خبرگزاری کار ایران

عراقچی در پاسخ به ایلنا:

آمریکا و اتحادیه اروپا به تعهداتشان عمل کردند/ احتمال صدور گزارش آمانو تا پایان نوامبر

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه تاکید کرد: در اجرای برجام با بدبینی به طرف مقابل نگاه می‌کنیم و برای تضمین تعهدات نیز سازکارهای لازم پیش‌بینی شده تا اگر طرف مقابل درتعهداتش کوتاهی کرد بتوانیم به شرایط سابق بازگردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس عراقچی عصر امروز در نشستی خبری در تالار گفت‌وگو نمایشگاه مطبوعات درباره آینده برجام گفت: برجام مسیر خود را طی می‌کند و تا کنون نیز در مسیر خود حرکت کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم در این مسیر برجام به مسیر اجرایی شدن برسد.

رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه درباره اینکه پیش‌بینی شما نسبت به آینده برجام چیست؟اظهار داشت: ما به طرف مقابل خوشبین‌نیستیم نه درحین مذاکرات و نه در حین اجرای تعهدات.

عراقچی با بیان اینکه اصل کار ما در مذاکرات اجرای تعهدات بر خوش‌بینی استوار نبود، تصریح کرد: ما در اجرای برجام با بدبینی به طرف مقابل نگاه می‌کنیم و برای تضمین تعهدات نیز سازکارهای لازم پیش‌بینی شده تا اگر طرف مقابل درتعهداتش کوتاهی کرد بتوانیم به شرایط سابق بازگردیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با یادآوری نامه رهبر انقلاب خاطر نشان کرد: مواردی که در نامه مقام معظم‌ رهبری آمده و همین‌طور الزاماتی که در مصوبه مجلس‌شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی آمده است برای این است که در حین اجرا با اطمینان کامل حرکت کنیم.

وی افزود: تمامی توصیه‌ها وشروط رهبری را در حین اجرا مد نظر قرار می‌دهیم و آنها به صورت کامل رعایت می‌شوند و در آن چارچوب، برجام به خوبی اجرا می‌شود و امیدواریم تا دو سه ماه آینده برجام به مرحله اجرایی شدن برسد.

عراقچی در رابطه با تعیین کمیته نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی نیز ابراز داشت: هیات نظارت بر اجرای برجام شب گذشته توسط شورای عالی امنیت ملی تعیین شده و توسط این شورا اطلاع‌رسانی خواهد شد که البته لازم است مسیر طی شود و هنگامی که کار قطعی شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه وزارت خارجه تشکیل هیات نظارت بر برجام را به فال نیک می‌گیرد، یادآور شد: ما آن را قدم موثری در اجرای برجام می‌دانیم و بی‌تردید می‌تواند به شک و تردید‌ها در اجرای برجام پایان دهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه آیا کار بررسی نامه‌ها و دستورالعمل‌های رئیس‌جمهور آمریکا و شورای وزیران در وزارت امور خارجه به پایان رسیده است؟ بیان کرد: در روز تصویب برجام رئیس‌جمهور آمریکا یادداشتی را صادر کرد و در آن به وزیر امور خارجه ماموریت داد تا تحریم‌های کنگره را متوقف سازد و به چهار وزیر آمریکا نیز ماموریت داد تا دستورات اجرایی تحریم‌های رئیس‌جمهور آمریکا را لغو کند ودستورات لازم را صادر کنند.

عراقچی اضافه کرد: همان روز شورای وزیران اتحادیه اروپایی هم دستور لغو تحریم‌های این اتحادیه را صادر کرد ولی این لغو تحریم‌ها زمانی اجرایی خواهند شد که ما هم به تعهدات خود عمل کرده باشیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه برخی این تردید را ایجادکرده بودند که دستورات رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپایی  برای لغو تحریم‌ها به صورت کامل نبوده‌است، عنوان کرد: حقوق‌دانان ما این کار را انجام داده‌اند و طبق بررسی‌ها مشخص شد، آمریکا و اتحادیه اروپا به تعهداتشان بر متوقف شدن و لغو تحریم‌ها عمل کرده‌اند وما گزارش‌مان را به هیات نظارت بر اجرای برجام تقدیم کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد که گزارش آژانس برای ختم PMD زودتر از 15 دسامبر صادر شود؟ تاکید کرد: آژانس مشغول تهیه گزارش نهایی خود در رابطه با پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران است و آقای آمانو براساس نقشه راه تا 15 دسامبر گزارش نهایی خود را باید تهیه کند.

رئیس ستاد پیگیری برجام دروزارت امورخارجه گفت: آقای آمانو گفته است که احتمال دارد تا پایان ماه نوامبر بتواند گزار ش خود را به سرانجام برساند که در این صورت این کار 15 روز به جلو می‌افتد و ایشان باید گزارش نهایی خود را به شورای حکام آژانس تحویل داده و 1+5 نیز قطع‌نامه‌ای برای ختم مسائل پیشین صادر کند. امیدواریم در آن جلسه قطع‌نامه پیشنهادی 1+5 تصویب و pmd برای همیشه پایان یابد.

 

کد خبر : ۳۲۱۳۳۳