خبرگزاری کار ایران

اشرف بروجردی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فصل‌الخطاب بودن خاتمی به‌معنای جهت‌دهی اوست/ معرفی لیست زنان اصلاح‌ طلب

معاون سیاسی دبیر کل حزب اتحاد روز چهارشنبه مهمان ایلنا بود تا از آخرین وضعیت حزب اتحاد و تلاش برای افزایش سهمیه زنان در مجلس صحبت کند.

اشرف بروجردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب ایلنا٬ اظهار داشت: خلاء کارکرد احزاب در سطح سیاسی جامعه کاملا مشهود است و کمتر حزبی است که بتواند همه طیف‌های جامعه را در بر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این تجربه را کم و بیش در جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین داشتیم٬ اما با وضعیتی که پیش آمد٬ فعالیت این دو حزب محدود شد و عملکرد و کارکرد آنها متوقف شده است. البته سازمان اعلام انحلال کرد٬ اما جبهه مشارکت منتظر است بتواند بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرد.

بروجردی افزود: برای اینکه همه تفکر‌ها در عرصه ملی امکان گفت‌وگو داشته باشند٬ حزب اتحاد شکل گرفت. رویکرد حزب این است که باید از ظرفیت همه کسانی که اعتقاد به نظام دارند٬ استفاده شود و علت انتخاب واژه اتحاد هم این بود که جز با نزدیک شدن آرا به هم و پیدا کردن نقاط فکری یکسان، می‌توان اهداف را دنبال کرد و حزب اتحاد با این رویکرد شکل گرفت و کسانی که علاقمند به نظام هستند و می‌توانند ندای آزادی سر دهند٬ در کنار هم قرار بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شاخصه اصلی حزب اتحاد را وحدت نگاه برای رسیدن به نقاط مشترک در جامعه معرفی کرد و گفت: حزب کارگزارن یک مجموعه عملگرا هستند٬ اما در جایگاهی قرار دارند که عمدتا به دنبال رفع موانع عملگرایی هستند و حزبی مثل ندا نیز رویکردی برای ارتباط با بخشی از جوانان در دستور کار قرار داده بود. حزب اتحاد بر روی مبانی فکری تمرکز بیشتری دارد و محصول نیاز و مباحث زیادی بود که در ‌‌نهایت منجر به تولد اتحاد شد.

اشرف بروجردی درباره ساز و کار رسیدن به وحدت از سوی اصلاح‌طلبان گفت: ‌ بخشی از ظرفیت رسیدن به وحدت در اختیار احزاب است و برخی در اختیار حاکمیت است. اصلاح‌طلبان وقتی از تایید نامزدهای خود اطمینان ندارند٬ نمی‌توانند با فراغ بال برای رسیدن به وحدت تلاش کنند.

معاون وزیر کشور دولت خاتمی افزود: اصلاحات٬ نتیجه رسیدن به وحدت را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تجربه کرد و محال است کسی اهل منطق باشد و این مسئله را نپذیرد

وی با اشاره به اینکه بین اصلاح‌طلبان ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد٬ افزود: جایی که منافع ملی در خطر باشد می‌توان وحدت رویه را به وجود آورد و نهایتا در جریان انتخابات ریاست جمهوری با وجود اینکه کاندید اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان متفاوت بود توانستیم به خاطر منافع بالا‌تر این کار را انجام دهیم و در این انتخابات هم اصلاح‌طلبان این رویکرد را دارند.

بروجردی درباره وضعیت اصولگرایان گفت: مشکل آن‌ها بزرگ‌تر از اصلاح‌طلبان است٬ چون جز موتلفه حزب فراگیری ندارند و بیشتر جریان فکری هستند تا حزب٬ و در اینجا نیز ریش سفیدی فصل‌الخطاب است.

معاون سیاسی دبیر کل اتحاد ملت با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نیز در راه ریش‌سفیدی یک چهره را برای جهت دادن٬ و نه تک‌روی برگزیده‌اند و او کسی است که مورد پذیرش همگان است یعنی آقای خاتمی؛ که می‌تواند فصل‌الخطاب به معنای جهت دهی به حرکت باشد.

وی افزود: رویه آقای خاتمی هیچوقت تصمیم‌گیری به صورت فردی نبوده و همیشه به خرد جمعی و تصمیم جمعی احترام گذاشته است و با بحث و گفت‌وگو و مفاهمه کار را پیش برده است و در انتخابات ریاست جمهوری نیز ایشان با گفت‌وگو کار را پیش برد.

اشرف بروجردی درباره مطرح شدن بحث سهم سی درصدی در انتخابات پیش رو گفت: بحثی که از ابتدا به دنبال آن بودیم و ان‌شاءلله تا آخر نیز به دنبال آن خواهیم بود٬ بحث سی درصد برای کل کشور است و امیدواریم بتوانیم این عدد را وارد مجلس کنیم. اینکه هدف ما به ثمر برسد به تلاش‌های ما مربوط است و طبیعی است هرکس برای رسیدن به آرمان خود باید تلاش بی‌وقفه‌ای انجام دهد و اینطور هم نیست که آقایان اصلاح‌طلب بخواهند خانم‌ها را وجه المصالحه قرار دهند. اصلاح‌طلبان با رویکرد پاسخگویی به نسل آینده از این تبعیض مثبت حمایت کرده‌اند.

اشرف بروجردی با بیان اینکه ایده این کار چند سال پیش و با تاسیس مجمع زنان اصلاح‌طلب زده شد٬ تاکید کرد: رایزنی احزاب اصلاح‌طلب با سایر احزاب موجب شده این ایده برای آقایان هم تثبیت شده باشد و این باوری است که در همه وجود دارد که برای رسیدن به توسعه باید تبعیض مثبت را بپذیریم. البته معتقدیم که این باید در قوه مجریه هم اتفاق می‌افتاد که متاسفانه اتفاق نیفتاد.

وی افزود: تابلویی که پیش روی ماست٬ نشان می‌دهد رسیدن به این هدف تلاش‌های زیادی می‌طلبد٬ اما ما نیز تلاش خود را در این زمینه افزایش خواهیم داد.

بروجردی درباره ۱۸۶حوزه‌ تک نماینده گفت: ما این را در دوره‌های مختلف مجلس تجربه کرده‌ایم چنانچه خانم‌ها حمیده عدالت و مروتی از حوزه‌های تک نماینده وارد مجلس شدند و در این دوره هم خانم بیات از ساوه نماینده شده‌اند و نمونه‌های دیگر هم در این زمینه هستند.

معاون وزارت کشور دولت خاتمی تصریح کرد: در این ۱۸۶ حوزه در حال ارزیابی هستیم که در کدام حوزه‌ها احتمال رای‌آوری برای خانم‌ها وجود دارد و شاید به ۶۲ نفر نرسد و کمتر باشد و ملاک ما در این زمینه رای‌آوری نامزد معرفی شده است.

وی گفت: کمیته‌های استانی ما شکل گرفته و چندی پیش نیز مجمع زنان اصلاح‌طلب نیروهای خود را در تهران جمع کرد و در حال حاضر نیروهای قوی در استان‌های مختلف حضور دارند. مثل خانم کریمی در استان فارس، خانم عباسقلی‌زاده در استان یزد، خانم گندمی و رمارم در استان خراسان، خانم آباقری در استان مرکزی که بسیاری از این‌ها توانایی نامزد شدن و تاثیرگذاری را در استان دارند و در حال حاضر هم تلاش زیادی دارند که رای اصلاح‌طلبان را به سمت خانم‌ها متمایل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره نامزدی خود گفت: برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم.

بروجردی درباره استان لرستان اظهار داشت: احتمالا خانم احمدی از بروجرد و یکی از مشاوران استاندار از خرم آباد در انتخابات شرکت خواهند کرد. از شهر ساری نیز تقاضاهایی برای نامزدی خانم کولایی شده است.

کد خبر : ۳۱۹۸۸۱