خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

سازمان استاندارد بر کیفیت خودروها نظارت دارد/ کاهش نرخ سود بانکی براساس شرایط اقتصادی است

محمدرضا نوبخت در نشست خبری سخنگوی دولت که در حاشیه بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد؛ گفت: همیشه ما میزبان خبرنگاران بودیم و هم اکنون که شما میزبان من هستید از شما تشکر می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سخنگوی دولت در نشست خود در نمایشگاه کتاب گفت: در آستانه سفر مردم به مناسبت اربعین به عتبات عالیات دولت تلاش دارد تا تدارکات لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه انجام شود و با پیش‌بینی مشکلات احتمالی زائران خدمات مناسبی به آنها ارائه کند.

سخنگوی دولت با تشکر از برنامه‌های صداوسیما برای معرفی مسیر حرکت و استراحتگاه‌های مسیر نجف به کربلا گفت: امیدواریم با برنامه‌ها و تلاش‌های صداوسیما اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار داده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره وام 25 میلیونی خودرو گفت: قرار شد از طریق ابزار پولی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد این برنامه انجام شود و کارهایی موردتوجه قرار گرفت که دلال‌بازی بوجود نیاید. حال اگر به اطلاعیه‌های وزارت صنعت توجه شود انحراف از این برنامه به حداقل می‌رسد.

محمدرضا نوبخت درباره نرخ سود بانکی نیز گفت: این سیاست مشترک بین بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود که نشان می‌دهد جهت‌گیری برای تثبیت نرخ داریم و نظارت کافی بر مصوبات شورا انجام خواهد شد و سود بالای بانکی با توجه به نرخ بالای تورم غیرقابل توجیه است.

وی در پاسخ به یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات و انتقاد او از کیفیت خودروهای داخلی گفت: سازمان استاندارد بر کیفیت این خودروها نظارت دارد.

نوبخت افزود: گاهی برخی تصمیمات دستوری است و برخی تصمیمات عقلانی و براساس شرایط و ضرورت کاهش نرخ سود بانکی نیز براساس شرایط اقتصادی است و اراده‌ای برای کنترل نرخ سود از سوی بانک مرکزی وجود دارد و شاید دستور کار جلسه بعدی شورای پول و اعتبار همین مسئله باشد.

سخنگوی دولت درباره برجام گفت: شورای امنیت چگونگی اجرای آن را پیگیری می‌کند و یکی از مهمترین موضوعات آن نیز تشکیل کمیته نظارت است. با این حال من سخنگوی شورای امنیت نیستم و شورای امنیت در موعد مقرر در این زمینه اظهارنظر خواهد کرد.

وی درباره فاجعه منا گفت: حقوقی که از مردم در این فاجعه تضییع شده توسط شورای متشکل از سازمان حج و زیارت و برخی افراد دیگر پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یک شهروند گیلانی درباره پروژه راه‌آهن گیلان گفت: این قطار طبق پیش‌بینی‌ها سال آینده به رشت می‌رسد اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبلغی در اختیار ندارد و تخصیص بودجه‌ها براساس قانون است.

نوبخت درباره سفر رئیس جمهور به دو کشور اروپایی و به استان سمنان گفت: هنوز زمان دقیق این سفرها مشخص نشده است.

وی درباره مواضع انتقادی رئیس قوه‌قضاییه نسبت به مواضع رئیس جمهور گفت: در هیچ یک از مقاطع گذشته تا این اندازه همدلی و هماهنگی بین سران قوا وجود نداشت و این دوره یکی از دوره‌های همدلی بین دولت و دیگر قواست.

نوبخت تاکید کرد: هرچند اصل 57 قانون اساسی به تفکیک قوا دستور داده است اما براساس اصل 113 قانون اساسی بعد از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است و باید برای اجرای قانون اساسی تلاش کند و گاهی ممکن است براساس این جایگاه هشدارهایی به مردم بدهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره توجه دولت به قومیت‌ها گفت: رئیس جمهور در سفر به کردستان مواضع خود را بیان کردند و صداوسیما نیز واکنش مناسبی به موضوع برنامه نامناسبی که درباره هموطنان آذری نمایش داده شده بود؛ نشان داد.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس گفت: خوشحالم که این خبرگزاری تحریم را کنار گذاشت و امیدوارم این رسانه نیز در کنار مطبوعات کشور حضور داشته باشد.

کد خبر : ۳۲۰۷۴۲