خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

کسی حق برهم زدن سخنرانی‌های با مجوز را ندارد

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: اگر مجوز برای برگزاری همایشی وجود دارد٬ کسی حق ندارد متعرض همایش‌ها بشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در هشتاد و هشتمین نشست خبری قوه قضائیه گفت: هفته بسیج یادگار امام و خیر و برکت است و امام فرمود بسیج لشکر مخلص خداست.

بیانیه شورای امنیت علیه ایران مضحک است

وی درباره بیانیه غیر الزام‌آور شورای امنیت علیه ایران گفت: این خیلی مضحک است که اسرائیل و آمریکا علیه ایران بیانیه ضد حقوق بشری بدهند٬ در حالی که خود اینها راه را برای داعش باز کردند و نفت غصب شده عراق را خریدند و پول و سلاح و اطلاعات در اختیار داعش قرار دادند و اجناس سرقت شده موزه‌های عراق را که شناسنامه‌دار بود از داعش گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه برخورد‌ها در این کشور‌ها اشتباه است و مردم را در خیابان می‌کُشند٬ گفت: در ایران مقصران بازداشت می‌شوند و قوه قضائیه براساس جرم آنها حکم صادر می‌کند و خیلی مضحک است که این کشور‌ها به خاطر تعداد اعدام‌های قاچاقچیان مواد مخدر ایران را محکوم کنند.

وی با بیان اینکه در همین ماه گذشته از یک کامیونی ۲ هزار کیلو تریاک و ۳۵۰ کیلو هروئین کشف شد٬ گفت: این حجم از مواد مخدر می‌‌توانست خانواده‌های بسیاری را چه در ایران و چه در کشورهای دیگر نابود کند.

وی در ادامه از رئیس نیروی انتظامی به خاطر دستور، برخورد با جرائم مشهود تشکر کرد و ضمن درخواست استمرار این حرکت گفت: قوه قضائیه آمادگی دارد در این زمینه با نیروی انتظامی همکاری کند.

کمک به دولت برای دریافت معوقات بانکی

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه آماده هرگونه همکاری و حمایت از فعالیت سالم اقتصادی به خصوص در بخش تولید و بانک‌ها و تعاونی‌های اعتباری است گفت: ما حاضریم در این زمینه در چارچوب وظایف خود به دولت کمک کنیم.

وی با اشاره به افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی گفت: این خوب نیست و باید مسئله معوقات به شکلی حل‌وفصل شود.

دستور ویژه رهبر انقلاب برای مسئله بورسیه‌ها

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس این مصوبه اگر پرونده‌ای شاکی نداشته باشد٬ به دیوان عدالت اداری نمی‌رود. با این حال به خاطر شکایت دانشجو‌ها و صحبت بعضی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رئیس قوه قضائیه نامه‌ای برای مقام معظم رهبری نوشت و از ایشان خواست تا در این مورد چاره‌اندیشی شود و رهبر انقلاب فقط در مورد بورسیه‌ها به دیوان عدالت اداری اجازه داد که ورود پیدا کند.

کسی حق برهم زدن سخنرانی‌های مجوزدار را ندارد

محسنی اژه‌ای با اشاره به نزدیک بودن زمان انتخابات تاکید کرد: نتیجه انتخابات هرچه باشد می‌پذیریم اما نامزدهای انتخابات و گروه‌های سیاسی و احزاب نیز دقت کنند و سعی کنند رفتار‌ها، سخنرانی‌ها و تجمعاتی نداشته باشند که به آرامش کشور ضربه بزند و اگر سخنرانی می‌خواهد صحبت‌های تنش‌زا بزند به او قبل از سخنرانی هشدار دهند و حتی افرادی که چنین سخنانی را به زبان می‌آورند دعوت نکنند.

وی افزود: البته اگر مراسمی مجوز گرفت یا مراسم‌هایی که طبق قانون نیازی به گرفتن مجوز ندارند٬ کسی حق ندارد آنها را به هم بزند و وزارت کشور و قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این زمینه همکاری خواهند کرد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: دستگاه‌های مربوط به عنوان پیشگیری عمل کنند و هرکجا دیده شد کسی امنیت و آرامش را برهم بزند٬ تدبیر کند تا ناامنی نشود. همچنین برای تجمع‌ها تدبیر شود. سخنران نشست مراعات کند و اگر توهینی شد٬ تذکر بدهد. حتی افرادی که احتمال تندروی و توهین در مورد آنها می رود٬ اصلا بهتر است دعوت نشوند. همچنین اگر جایی مجوز دارد٬ کسی حق ندارد متعرض همایش‌ها بشود.

تحقیقات در مورد اتفاقات قرچک هنوز تمام نشده است

محسنی‌اژه‌ای در مورد تعرض به موسوی‌لاری در همایش اصلاح‌طلبان و اینکه آیا گزارشی از تخلف یک نماینده نیز در این راستا اعلام شده است یا خیر٬ گفت: همه باید قانون را رعایت کنند هم سخنران، هم دعوت‌کننده و هم مخاطبان. اگر در جایی سخنرانی دعوت شد که معلوم بود فضا بهم می‌ریزد نباید او را دعوت کنند اگر هم فردی دعوت شد٬ کسی حق تعرض به او را ندارد.

وی با بیان اینکه تحقیقات در مورد اتفاقات قرچک هنوز تمام نشده٬ گفت: وزارت کشور به استاندار نامه داد و استاندار نیز دستوری را صادر کرده است٬ اما ابعاد این اتفاق هنوز بررسی نشده است. برخی ادعاهایی دارند و‌‌ همان موارد هنوز به صورت رسمی و به صورت یک مجموعه به قوه‌قضاییه ارجاع نشده است.

آتش‌سوزی در منطقه هرندی

سخنگوی قوه‌ قضاییه در مورد آتش‌سوزی در منطقه هرندی و کارتن‌خواب‌ها گفت: اطلاع ندارم این پرونده به کجا رسیده و آیا افرادی دستگیر شده‌اند یا خیر.

حکم پرونده جیسون رضاییان صادر شده است

محسنی‌اژه‌ای در مورد دادگاه جیسون رضاییان گفت: حکم این پرونده صادر شده اما هنوز به متهم و وکیل او به صورت رسمی ابلاغ نشده است٬ البته ممکن است آنها از محتوای حکم خبر داشته باشند اما اجمالا می‌گویم که حکم وی محکومیت به حبس است و به دلیل اینکه حکم قطعی نشده است٬ نمی‌توانم جزئیات را بیان کنم.

پسر وزیر دولت پیشین در زندان است

معاون اول قوه‌قضاییه در مورد خبر بازداشت پسر یکی از وزرای دولت اصلاحات گفت: اصل خبر درست است و در رابطه با پرونده دکل نفتی است اما از جزئیات اطلاع ندارم. ضمن اینکه امکان بازگویی جزئیات فعلا وجود ندارد٬ اما فرد دستگیر شده در زندان است.

طرح وکیل خانواده

محسنی‌اژه‌ای در مورد طرح وکیل خانواده گفت: این طرح در دولت هنوز در حد بررسی است و نظر خاصی نسبت به آن ندارم باید ببینیم در ‌‌نهایت به چه جمع‌بندی می‌رسند.

بازجویی از وزیر نفت صحت ندارد

وی در مورد شکایت از یک متهم نفتی دیگر و اینکه آیا از وزیر نفت بازجویی شده است یا خیر گفت: نه شکایتی به دست ما رسیده و نه از وزیر بازجویی شده است.

روحیه دادن به بابک زنجانی حقیقت ندارد

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات جهانگیری در خصوص اینکه برخی از پشت‌پرده به بابک زنجانی روحیه می‌دهند را قبول دارید٬ گفت: ما مسئول حدس و گمان دیگران نیستیم. اگر کسی می‌خواست از وی حمایت کند٬ در این ۲۰ ماه که او در زندان بود این کار را می‌کرد. ملاقات‌های متهم نیز محدود به وکیل و خانواده اوست که آن هم در ماه‌های اخیر میسر شده است. باید پرسید که این حدس و گمان‌ها برچه اساسی است؟ اگر هم اطلاعی دارند باید به قوه‌ قضاییه بدهند. ضمنا زیبنده یک مسئول نیست که صرف حدس و گمان مطلبی از تریبون اعلام کند.

افزایش مجازات قاچاقچیان

محسنی‌اژه‌ای در مورد افزایش مجازات قاچاقچیان گفت: این مسئله طی لایحه‌ای مطرح شد که در مواردی تشدید مجازات مربوط به وسایل حمل کالای قاچاق و محل نگهداری آنها و به طور کلی تشدید مجازات قاچاق را در بر می‌گیرد.

توضیح سخنگوی قوه در مورد برخی اظهارات بابک زنجانی

در ادامه خبرنگاری با اشاره به اینکه برخی مطالب بابک زنجانی در دفاعیات متضمن افترا به برخی مقام‌های دولتی بود از محسنی‌اژه‌ای پرسید که چرا در موارد مشابه این اجازه برگزاری علنی دادگاه نشده است که وی پاسخ داد: اگر نگویم هر جلسه اما در بیشتر جلسات قاضی به متهم تذکر داده است. خود من هم از همین جا تذکر دادم که متهم حق توهین و افتراء به افراد دیگر را ندارد و از طرف دیگر بیرون از دادگاه نیز نباید کسی مطالبی خلاف واقع رابه متهم نسبت بدهد٬ چراکه گاهی همین مسائل باعث ایجاد پرونده‌های جدیدی می‌شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه با تاکید براینکه نمی‌توان دهان متهم زمان حرف زدن بست٬ گفت: ما به او تذکر می‌دهیم اگر وی به کسی توهین کند و حسب وظیفه لازم باشد مدعی‌العموم آن را دنبال خواهد کرد و اگر نیاز به شاکی خصوصی باشد در صورت شکایت آن را پیگیری می‌کنیم. دادگاه‌های بسیاری به صورت علنی برگزار می‌شود٬ اما قانون اجازه انتشار جزئیات آن را نمی‌دهد حسب قانون جدید قرار شد طی مکانیسیمی با تایید رئیس قوه‌ قضاییه اجازه انتشار برخی موارد داده شود.

دلایل عدم انتشار نام برخی مفسدان اقتصادی

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه طبق ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی باید اسامی مفسدان اقتصادی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شود. در حالی که این مسئله در برخی موارد صورت نگرفته است از محسنی‌اژه‌ای علت آن را پرسید که وی گفت: در صورتی که حکم صادر و قطعی شود طبق قانون اعلام خواهد شد و اگر مواردی اعلام نشده ممکن است حکمشان قطعی نشده باشد. در مواردی که احکام قطعی شود حتما اسامی اعلام می‌شود.

دادگاه مرتضوی ادامه دارد

خبرنگار دیگری با اشاره به مصاحبه اشرفی اصفهانی با یکی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه سعید مرتضوی و تخلفات وی‌‌ رها شده است و بابک زنجانی نیز مورد حمایت برخی است از محسنی‌اژه‌ای رویکرد قوه‌قضاییه را نسبت به این مسائل پرسید که سخنگوی قوه‌ قضاییه گفت: اینکه چه کسی چقدر حقوق گرفته خبر ندارم. ما موظف هم نیستیم بدانیم. اما اینکه می‌گویند وی‌‌ رها شده است٬ درست نیست. ۲۵ همین ماه دادگاه همین فرد برگزار شد و جلسات بعد هم ادامه دارد.

وی افزود: اگر انسان با منطق حرف بزند باید مدرک هم ارائه دهد. اگر کسی مدرکی دارد و بجای ارائه آن به قوه‌قضاییه از تریبون عمومی آن را اعلا کند٬ نه تنها به ضرر خودشان است بلکه اعتماد مردم را نیز برهم می‌زند.

توضیح‌های بدهی‌های بانکی و تذکر به بانک‌ها

سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد تقاضای دادستانی در مورد بدهی‌های بانکی و تذکر به بانک‌ها گفت: ان‌شاءالله در این مورد اقدامات جدی خواهد شد البته ضرب‌الاجل و تذکر توسط شورای پول و اعتبار داده شد و زمانی تهیه شد تا بانک‌ها خود را با قانون تطبیق دهند و اگر این کار را نکنند ممکن است منجر به تعطیلی آنها و برخورد قوه‌ قضاییه شود.

دادگاه حادثه شیراز

وی در مورد حادثه شیراز گفت: پرونده این حادثه از همان‌ روزهای اول تشکیل شد و در هفته گذشته نیز جلسه دادگاه آن برگزار شد در این جلسه مهلتی خواسته شد تا طرفین لوایح خود را به دادگاه بدهند.

نگاه قوه قضاییه به سیاست‌های ابلاغی محیط‌زیست

معاون اول قوه‌قضاییه در مورد برنامه این قوه در خصوص سیاست‌های ابلاغی محیط‌زیست گفت: این سیاست‌ها باید ابتدا به صورت قانون نوشته شود. همه مردم شاهد هستند که در طول ‌سال‌های اخیر دستگاه قضایی نسبت به کسانی که محیط‌زیست را آلوده و تخریب می‌کنند٬ حساسیت بالایی دارد و در موارد بسیاری مدعی‌العموم وارد شده و جایی که دستگاه ذیربط شکایت کند در اولویت رسیدگی قرار خواهد گرفت. در بسیاری از استان‌ها این موارد به قاضی مخصوصی داده می‌شود و گاهی نیاز است که پرونده‌ها به شعبه اختصاصی برود.

لیست بدهکاران بانکی

محسنی‌اژه‌ای در مورد پیگیری‌های قوه‌قضاییه در خصوص لیست بیش از ۵۰۰ نفر از بدهکاران بانکی گفت: من هنوز آخرین اخبار را نگرفته‌ام. اطلاعات من مربوط به زمانی است که دادستان کل کشور بودم. چون دادستان کل کشور عضو شورای پول و اعتبار و هیات نظارت بر بانک‌ها نیز است٬ الان باید از دیگران در این خصوص اطلاعات لازم را دریافت کنم.

وی افزود: اخیراً معاونت اقتصادی دادستانی کل کشور در این خصوص به من گفت که در مورد معوقات سنگین بانکی بانک‌ها به توافق رسیدند که در برخی از موارد تقاضای استمهال شده و در حال پرداخت اقساط هستند. تعداد محدودی نیز بازداشت شده‌اند و برخی با قرار آزادند. عده‌ای هم تسویه کردند٬ اما من از عدد و رقم آن‌ها اطلاع ندارم. به نظر ما نظارت بانک‌ها و بانک‌مرکزی کافی نیست و باید دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

دستگیری برخی گروه‌های تروریستی

محسنی‌اژه‌ای در ادامه در خصوص دستگیری برخی گروه‌های تروریستی گفت: ارزیابی من این است که با لطف خدا کشور در امنیت خوبی به سر می‌برد٬ اما معنای آن این نیست که ما نباید مراقب باشیم. براساس اطلاعاتی که من دارم سیستم اطلاعاتی و امنیتی ما بسیار هوشیار هستند مرزبانان و قرار گاه‌های ما کاملا مراقب هستند و امنیت خوب و بالایی داریم اما هیچ‌گاه نباید دشمن را کوچک بشماریم در روزهای اخیر همانطور که وزارت اطلاعات اعلام کرد تیم‌های تروریستی دستگیر شده‌اند که البته همه آن‌ها یک گروه نیستند اما گروه‌هایی وابسته به شاخه‌های تکفیری هستند که از بیرون و بویژه از سوی آمریکا حمایت می‌شوند این افراد تازه دستگیر شده‌اند و تحقیقات هنوز ادامه دارد تا جزئیات آن روشن شود.

آخرین وضعیت رسیدگی به فاجعه منا

محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت رسیدگی به فاجعه منا گفت: در حال حاضر خبر جدیدی ندارم و وزارت خارجه این مسئله را پیگیری می‌کند٬ با این حال اگر مشخص شود که حادثه ربوده شدن یک دیپلمات ایرانی صحت دارد دیگر مسئله کوتاهی مقام‌های عربستانی نیست و باید به صورت جدی‌تری پیگیری شود.

حکمی برای مقام‌های بانک مسکن صادر نشده است

وی درباره برخی مقامات بانک مسکن و صادرات در قضیه اختلاس اخیر گفت: محاکمه این افراد شروع شده است اما بعید می‌دانم که در این باره حکمی صادر شده باشد.

همکاری معاونت پیشگیری قوه قضائیه و فرمانداری در امنیت سخنرانی‌ها

وی درباره برخی افرادی که سابقه محکومیت دارند و در حال حاضر نیز سخنرانی سیاسی می‌کنند٬ گفت: قوه قضائیه دو شاخصه دارد که فرد قبلاً فتنه کرده باشد و دوماً دوباره در فکر فتنه کردن باشند و اگر این دو قید وجود داشت معاونت پیشگیری قوه قضائیه در کنار استانداری و فرمانداری رسیدگی لازم را انجام خواهند داد.

وظایف بنیاد تعاون زندان‌ها

وی درباره بنیاد تعاون زندان‌ها نیز گفت: این بنیاد وظیفه دارد اگر سرپرست خانواده‌ای زندان است٬ تا حد امکان تلاش کند برای این افراد حرفه‌آموزی و ایجاد شغل شود. همه زندانیان مشغول به کار باشند و از کسالت بیکاری و فساد آن رهایی یابند. با این حال قبول دارم نتوانسته‌ایم از امکانات حداکثر استفاده را ببریم و باید از کمک‌های بخش خصوصی در این زمینه بیشتر استفاده شود.

دیوان عدالت اداری به استخدام غیر قانونی ۵۰۰ هزار نفر در دولت گذشته رسیدگی می‌کند

وی درباره استخدام غیر قانونی ۵۰۰ هزار نفر و گم شدن ۴۸ هزار پرونده در دولت گذشته گفت: این مسئله ربطی به قوه قضائیه ندارد و دیوان عدالت اداری به آن رسیدگی خواهد کرد اما درباره گم شدن ۴۸ هزار پرونده باید این مسئله گزارش می‌شد و اگر گزارش نشده کوتاهی انجام شده است و اگر گزارش شده و رسیدگی نشده به ما اطلاع دهید.

تخلف سردفتر یک میلیارد و خرده‌ای بود

وی درباره تخلف دریافت ۸ میلیارد توسط یک سردفتر گفت: این رقم یک میلیارد و خرده‌ای بوده و فرد مقصر‌‌ همان زمان بازداشت شد ولی از جزئیات پرونده وی در حال حاضر خبر ندارم. ممکن است مربوط به خبر زمین ۸ هزار میلیاردی شهرک غرب باشد که رقم کار‌شناسی آن در یک قرارداد صوری با قیمت اصلی و واقعی آن تفاوت زیادی داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت دلال پرونده کرسنت گفت: در این باره خبری ندارم.

پرونده انتشار عکس‌های دختر جوان

وی درباره پرونده جوانی که عکس‌های دختران جوان را منتشر کرده بود گفت: همه باید سعی کنند حریم خصوصی خود را حفظ کنند و مطالب نادرست را در شبکه‌های اجتماعی تکثیر نکنند. من درباره این پرونده اطلاعی ندارم اما ممکن است در پرونده مشابهی حتی حکم مفسد فی‌الارض بگیرد.

آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشت شده

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده خبرنگاران بازداشت شده چیست٬ گفت: اطلاعات جدیدی در این مورد ندارم اما همانطور که قبلا هم گفتم همه آن‌ها افراد رسانه‌ای و خبرنگار نیستند. در مورد برخی از آنها گزارش اولیه پرونده‌ها تکمیل شده و دادسرا مسئول است تا آخرین بازپرسی‌ها را انجام دهد تا اگر بتواند آن‌ها را زود‌تر تمام کند.

وی افزود: اگر نیاز به تحقیقات بیشتری نباشد و اگر به گونه‌ای نباشد که چند پرونده به یکدیگر مرتبط باشند تا جایی که امکان داشته باشد٬ تلاش می‌کنیم مواردی که تحقیقات آن‌ها به اتمام رسیده به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. آنطور که بنده اطلاع پیدا کردم تفکیک برخی از آنها شدنی است.

کد خبر : ۳۲۴۱۲۵