خبرگزاری کار ایران

مجتهدزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

بدون حضور ایران راه حلی جامع برای حل بحران سوریه به دست نمی‌آید

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی گفت: در صورتی که ایران در اینگونه نشست‌ها همچون اجلاس وین برای حل بحران سوریه حضور نداشته باشد، نمی‌توان انتظار دستیابی به راه حلی جامع برای حل بحران سوریه داشت.

پیروز مجتهدزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به حضور ایران در نشست بین المللی وین۲ در رابطه با بررسی اوضاع سوریه و حل بحران این کشور اظهار داشت: در صورتی که ایران در اینگونه نشست‌ها همچون اجلاس وین برای حل بحران سوریه حضور نداشته باشد، نمی‌توان انتظار دستیابی به راه حلی جامع برای حل بحران سوریه داشت.

وی با اشاره به نشست‌های بین المللی سال‌های گذشته درباره سوریه که بدون حضور ایران برگزار شده بود، اظهار داشت: آمریکایی‌ها به خواست دولت تندرو سعودی و اسرائیل در نشست‌هایی که در چهار سال گذشته در خصوص سوریه برگزار شده بود، ایران را برای حل بحران سوریه مشارکت ندادند و این عدم مشارکت برای آنها آن‌چنان گران آمد که موجب شد آمریکا برخلاف خواست اسرائیل و عربستان٬ ایران را به چنین نشستی دعوت کند.

این استاد دانشگاه با ضروری دانستن حضور تمامی بازیگران موثر در صحنه سوریه برای حل‌وفصل بحران این کشور تصریح کرد: در واقع، زمانی می‌توان امید به حل بحران سوریه را داشت که حداقل پنج بازیگر مهم در سوریه یعنی ایران، عربستان، ترکیه، روسیه و آمریکا در کنار یکدیگر جمع شوند.

مجتهدزاده در رابطه با عملکرد ظریف و هیات ایرانی در این اجلاس نیز خاطرنشان کرد: ظریف و هیات همراه در این اجلاس بسیار خوب و حیاتی عمل کردند. برخی از بازیگران در این کنفرانس تمامی تلاششان را برای حذف بشار اسد انجام دادند٬ ولی نوع عملکرد ظریف موجب از گردونه خارج شدن طرح این بازیگران شد.

وی ادامه داد: برخی از بازیگران مانند عربستان در چهار سال قبل بدون اینکه ایران در سوریه باشد، به دنبال حذف اسد بودند ولی به خواست خویش دست نیافتند. اکنون باید بدانند حال که ایران در کنار اسد است، بشار اسد حذف ناشدنی‌تر شده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه رفتن فوری بشار اسد مشکلی را در سوریه حل نمی‌کند٬ بلکه وضعیت سوریه بسیار وخیم‌تر هم خواهد شد، ابراز داشت: راهکار ابتدایی برای حل بحران سوریه همگرایی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و فراهم کردن فضای ثبات در این کشور برای انجام گفت‌و‌گوهای ملی و برگزاری یک انتخابات دموکراتیک است.

مجتهدزاده اضافه کرد: با ریشه‌کن کردن تروریسم و یکپارچه کردن ملت و ارتش سوریه، آنگاه باید به دنبال سرنوشت بشار اسد بود که این مسئله نیز باید با خواست و نظر ملت سوریه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه امریکا برای حل بحران سوریه اقداماتش را نیمه کاره گذاشته است، یادآور شد: امریکا با دعوت ایران نشان داد که عزم حل بحران سوریه را دارد ولی این آن‌ها برای حل نهایی بحران سوریه باید عربستان را که سرمنشا تمامی بحران‌های منطقه‌ای است، از دخالت در سوریه بر حذر دارد و این کشور را در نشست‌های بین المللی کنار بگذارد.

کد خبر : ۳۱۸۵۰۳