خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به ایلنا:

بازداشت‌های اخیر برای صیانت از سلامت خبرنگاران است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: شاید برخی اقدامات ناخواسته توسط بعضی افراد صورت گرفته باشد و این خبرنگاران در گردابی افتاده‌اند که به هیچ‌عنوان برایشان مفید نیست.

علی شمخانی در نشست خبری در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشت شده؛ اظهار داشت: این موضوع هم اکنون در حال مدیریت است و این اقدام برای صیانت از سلامت خبرنگاران است.

وی افزود: شاید برخی اقدامات ناخواسته توسط بعضی افراد صورت گرفته باشد و این خبرنگاران در گردابی افتاده‌اند که به هیچ‌عنوان برایشان مفید نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: قصد انهدام یا تضعیف دیگران را نداریم و اصولا خط و مشی نظام جمهوری اسلامی ایران این نیست.

شمخانی ادامه داد: به‌طور قطع جامعه شریف و زحمتکش خبرنگاران که بدون کمترین چشم داشتی در حال خدمت‌رسانی هستند نیاز به صیانت دارد مطمئن باشید کسی قصد انهدام آنها را ندارد و قطعا این مسئله به زودی تعیین تکلیف می‌شود چراکه این موضوع زمان زیادی نخواهد برد.

وی افزود: به نظر می‌رسد خود بازداشت‌شدگان مشکل خاصی نداشته باشند و بعضا پس از آنکه به آنها گفته شد کار نادرستی انجام داده‌اند اعلام کرده‌اند که مطلع نبوده‌اند و این موضوع هم در حال رسیدگی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: قصد ما این نیست که اگر کسی دستگیر شد او را از حیز انتفاع ساقط کنیم بلکه بحث برسر این است که آژیر خطری کشیده شود.

وی افزود: ما در مرحله حساسی قرارداریم. زیرکی و ورود معماگونه استکبار به وسیله بزک کردن خود در جامعه ما که بیشترین آسیب را از ایالات متحده دیده، به شکل مرموزی بدست شما انجام می‌شود و خود بازداشت‌شدگان هم به این موضوع باور دارند.

شمخانی تصریح کرد: این مسئله به خبرنگاران گوشزد شده و حتی به برخی از آنها پیامک‌هایی ارسال شده که مراقب باشند در این گرداب نیفتند.

شمخانی در پایان اعلام کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه این افراد نسبت به این موضوع آشنا نبودند این مسئله به زودی قابل حل باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه نظرش برای شرکت ایران در نشست وین 2 در مورد سوریه و همچنان اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا در مورد حضور زمینی ایران در سوریه، خاطر نشان کرد: ایران در اجلاس وین به منظور دفاع از حقوق ملت سوریه از راهبرد همیشگی‌اش دفاع می‌کند که راهبرد همیشگی ایران برای حل معضلات منطقه از جمله سوریه راه‌حل سیاسی است .معضلاتی به منطقه تزریق شده که ذاتی و بومی نیست.

وی افزود: ایران در طول سه سال و نیم و یا چهار سال گذشته با توجه به برخی حوادث رخ داده از جمله بحث بحران پناهندگان آواره و احساس تهدید نسبت به تروریسم تکفیری در غرب اروپا همواره بر لزوم راه‌حل سیاسی تاکید می‌کرد و تازه انگار حرف‌های جمهوی اسلامی شنیده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود تروریسم کیست، تاکید کرد: داعش جبهه النصره و جیش‌الحرام گروه‌های تروریستی هستند که 95 درصد از مبارزه مسلحانه در سوریه را تشکیل می‌دهند. جمهوری اسلامی به دنبال این است که ترورسیم کیست، چطور باید با آن مقابله شود و چطور می‌توان بستری را فراهم کرد تا مردم سوریه برای خودشان تصمیم‌گیری کنند.

شمخانی گفت: تنها راه‌حل مشکل سوریه کمک و ایجاد تمهیداتی برای امنیت سوریه است تا اینکه مردم این کشور برای آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: فکر نمی‌کنم وزیر دفاع آمریکا چنین چیزهایی را گفته باشد چراکه قدرت جمهوری اسلامی ناشی از نیروی زمینی نیست. حضور نیروی زمینی جمهوری اسلامی به معنای حضور ارتباطی با مردم منطقه و نه ارتباط تشکیلاتی به اسم نیروی زمینی است.

وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب یعنی 22 بهمن 57 جمهوری اسلامی به دلیل شعار ضداستکباری‌اش پایگاهی میان مردم پیدا کرد که از استبداد و استکبار داد و فغان می‌زدند. این موضوع با پول و ریال و دلار به دست نمی‌آمد، این با خون شهید همدانی و دفاع صادقانه از تئوری‌های ضداستکباری به دست می‌آید لذا اینطور نیست که کسی به کشوری برای حضور نظامی توصیه کند تا با این نسخه درمان درد کند.

شمخانی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص تدابیر اندیشیده شده در مورد هشدار مقام معظم رهبری در خصوص نفوذ در دوران پسابرجام و راهبردهای اندیشیده شده، گفت: نفوذ چیز جدیدی نیست. دشمنی استکبار با ما یک دشمنی امپریالیستی و غیرقابل حل است. به طور قطع غرب به مفهوم آمریکا به دلیل عدم حضور در ایران باید به شکلی خلاء حضورش را پر کند و در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای شناخت واقعیت جامعه ایران و تدوین برخی اقدامات علیه ایران حضور پیدا کند.

وی افزود: حتما این موضوع مدنظر تمام مسئولان جمهوری اسلامی است یعنی همه مسئولان اینکه موضوع نفوذ موضوع ترکیبی و دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است را باور دارند و منطقی برای آن تنظیم می‌کنند که چطور می‌شود با آن مقابله کرد و چطور می‌شود از جامعه ایران صیانت کرد که در راس این صیانت، صیانت از خبرنگاران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسشی در خصوص تشکیل کمیته صیانت از برجام، گفت: قرار شد فردا شب جلسه‌ای در شورای امنیت ملی برای بررسی و به نتیجه رسیدن این موضوع تشکیل شود.

شمخانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید دشمن در برجام برای محدود کردن توان موشکی ایران تلاش‌های زیادی کرد که نتوانست به نتیجه برسد، اکنون نیز به دنبال محدود کردن برنامه دفاعی ایران است. اگر دشمن باز هم مجدد بخواهد این کار را کند مقابله با دشمن چطور است؟ پاسخ داد: جمهوری اسلامی در طول 37 سال گذشته توان دفاعی‌اش را توسعه داده و هیچ نقص و کاهش سرعت نسبت به تولید قدرت بازدارندگی به مفهوم دفاع از جمهوری اسلامی در حوزه نیروهای مسلح از طرف هیچ کسی نباید مورد تهدید قرار گیرد.

کد خبر : ۳۲۰۶۵۸