خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش نفت و نیرو:

نگاه ایران برای امنیت منطقه تبلیغاتی نیست

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ایران دنبال امنیت منطقه است٬ تبلیغاتی نیست٬ چرا که محاسبه شده است و منفعت ملی در پی دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی لاریجانی که بعدازظهر امروز در همایش نفت و نیرو شرکت کرده بود٬ اظهار داشت: اگر یک حرکت بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم ایحاد شود٬ امنیت انرژی نیز تامین خواهد شد.

رییس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی به‌دنبال امنیت پایدار منطقه‌ای در زمینه انرژی است. ما علاقمندیم مردم منطقه در امنیت باشند که این وظیفه اسلامی و انسانی ماست. این مسئله به نفع ملی ما نیز هست. چراکه در غیر این‌صورت تجارت با کشورهای منطقه به‌هم خواهد ریخت. اینکه ایران دنبال امنیت منطقه است٬ تبلیغاتی نیست٬ چراکه این مسئله محاسبه شده است و منفعت ملی در پی دارد.

وی افزود: از این‌رو سیاست جمهوری اسلامی ایران ایجاد امنیت پایدار در منطقه است٬ چراکه این امنیت هم به نفع کشورهای منطقه و کشورهای بین المللی است و منجر به امنیت انرژی خواهد شد که این مسئله به نفع خودمان نیز هست و در صورتی که این‌گونه نباشد دچار نوعی بهم ریختگی خواهیم شد.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: امیدوارم این گفت‌و‌گوهایی تکنیکی٬ مسیر روشنی در آینده کشورمان داشته باشد. از آنجا که ایران یک کشور دارای نفت و گاز است٬ سرمایه‌گذاری در این بخش منافع قابل توجهی دارد.

وی افزود: بر این اساس ما در فصل قانونگذاری مجلس؛ یعنی زمان تصویب بودجه و برنامه‌های پنج‌ساله به این فکر می‌کنیم که چگونه در تخفیف بودجه عمل کنیم.

رییس مجلس اضافه کرد: با وجود انرژی های جدید٬ در دنیای امروز همچنان توجه بیشتری به نفت و گاز می‌شود و کشورهایی نفت و انرژی را خریداری می‌کنند و هم کشورهای صاحب نفت و گاز در این خصوص نقش دارند.

وی با اشاره به اهمیت نفت و انرژی برای کشورهای صاحب سرمایه و خریدار این انرژی‌ها یادآور شد٬ ما شاهد هستیم برخی اضطراب‌هایی که در منطقه پیش می‌آید٬ موجب نگرانی کشورهای اروپایی و آمریکایی از برهم خوردن امنیت پایدار در حوزه انرژی هستیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: کشورهای صاحب انرژی هم دغدغه این را دارند که اولا چگونه این انرژی‌ها را بفروشند و نیز اینکه چگونه درآمد آن را هزینه کنند.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: شاید پس از جنگ جهانی دوم هیچگاه منطقه ما این مقدار شلوغ و پرالتهاب نبوده و اکنون تقریبا تمامی کشورهای منطقه درگیر بحران‌های وجودی‌اند. بحران تروریسم در منطقه نوعی نابسامانی امنیتی برای آنها بوجود آورده که این مسئله در بحث امنیت انرژی سایه می‌اندازد.

وی افزود: تروریست‌هایی که امروز در منطقه حضور یافتند؛ با تروریست‌های سال‌های گذشته متفاوتند. تروریست‌هایی که در دو دهه پیش در افغانستان فعال شدند٬ به صورت چریکی فعالیت می‌کردند٬ اما تروریست‌های امروز صاحب تسلیحات سنگین و سرزمین هستند.

لاریجانی با اشاره به حضور داعش در منطقه اعلام کرد: امروز داعش صاحب ۳۰ میلیارد دلار سلاح است و همچنین به فروش نفت می‌پردازد و برخی از کشورهای منطقه منفعت خود را در خریداری نفت از داعش می‌بینندt تقریبا دو دهه است که موضوع تروریسم در منطقه جدی شده است. در یک نگاه کلی می‌توان اینگونه برداشت کرد که گسترش گروه‌های تروریستی هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی رشد داشته است.

رییس مجلس اضافه کرد: بنابراین اگر مسیر مبارزه با تروریسم همین مسیر فعلی باشد و ائتلاف‌های کاغذی به‌وجود بیایند و در عرصه عمل شاهد اقدامی نباشیم٬ قاعدتا تروریسم گسترش خواهد یافت و ناامنی منطقه بیشتر می‌شود و در نتیجه امنیت انرژی هم بیشتر تهدید خواهد شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به همین دلیل هنگامی که عراق درگیر بحران تروریست شد و از ما کمک خواست ما به آنان کمک کردیم اینکه استراتژی جمهوری اسلامی ایران برقراری امنیت پایدار در منطقه است، به هیچ‌وجه تبلیغاتی نیست و این موضوع به نفع خودمان نیز است و طبعا نتیجه آن ایجاد امنیت برای همسایگان و در نتیجه طبق امنیت انرژی است.

لاریجانی با اشاره به فراز و فرودهای فراوان در طول تاریخ ایران اعلام کرد ما همواره شرایط سخت را تحمل کرده‌ایم و حتی در جریان حمله مغول‌ها به‌گونه‌ای عمل کردیم که بسیاری از فرماندهان مغول به اسلام گرویدند. همچنین در جنگ ۸ ساله زیر بار زور نرفتیم که این مسئله به فرهنگ دینی‌مان باز می‌گردد. شعار امام حسین (ع) نیز همین بود که مردن در غرب بهتر از زندگی زیر بار ذلت است.

وی افزود: این شعار امام حسین (ع) بود و امروز پس از ۱۴۰۰ سال در تمام کشور مردم به پاس آن سوگواری می‌کنند و این سوگواری دولتی نیست٬ بلکه این شعار در فرهنگ ما نهادینه شده است و در مقابل هجوم، تجاور و اشغال ایستادگی می‌کنیم مخصوصا پس از پیروزی انقلاب این مسئله دوچندان شد.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: در جریان مسئله هسته‌ای نیز همین اتفاق افتاد و در حالی که ۱۲ ساله ماجراجویی در موضوع هسته‌ای ادامه یافت. مردم حرف ناحق و زور را نپذیرفتند و ایستادگی کردند که منجر به حل‌وفصل مشکلات شد و ایستادگی آنها نهایتا جواب داد.

رییس مجلس ادامه داد: این فرهنگ فرهنگ صیانت‌بخش برای ملت ایران است و ما آن را گرامی می‌داریم و در دوران تحریم‌ها و در پی افزایش فشار‌ها با توجه به اینکه ما از نیروی انسانی و فردی قابل توجهی برخورداریم، اتکا به این نیرو‌ها بیشتر شد و همچنان باید از آن صیانت شود.

وی افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای شاید می‌شد زود‌تر مذاکرات را به اتمام رساند٬ اما گاهی در مسایل بین‌المللی نیازمند هزینه زمان بیشتر ی هستیم. حال پس از دو سال مذاکرات نفسگیر مسئله هسته‌ای به نتیجه رسیده و می‌تواند راهگشای ارتباطات در حوزه انرژی میان ایران و کشورهای دیگر باشد.

لاریجانی با اشاره به دو نکته مهم در بحث انرژی خاطرنشان کرد: نکته نخست بهره جستن از منابع برای توسعه انرژی کشور و نکته دوم استفاده بهینه در مصرف انرژی که ما در این حوزه نقش داریم و در مجلس نیز برای آن قانونگذاری شد و باید در عرصه عمل هم به صورت جدی مورد پیگری قرار گیرد.

وی افزود: ما از دوران تحریم‌ها و مشقت‌های زیادی که در آن قرار گرفتیم این پند را آموختیم که نیروی بخش خصوصی را چه از نظر صنایع و چه در بحث تکنولوژی قوی‌تر کنیم و بر این اساس باید این بخش مورد حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به تصویب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اظهار داشت: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تصویب مجلس رسید که این قانون، قانون جامه‌ای است با این وجود هنوز فعالیت شرکت‌های شبه‌دولتی براین بحث سایه انداخته و تا زمانی که رقابت غیر تبعیض‌آمیز وجود نداشته باشد شرکت‌های خصوصی قادر به فعالیت نخواهند بود و با این وجود ما در اجرای درست سیاست‌های اصل ۴۴ مُصِّریم.

رییس مجلس ادامه داد: نکته دیگری که باید عرض کنم مربوط به تناظری است که باید میان امنیت انرژی و انتقال تکنولوژی در زمینه‌های صنعتی و به خصوص نفت و گاز به وجود بیاید. من می‌دانم آقای زنگنه هم علاقمند به این کار است و ما می‌توانیم سیاست‌هایمان را در راستای حمایت جدی از این حوزه ادامه دهیم.

وی افزود: چند قانون مهم در مجلس تصویب کردیم. همچون قانون تسهیل فضای کسب و کار که برای آن کار جدی سنگینی انجام گرفت٬ لذا تاحدودی برای تسهیل فضای کسب و کار مقررات‌زدایی کردیم تا فضای کسب‌وکار تسهیل گردد. اخیرا هم لایحه‌ای هم از سوی دولت برای مقابله با رکود ارایه شد که با استقبال خوب مجلس روبرو گردید.

رییس قوه مقننه ادامه داد: ما حتما به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستیم و از سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف استقبال می‌کنیم. قانون دیگری که در مجلس داشتیم؛ به بحث شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد که برای فعالیت بهتر بخش خصوصی ضروری است و البته هنوز در عمل به خوبی اجرا نشده است.

لاریجانی در پایان تصریح کرد: می‌دانم در کشور ما نقایص قانونی بسیاری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و ما باید متناسب با شرایط امروز مقرراتی را هم در دولت و هم در مجلس وضع کنیم تا در چارچوب مورد نظرمان از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم.

کد خبر : ۳۱۵۲۲۸