خبرگزاری کار ایران

اژه‌ای در جمع مدیران دادگستری تهران:

انجام ماموریت‌های قوه قضائیه با ظرفیت موجود تناسب ندارد

معاون اول قوه قضائیه انجام ماموریت‌های قوه قضائیه را با ظرفیت و عِده و عُده موجود بی‌تناسب خواند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در دومین نشست شورای مدیران دادگستری استان تهران در سال جاری، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات بی‌شائبه مدیریت، معاونان و سایر دست‌اندرکاران قضائی و اداری دادگستری استان تهران طی سخنانی اظهارداشت: اهمیت امر قضا بر کسی پوشیده نیست و امید است این بار خطیر را به سرمنزل مقصود برسانیم یا حداقل در مسیر تحقق آن تلاش کنیم و مسلماً این امر پاداش و اجر ویژه‌ای در نزد خداوند متعال دارد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: متاسفانه ما در قوه قضائیه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم و ماموریت‌های محوله هیچ تناسبی با عِده و عُده موجود ندارد لکن معتقدیم انسان‌های بزرگی چون شما می‌توانند علیرغم وجود مشکلات در عرصه‌های مختلف با داشتن روحیه جهادی و با اتکال به خداوند بزرگ در جهت رسیدن به اهداف مقدس قوه قضائیه، که همانا اجرای عدالت و احقاق حقوق عامه است تلاش نمایند. پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس بی‌شک دستاوردهای عظیم حاصل از چنین روحیه بلند امت بصیرمان بوده است و دشمن درصدد مقابله با این امر مهم می‌باشد چرا که هیچگاه از تجهیزات نظامی و قدرت مادی ما شکست نخورده ولی از ناحیه روحیه جهادی و مقاوم ملت عزیز ایران مرتباً دچار آسیب‌های جدی شده است.

وی در ادامه افزود: امروز ایران اسلامی با هیچ یک از کشورهای مسلمان همسایه و غیرهمسایه قابل مقایسه نیست و مبارزه جهانی با هرگونه استکبار، نشات گرفته از مقاومت بی‌نظیر مردم غیور و انقلابی ماست. لذا ضروریست تلاش نمائیم این نعمت بزرگ الهی به عنوان یک سرمایه بی‌بدیل از وساوس شیاطین جن و انس محفوظ بماند و بطور قطع با این سرمایه معنوی می‌توان بر تمامی مشکلات پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غلبه نمود.

محسنی اژه‌ای آنگاه با اشاره به ماموریت‌های مهم قوه قضائیه اظهار داشت: در دوره اخیر ریاست محترم قوه قضائیه و تصدی معاونت اول توسط اینجانب در ابتدا چند موضوع مورد توجه قرار گرفت یکی اینکه انجام ماموریت‌های محوله قطعاً با این تعداد پرسنل اداری و قضائی امکان پذیر نمی‌باشد لذا یا باید به تعداد پرسنل افزوده شود یا ماموریت‌ها کاهش یابد.

وی گفت: در جهت تحقق هدف اخیرالذکر می‌توان از طریق جرم‌زدائی گام‌های مهمی برداشت لکن باید اذعان کرد که در این امر توفیق‌های چندانی حاصل نشده زیرا بسیاری از امور اساساً در اختیار قوه قضائیه نیست و مستلزم مساعدت‌های همه‌جانبه سایر قوا و نهادهای قانونی نظام است همانطور که در خصوص پیشگیری از وقوع جرم نیز همین مطلب ساری و جاری است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه مطابق با برنامه پنجم توسعه کشور تعدادی قاضی جذب شده ولی کافی نبوده است٬ افزود: در مورد بکارگیری پرسنل اداری نیز به جهت نداشتن مجوزهای لازم و اعتبارات مربوطه هیچگونه توفیقی بدست نیامده است. مشکل کمبود فضای اداری نیز به شدت آزار دهنده است و به حق باید گفت که دادگستری استان تهران یکی از مناطق محروم کشور است و از آنجائیکه در جهت رفع معضل کمبود فضای اداری بودجه مناسبی در همین شرایط فعلی در نظر گرفته شده امید است که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد گشایش‌هایی در این زمینه باشیم.

قائم مقام رییس قوه قضاییه تصریح کرد: مطلب مهم دیگر ارتقا سلامت در قوه قضائیه است که با عنایات خاصه الهی قضات مومن، انقلابی و باسواد در عدلیه فراوان هستند لکن در خارج از قوه، فضای نامناسبی وجود دارد که با زحمات کم نظیر همکاران مطابقت ندارد در نتیجه می‌طلبد که با نظارت دقیق‌تر و برخورد قاطع با متخلفین احتمالی، فضای مذکور تغییر نماید.

وی افزود: به نظر می‌رسد در رابطه با حفظ استقلال قوه قضائیه موفق بوده و با متخلفین و مجرمان بدون تبعیض و صرفاً برابر مقررات قانونی برخورد کرده است که رسیدگی به جرائم صاحبان قدرت و ثروت در جامعه یقیناً در همین راستا صورت گرفته است. موضوع مهم دیگر ارتقاء کارآمدی قوه قضائیه بوده است و این می‌سر نیست مگر با کاهش ورودی پرونده‌ها با تحقق جرم زدائی و پیشگیری از وقوع جرم و اقداماتی از این قبیل.

اژه‌ای ادامه داد: به هر حال مسئولان قوه قضائیه مسئولیت تدبیر و تامین امکانات و نیروی انسانی را به عهده دارند و ما نیز با روحیه‌ای انقلابی و جهادی ضمن تحمل مشکلات موجود و با اتکال به معبود موظفیم در جهت تحقق اهداف مقدس پیش رو تلاش نمائیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه٬ معاون اول قوه قضائیه ضمن اشاره به موفقیت‌های دوره تصدی دادستانی کل کشور و رسیدگی به حدود بیست و هفت هزار فقره پرونده مواد مخدر و غیره در طول ۵ سال بدون افزایش نیروی انسانی و وجود مشکلات عدیده به عنوان نمونه اظهارداشت: برخی از آمار‌ها پسندیده نیست مانند اینکه با چه تعداد از متخلفین در دستگاه قضائی برخورد شده است. لذا ضرورت دارد اساساً کاری کنیم که تخلفی صورت نگیرد و در این رابطه بر مدیران مجموعه‌های قضائی فرض است که با رافت و مهربانی به افراد زیر مجموعه خود نظارت مستمر داشته باشند تا با کمک و عنایت خداوندی، همکاران در معرض وسوسه‌های شیطانی و لغزش‌های احتمالی واقع نشوند. در این صورت می‌توان شاهد ارتقا رضایت عمومی از دستگاه قضا بود.

کد خبر : ۳۲۰۹۷۹