خبرگزاری کار ایران

هاشم‌زاده هریسی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

نمی‌توان به اسم «نفوذ» در‌ها و روزنه‌های کشور را بست

یک عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه نمی‌توان به نام نفوذ در‌ها و روزنه‌های کشور را بست٬ گفت: تندروی همین است که بی‌جهت برای انتخابات و برخی انگیزه‌ها٬ مسائلی از جمله نفوذ را برزگ‌نمایی کنیم.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان و کاندیداتوری در انتخابات اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توانم بگویم بگویم هنوز در مورد حضور در انتخابات به قطعیت نرسیدم چراکه نمی‌خواهم در ایجاد فضای انتخاباتی پیشگام باشم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به دعوت‌های مختلف از حجت‌الاسلام خمینی٬ حضور وی در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید٬ با بیان اینکه به هیچ جناحی وابستگی ندارم٬ افزود: از ابتدا وارد جبهه‌بندی‌ها نشده‌ام٬ نظراتی دارم که متعلق به خودم است. آن هم براساس شرع، اخلاق و حقوق. پس در قالب اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستم هر روحانی با هر اندیشه‌ای که شایسته باشد بهتر است در انتخابات خبرگان حضور داشته باشد اگر انتخابات یکنواخت باشد خبرگان از اعتبار می‌افتد.

این عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: مجلس خبرگان با ولایت فقیه سر و کار دارد٬ پس نیاز به اعتبار بالایی دارد که همه به آن اعتماد کنند. این در صورتی ممکن است که همه افکار و اندیشه‌های درون نظام در آن حضور داشته باشند٬ در این صورت مشارکت همه مردم همه بیشتر خواهد شد٬ اگر مردم دلسرد باشند خبرگان بی‌اعتبار می‌شود.

وی ادامه داد: حقیقتا نمی‌دانم آقا سیدحسن خمینی کاندیدا می‌شود یا نه و آیا رای می‌آورد یا خیر؛ به عنوان یک روحانی می‌گویم سیدحسن خمینی به عنوان یک روحانی فاضل و یادگار امام و به عنوان یک فرد برجسته حق دارد کاندیدا شود. اگر او وارد مجلس خبرگان شود امر مبارکی است اما نمی‌دانم چرا برخی بی‌جهت برای کاندیداتوری سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان حساس شده‌اند. مگر چه اشکالی دارد؟ مگر ما اهل کوفه هستیم که بخواهیم به امام و خانواده ایشان پشت کنیم و به آن‌ها جفا کنیم؟ باید این مسئله را به خود آقا سیدحسن خمینی و مردم بسپاریم چراکه طرح مسائل حذفی واقعا نادرست است و معلوم نیست با چه انگیزه‌ای مطرح می‌شود و چرا این‌قدر خبرگان هراسی ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان٬ ابراز داشت: انتخابات مجلس خبرگان با اینکه دیر‌تر از انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود٬ اما مهم‌تر و با اهمیت‌تر است چراکه مجلس شورای اسلامی به قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن محدود می‌شود٬ اما مجلس خبرگان یک مجلس کلان کشوری است و با رهبری در ارتباط است و می‌تواند مسائل کشوری را با رهبری در میان بگذارد؛ از طرفی مجلس خبرگان برای اسلامیت نظام هم مهم است. فراموش نکنیم اسلامیت و جمهوریت مقابل هم نیستند٬ مجلس خبرگان است که اسلامیت نظام را تامین می‌کند.

هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: ما با اهمیت خبرگان را برای مردم تفهیم کنیم تا گمان نکنند خبرگان یک مجلس اضافی است. در ثانی باید از کارهایی که مردم را دلسرد می‌کند و ارزیابی صندوق‌های رای فراری می‌دهد دوری کنیم. مردم وقتی ببینند کاندیداهای دلخواه آنها هم حضور دارند٬ برای شرکت پای صندوق‌های رای ترغیب می‌شوند. نباید انگیزه را از مردم بگیریم٬ شاید در میان کاندیدا‌ها برخی هم شرایط سیاسی علمی و اخلاقی لازم را نداشته باشند و حتی اگر صلاحیت آنها هم تایید شود مردم به آن‌ها رای نمی‌دهند البته این عده محدودی را شامل می‌شود و ما نباید این عده حداقل را به حداکثر تبدیل کنیم چرا که این وهن نظام و روحانیت خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به طرح مسئله نفوذ و مسائل مربوط به آن٬ خاطرنشان کرد: نفوذ در هر کشوری می‌تواند وجود داشته باشد. طرح این موضوع اشکال ندارد اما اگر این مسئله افراط شود و در پی آن بی‌اعتبار کردن همه افراد را درست نیست. نمی‌توانیم همه در‌ها و روزنه‌های کشور را ببندیم. تندروی همین است که بی‌جهت برای انتخابات و برخی انگیزه‌ها٬ مسائلی از جمله نفوذ را برزگ‌نمایی کنیم.

وی گفت: آیا همه مسئولان نفوذی هستند؟ اگر این طور باشد این کشور و نظامی که همه در آن نفوذی و خائن باشند چه ارزشی خواهد داشت؟ افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند نه اخلاص و نه تقوای سیاسی ندارند و در واقع خودشان نفوذی هستند٬ چون وقتی کشور را بی‌اعتبار می‌کنند٬ جامعه به هم می‌ریزد. نمی‌توان به هر فردی برچسب نفوذی بودن زد و آن‌ها را قربانی کرد٬ باید جلوی تندروی‌ها گرفته شود. ما کشوری دارای اعتبار و شعور داریم که ضمن توجه به منافع ملی تعاملات خود با کشورهای جهان را هم حفظ می‌کنیم٬ مردم باید بیدار و آگاه باشند تا در انتخابات کسانی که این شعار‌ها را می‌دهند و این هراس‌ها را ایجاد می‌کنند وارد مجلس نشوند و جلوی نفوذ آن‌ها را بگیرند٬ چراکه در واقع آنان خودشان نفوذی هستند. در واقع نفوذ آن‌ها اینگونه است که می‌خواهند اقداماتی انجام دهند تا دیگران نباشند و آن‌ها خودشان باشند این همه نوعی نفوذ است.

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: افرادی که مصالح ملی را مطرح نکنند٬ یا برای سود جناح خودشان منافع ملی را قربانی کنند و اعتبار مردم را نادیده گرفته و آن‌ها را بترساند٬ به هر کجا نفوذ کنند آسیب‌رسان خواهد بود٬ حتی ضرر این نوع نفوذ از نفوذ دشمن هم خطرناک‌تر است. افراد فرصت‌طلب٬ منافع طلب و تندرو به هر کجا نفوذ کنند آنجا را به آتش می‌کشند.

نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: چه در میان اصولگرایان و چه در میان اصلاح‌طلبان٬ اعتدال شرط اصلی فعالیت سیاسی است. اعتدال از اصول نظام است و هرکس آن را رعایت نکند٬ اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست. کسی با ادعا اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شود. یکی از مشکلات کشور ما هم تندروی است تندروی با اسلام، اصولگرایی و اصلاح‌طلبی سازگاری ندارد و هر کس به سمت تندروی برود و با افراد تندرو کار کند٬ اعتماد مردم را از دست می‌دهد. البته بنده منظورم فرد خاصی نیست.

وی ادامه داد: در همین فضاست که می‌بینید تندروها نسبت ناروا به شخصیت‌های نظام می‌دهند٬ آنهم در حالی که هر کس نسبت‌های ناروا به دیگری بدهد و افترا بزند و حرفی بزند و شخصیت دیگری تخریب شود تعزیر دارد. ما حق نداریم علیه کسی افترابزنیم در این صورت گناه بزرگی را مرتکب شده‌ایم. هیچکس مجوزی برای تحزیب شخصیت‌های کشور از جمله آیت‌الله هاشمی را ندارد٬ به‌ویژه ایشان که رابطه نزدیکی هم با رهبری دارد و یار باوفای ولایت بوده و هست. آیت الله هاشمی همیشه حرف‌ها و ناسزا‌ها را به جان خریده تا اختلافی در جامعه ایجاد نشود.

هاشم زاده هریسی در پایان اظهار داشت: همین بی‌تقوایی‌های سیاسی و جناح بندی‌های و تندروی‌ها اعتماد را از جامعه سلب کرده و مردم را به کارهای کاذب مشغول می‌کند٬ در این فضاست که می‌بینید اختلاس‌هایی رخ می‌دهد و زالوصفتان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

کد خبر : ۳۲۴۲۵۹