خبرگزاری کار ایران

احسان شریعتی در دانشگاه علامه:

سیستم آموزشی ما نخبگان را به کشورهای دنیا تحویل می‌هد

یک استاد فلسفه دانشگاه اظهار داشت: سیستم آموزشیِ فعلی ما فیلتری است که نخبگانی را برمی‌گزیند٬ نه برای این‌که وارد جامعهٔ خودمان بشوند بلکه به کشورهای دنیا تحویل بدهد!

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ احسان شریعتی که در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علامه حضور یافته بود٬ در ابتدا اظهار داشت:  «دکتر شریعتی متنی دارد که می‌گوید اگر اجباری برای زنده‌ بودن نبود، خودم را در برابر دانشگاه تهران به آتش می‌کشیدم. زمانی که به نوشته‌های ایشان دستبرد زده بودند، ایشان می‌گوید حاضرم در دانشگاه تهران خود را به آتش بکشم.»

وی افزود: پیش از انقلاب، سیستم آموزش و تربیت ما نخبه‌گرا، طبقاتی و گزینش‌گرا بود اما سیستم آموزشیِ فعلی ما فیلتری است که نخبگانی را برمی‌گزیند٬ نه برای این‌که وارد جامعهٔ خودمان بشوند بلکه به کشورهای دنیا تحویل بدهد!

شریعتی ادامه داد: یکی از دلایل‌ و نشانه‌های این موضوع در نوع تعلیم و تربیت علوم انسانی است که ما از دبستان قدرت تحلیلگری نمی‌آموزیم. برخلاف استاندارد جهانی که ورود به دانشگاه‌های جهان راحت است و خروج از دانشگاه سخت، در اینجا ما برعکس‌ عمل می‌کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسالت دانشجو این است که دانشگاه را دانشگاه کند٬ که ما با این ایده‌آل فاصله داریم٬ بیان داشت: امروزه آرمانگرایی که موضوع این نشست هست، بار منفی پیدا کرده و از آن یک ناکجاآبادگرایی استنباط می‌شود که بر اسب امید سوار شده است.

این پژوهشگر فلسفه گفت: آرمان‌گرایی‌ای که مدنظر ما هست، یک اتوپیای انتزاعی نیست، بلکه آرمان‌ها و اصولی که ما بیان می‌کنیم، با انقلاب‌ها و تجارب اخیر که بشر پیدا کرده، به آزمون گذاشته شده است.

وی ادامه داد: ما نظام‌هایی داریم که آرمان‌ها را تحقق بخشیدند٬ لذا کافی است از این اتفاق‌ها تجارب بیاموزیم و با اجتهاد ملی، این آرمان‌ها را پیاده کنیم.

شریعتی اظهار داشت: هنگامی که از آزادی، عدالت و توسعه حرف می‌زنیم، می‌توانیم این آرمان‌ها را محقق کنی٬م چراکه این آرمان‌ها انتزاعی نیستند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئولیت دانشجو دفاع از خود دانشگاه است٬ خاطرنشان کرد: ما از صدر مشروطه برای دستیابی به قانون‌سالاری و نظام مردم‌سالار تلاش می‌کنیم٬ اما باید بدانیم که از دانشگاه کمک بگیریم.

استاد فلسفه دانشگاه گفت: ما الان در شرف انتخابات هستیم و خودبه‌خود بحث‌های سیاسی به دانشگاه هم کشیده می‌شود. اما نوع فعالیت دانشگاه و دانشجو باید با نحوهٔ کار احزاب و سازمان‌های سیاسی متفاوت باشد. در درجهٔ اول دانشجو باید نسبت به منافع دانشگاه خودآگاه باشد و در مرحله دوم از همهٔ کنشگران سیاسی بخواهد این خواسته به اجرا در بیاید.

فرزند دکتر علی شریعتی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف مثل چین که انقلاب‌های دانشجویی داشتند٬ دانشجو به سوژهٔ جدیدی در اندیشه‌های انقلابی تبدیل شد، مثل «کارگر» در جنبش‌های چپ؛ اظهار داشت: نباید اشتباه گذشته پیش بیاید که دانشجو قربانی تضادهای سیاسی بشود.

ریعتی در پایان امیدواری کرد فعالیت دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی روز به روز بیشتر و واقعی‌تر شود.

کد خبر : ۳۲۸۰۶۱