشجو‌ها را معارضه تلقی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه با حضور دکتر احسان شریعتی و دکتر نجفقلی حبیبی برگزار شد که مجری برنامه هنگام دعوت از حبیبی گفت:  «دانشگاه علامه روزی مردی به خود دید که از دردهایی می‌گریست که دانشجویان را به درد آورده بود. او هیچ دانشجویی را به خاطر عقایدش مستحق کمیته انضباطی نمی‌دانست.»

نجفقلی حبیبی در ابتدای سخنرانی خود با بیان اینکه  من لایق این همه تعابیر نیستم و هیچ‌وقت هم نبودم و تعجب کردم که این لطف را دوستان برای من کرده‌اند٬ بیان داشت: امروز این توفیق را پیدا کردیم که روز شانزده آذر را در کنار آقای دکتر احسان شریعتی هستیم.

وی با بیان اینکه احسان شریعتی خلف صالحِ علی شریعتی است٬ اظهار داشت: من هم فکر می‌کنم آرمان دانشجویی که محور این بحث هست، در دل خودش مسئولیت دارد.

رییس پیشین دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: دانشجو باید بداند فردای کشور دست اوست. این آرمان ارزشمندی است. برای محقق شدن این کار٬ دانشجوی امروز می‌داند که از حالا باید خودش را چگونه آماده کند.

حبیبی ادامه داد: جامعه می‌داند که دانشگاه محیطی است برای پرورش نیروهای انسانی در تمام شئون‌ آن٬ لذا بحث‌ و جدال‌های دانشجویی فرصتی است برای دانشجو‌ که بداند فردا در جامعه با جدال‌هایی مواجه خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: همه قبول دارند که جوانان امروز مدیران فردا هستند. حال باید بپرسیم این‌ها کجا باید تربیت بشوند؟ مسلما پاسخ آن است که آنها باید در فضای باز سیاسی و فرهنگیِ دانشگاه تربیت شوند.

وی با بیان اینکه جامعه پیچیدگی‌های خود را دارد٬ اظهار داشت: این پیچیدگی‌ها هم تخصصی‌ است و هم سیاسی.

حبیبی با بیان اینکه دانشجو می‌داند که باید دید سیاسی پیدا کند٬ ادامه داد: ما احزاب درست حسابی هم نداریم. حتی در کلاس‌های درس هم فرصتی برای این‌گونه مسائل نیست. دانشجو به همین دلیل در جریان‌های دانشجویی شرکت می‌کند. در چنین فضایی ممکن است تندروی‌هایی هم پیش بیاید که اشکالی ندارد چراکه در هر خانه‌ای امکان تندروی وجود دارد. نسلما پدر و مادر فرزندان خود را به خاطر تندروی زندان نمی‌اندازند! دانشگاه هم مثل خانواده است. دانشجویان فرزندان ما هستند. دانشجو در این فعالیت‌ها تربیت اجتماعی می‌شود.

وی متذکر شد: گیریم بعضی عبارات دانشجویان تند بود و به بعضی‌ها هم برخورد٬ مسئول باید بداند این‌ها آیندهٔ کشور‌ هستند. نباید با این جریان دانشجویی برخورد بشود چون در همین گفت‌وگوهای سیاسی و اجتماعی است که دانشجو رشد می‌کند.

رییس پیشین دانشگاه علامه با بیان اینکه خوشحالم در این دو سال اخیر فضا بازتر شده است٬ یادآور شد: کسی نیست بگوید دانشجو‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی نقش نداشتند. نباید کسی به خودش اجازه بدهد کوشش‌های دانشجو‌ها را معارضه تلقی کند.

حبیبی افزود: دنیا به هم نزدیک شده است و هر اتفاق کوچکی بر همهٔ دنیا اثر می‌گذارد٬ چه برسد به دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی.

وی گفت: دانشجو حرفش را می‌زند؛ بحث می‌کند؛ جدال می‌کند و... در همین‌ رفتارها و تجربه‌هاست که دانشجو می‌آموزد منطقی گفت‌وگوی کند. کدام مسئول دلسوز سیاسی این را می‌پسندد که دانشجو فقط درس بخواند و تمرین فعالیت اجتماعی نکند؟ لذا من هم‌چنان معتقدم دانشگاه بی‌خطر‌ترین و کم‌هزینه‌ترین جا برای تمرین کار سیاسی است. ما نمی‌پسندیم دانشجو‌ها دنباله‌روی حزب باشند. البته دانشگاه نباید تبدیل به دفترهایی برای احزاب بشود.

حبیبی با بیان اینکه فعالیت‌های دانشجویی قیمت دارد چراکه بعد از این‌همه سال، هنوز ۱۶ آذر را گرامی می‌داریم٬ گفت: یکی از آرمان‌های دانشجویی جلوگیری از استبداد بوده است. یکی دیگر از آرمان‌های آنها جلوگیری از سلطهٔ خارجی بوده است. عدالت اجتماعی هم از مهمترین دغدغه‌های جنبش‌های دانشجویی بوده است. دانشجویان در پی آنند که همهٔ افراد جامعه بتوانند از فرصت‌های برابر بهره‌مند بشوند. این آرمان‌ها عین اسلام است.

کد خبر : ۳۲۸۰۶۸