خبرگزاری کار ایران

کرباسچی در دانشگاه امیرکبیر:

مخالفان بدون استدلال درست٬ مذاکرات را رد می‌کنند

دبیرکل حزب کارگزاران گفت: زمانی که دانشجو مشکلات را می‌بینید بلافاصله آن را نقد می‌کند و حتی برای آن راهکارهایی را پیدا می‌کند اما این موضوع به صورت حرفه‌ای و همانند روشنفکران رسمی جامعه صورت نمی‌گ

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با حضور در برنامه بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد٬ در سخنرانی‌ خود اظهار داشت: در کشور ما پرداختن به مراسم‌‌ و مناسبت‌ها به یک سنت تبدیل شده که باید در خصوص برخی از این مناسبت‌ها و مراسم‌ اندکی بیشتر فکر شود. باید به این توجه داشت که اگر در این راه صرفه‌جویی نمی‌کنیم، حداقل به نحو احسن استفاده لازم ببریم. باید توجه داشته باشیم به‌طور کلی تمامی آحاد مردم ما در یک کشتی قرار گرفته‌ایم که نمی‌توانیم چشم خود را روی بسیاری از مسائل ببندیم؛ علاوه بر اینکه نمی‌توانیم از شهادت شهدای دانشجو در این ۶۰ سال و خصوصا اقدامات آنها چشم‌پوشی کنیم.

وی ادامه داد: ‌ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که طبق آ‌مار رسمی ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین دارد و در دولت قبل این معضل تشدید شد که در حالت فعلی هم این وضعیتِ مناسبی ارزیابی نمی‌شود. قشر دانشجوی ما قشر روشنفکر حرفه‌ای نیست٬ اما امتیاز دانشجو بودن بر روشنفکران این است که دانشجویان به خاطر پست و مقام اقدام به فعالیت نمی‌کنند و حتی ممکن است در خلال این فعالیت هزینه‌هایی را متحمل شوند. زمانی که دانشجو مشکلات را می‌بینید٬ بلافاصله آن را نقد می‌کند و حتی برای آن راهکارهایی را پیدا می‌کند٬ اما این موضوع حرفه‌ای و همانند روشنفکران رسمی جامعه صورت نمی‌گیرد.

کرباسچی با اشاره به سه شهیدی که در ابتدای راه فعالیت جنبش دانشجویی تقدیم این راه شد، بیان داشت: ‌سه شهیدی که جنبش دانشجویی در‌‌‌ همان اوایل فعالیت تقدیم کشور کرد٬ برای مبارزه با استکبار جان خود را از دست دادند و به نوعی با مشاهده رابطه دیکتاتور وقت آن روز با عوامل استکبار حس کردند که تهدیدی بزرگ و خطری جدی در کمین کشور است. اما در حالت کنونی باید سوال شود که آیا وجود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین خطری برای کشور محسوب نمی‌شود؟ چراکه یک شخص حاشیه‌نشین هیچ راهی برای پیدا کردن شغل مناسب و اشتغال ندارد و نهایتا در دام اعتیاد و فحشا می‌افتد و در پایان هم به دلیل حمل مواد و مشکلات دیگر یا به پشت میله‌های زندان می‌افتد یا اینکه اعدام می‌شود. از این رو فرزندان آن‌ها هم به همین ترتیب همین راه را پیش خواهند گرفت.

وی در خصوص مباحث سیاست خارجی کشور و با اشاره به مخالفت عناصر داخلی در این حوزه خاطرنشان کرد: متاسفانه در داخل کشور مخالفت‌هایی با دولت در خصوص محور‌ها و مسائل موجود در سیاست خارجی صورت گرفته٬ ولی طیف مخالف با هیچ استدلال درستی اقدام به رد این موضوع نمی‌کند و تنها دستاوردهای به دست‌آمده در این حوزه را بدون هیچ دلیل عقلایی و مناسبی زیر سوال می‌برد. دستاوردهایی که مسافران خارجی و تحلیلگران سراسر دنیا این دستاورد‌ها را به زلزله‌ای بزرگ در خاورمیانه تشبیه کرده‌اند.

وی افزود: در تمامی دنیا ایران رتبه دوم از حیث فلاکت را داراست. قبل از آن در رتبه اول کشور ونزوئلا قرار دارد. در مورد فساد اداری و مالی از میان ۱۷۷ کشور رتبه ۱۴۴ را به خود اختصاص داده‌ایم که برای کشور مانند ایران که داعیه‌دار مذهب ریشه‌دار و مسلمانی است٬ این موضوع یک فاجعه محسوب می‌شود. در بحث محیط زیست بر طبق آمار و اخبار منتشره چیزی در حدود ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارندگی داریم که متخصصان می‌گویند آمار واقعی ۴۵ میلیارد متر مکعب است. لذا با تمام این مشکلات باید بگوییم یک سری مسایل و مشکلاتی در کشور وجود دارد که به احزاب و حکومت‌ها ارتباطی ندارد٬ بلکه منافع ملی کشور در این میان مطرح است و دانشجویان باید تنها به دنبال منافع ملی باشند٬ نه تنها منافع حزبی و سیاسی.

کرباسچی با تاکید بر کاهش اعتماد مردم به مسئولان ابراز داشت: آمار جامعه ما در خصوص اعتماد به مسئولان آمار مناسب و خوبی نیست و می‌توانیم بگوییم چندین رتبه و پله در این بخش تنزل کرده‌ایم که قسمتی از این موضوع بخاطر افشاگری گروههای سیاسی علیه یکدیگر است که می‌توان گفت در این مسئله یک تربیت و سیاست گلخانه‌ای حاکم است. لذا باید بگویم که با آزاد کردن فضای دانشگاه و همین محیط علمی کشور باید بتوانیم پیشرفت را بارور کنیم و این موضوع نیازمند یک مذاکره ملی حتی با مخالفان خود در سطح کشور است. متاسفانه در بهترین دوره ثروتمندی کشور که نفت با رقم بالا‌تر از ۱۰۰ دلار به فروش می‌رساندیم هیچ فعالیت مناسبت و اقدامی جدی در پیشرفت کشور صورت نگرفت و امروز که نرخ فروش قیمت نفت کشورما به زیر ۴۰ دلار رسیده است و یک خرابه را تحویل دولت جدید داده‌ شده است. باید با مخالفان صحبت شود که آیا دوست دارند چنین وضعیتی بر جامعه و کشور حاکم شود؟

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در پایان با بیان اینکه مذاکره و گفت‌و‌گو میان موافقان و مخالفان در کشور باید به بهترین نحو صورت پذیرد٬ تصریح کرد: باید برای منافع ملی با مخالفان خود صحبت کنیم. درست است که باید مسئله حصر برداشته شود و مسایل سیاسی هم مورد بحث قرار گیرد٬ اما باید تمامی طیف‌ها اعم از اصلاح‌طلبان، معتدلان و سایر احزاب و گروه‌ها و همچنین دسته‌ها و جناح‌ها با یکدیگر و تنها برای منافع ملی و نه تنها منافع سیاسی و جدل حزبی به گفت‌و‌گو تبادل نظر بپردازند. هدف و انگیزه شهدای دانشجو این بود تا بفهمانند زیر بار ظلم نخواهیم رفت٬ بنابراین خاصیت تشکیلات باید اینگونه باشد مورد گزند و آفت قرار نگیرند و مباحث سیاسی و احساسی باید به جای خود بررسی شود٬ اما باز هم باید تاکید کرد که آنچه مهم است حفظ منافع و تفاهم ملی است که باید این مسئله از کانال دانشگاه و از طریق دانشجویان پیگیری شود.

کد خبر : ۳۲۸۰۶۵