خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:

توجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا ضروری است

رئیس قوه قضاییه پیام اصلی قیام ابا عبدالله الحسین (ع) را گسترش معارف الهی، عبودیت و سبک زندگی معنوی در مقابل زندگی مادی اعلام کرد و گفت: در روزگاری که زندگی مادی و گرایش به زرق و برق زندگی غربی غایت آمال بسیاری از مردم جهان شده است، توجه به ابعاد معنوی و توحیدی قیام عاشورا و نحوه حیاتی که به جهانیان عرضه می‌کند، یک ضرورت است.

به گزارش ایلنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تأکید بر ضرورت توجه به ابعاد عمیق قیام عاشورا در کنار اقامه عزا و گریه بر مصیبت‌های امام حسین (ع) و خاندانش گفت: قیام عاشورا، قیامی معمولی نبود بلکه حادثه‌ای عظیم و ماندگار است که باید به ابعاد معنوی و اهداف واقعی آن توجه شود.

امتداد صلح و شهادت در یک خط

رئیس قوه قضاییه قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) را در امتداد صلح امام حسن (ع) و در یک خط توصیف کرد و افزود: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در پاسخ برخی نزدیکان خود که از ایشان می‌خواستند به سیره امام حسن (ع) با دشمن خود صلح کند فرمودند که «امام حسن (ع) به امر خدا صلح کرد و من هم به امر خداوند عمل خواهم کرد. در واقع ولی خدا تمام حرکات و سکناتش به امر الهی است و صلح امام حسن (ع) و شهادت امام حسین (ع) در امتداد یک خط است.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اگر مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با تأمل در ابعاد و اهداف غایی قیام عاشورا همراه شود و این ابعاد و اهداف غایی به صورت مستدل و منطقی بازگو شود آن وقت قیام عاشورا به منبعی برای حیات و فیض معنوی نه تنها برای شیعیان که برای کل بشریت تبدیل خواهد شد.

تبلیغات منفی ۱۰۰ کانال ماهواره‌ای فارسی زبان

آیت الله آملی لاریجانی توجه به زندگی و حیات معنوی و تلاش برای قرب الی‌الله را نقطه مقابل زندگی مادی و گرایش‌های دنیوی حاکم بر دنیای معاصر به ویژه جهان غرب برشمرد و تأکید کرد: غربی‌ها تمام همتشان را بکار می‌گیرند که حیات دنیوی خاص خود را تبلیغ و تحمیل کنند و از همین رو می‌بینیم که حسب برخی گزارش‌ها، بیش از ۱۰۰ کانال ماهواره‌ای فارسی زبان به راه انداخته‌اند که نشان از تلاش آنان برای نفوذ فرهنگی در جامعه ماست آنچه ما را در مقابل این هجوم فرهنگی بیمه می‌کند توجه به حیات طیبه الهی یعنی‌‌ همان «عبودیت نسبت به حق متعال و ارتقای معنوی» است که در قرآن و معارف وحیانی مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس دستگاه قضا عاشورا را احیاگر حیات معنوی و حیات حقیقی توصیف کرد و افزود: بحمدالله هرچه که به عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم گرما و عشق و علاقه مردم ما به امام حسین (ع) بیشتر زنده می‌شود و هر سال نیز بر عظمت برگزاری و اقامه عزای ابا عبدالله افزوده می‌شود.

رئیس قوه قضاییه حادثه عاشورا را موجب حزن و اندوه بی‌پایان مومنان و آزادگان دانست و با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: امام معصوم (سلام الله علیه) با تعبیر از روز عاشورا به یوم الحسین فرموده‌اند که‌ «انَّ یَوْمَ الْحُسَیْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِیزَنَا بِأَرْضِ کَرْبٍ وَ بَلَاءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا الکَرْبٍ وَ بَلَاءٍ الا یوم الانقضاء‌» روز اباعبدالله یعنی روز عاشورا پلک‌های ما را مجروح، اشکهای ما را جاری و عزیز ما را ذلیل کرده؛ در سرزمینی که کربلا نامیده می‌شود وگرفتاری و بلا را تا یوم الانقضاء برایمان به جا گذاشته است.

آثار گریه بر مصائب امام حسین (ع)

رئیس قوه قضاییه در ادامه افزود: به موجب این روایت گریه بر مصائب امام حسین (ع) موجب فرو ریختن گناهان خواهد شد «فعَلی مِثْلِ الْحُسَینِ فَلْیَبْکِ الْباکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ» گریه‌کننده‌ها بر مثل او باید گریه کنند و گریه موجب فرو ریختن گناهان عظیم خواهد شد. در ادامه این روایت از امام رضا (ع) که شیخ صدوق در امالی‌اش نقل کرده، حضرت رضا (ع) در مورد پدر بزرگوارشان می‌فرمایند: «کان ابی إذا دخل شهر المحرم لا یُرى ضاحکا» پدرم وقتی محرم وارد می‌شد هیچگاه خندان دیده نمی‌شد «وکانت الکآبة تغلب علیه» و ناراحتی و گرفتگی بر او غالب بود «حتى یمضی منه عشرة أیام» تا اینکه ده روز بگذرد «فإذا کان یوم العاشر» وقتی روز دهم می‌شد «کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه و یقول هو الیوم الذی قتل فیه الحسین (ع)» آن حضرت در صدر این روایت اشاره فرموده‌اند که در جاهلیت هم محرم حرمت داشت اما این قوم این حرمت را هم نگه نداشتند «إِنَّ الْمُحَرَّمَ شَهْرٌ کَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّةِ یُحَرِّمُونَ فِیهِ الْقِتَالَ» اهل جاهلیت هم جنگ و قتال را در آن حرام می‌دانستند اما این قوم (اتباع یزید) این‌ها این را هم رعایت نکردند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه این روایت گفت: حضرت امام رضا (ع) فرموده‌اند که «فَاسْتُحِلَّتْ فِیهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِکَتْ فِیهِ حُرْمَتُنَا» خون ما در آن مباح شمرده شد و حرمت ما هتک شد «وَ سُبِیَ فِیهِ ذَرَارِیُّنَا وَ نِسَاؤُنَا» و فرزندان ما به اسارت گرفته شدند «وَ أُضْرِمَتِ النِّیرَانُ فِی مَضَارِبِنَا» در خیمه‌های ما آتش انداختند «وَ انْتُهِبَ مَا فِیهَا مِنْ ثِقْلِنَا» اموالی که در آن‌ها بود هم به سرقت برده شد «وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اللَّهِ حُرْمَةٌ فِی أَمْرِنَا».

قیام عاشورا فراموش شدنی نیست

آیت الله آملی لاریجانی با تأکید براینکه «این حادثه عظیم چیزی نیست که قابل فراموش شدن باشد و براین اساس باید مصیبت ابا عبدالله الحسین را بزرگ بشماریم و در اقامه عزای ایشان کوتاهی نکنیم» افزود: واقعیت این است که عاشورا یک حادثه طبیعی و معمولی نبود و ابعادش فقط این نیست که ما با اقامه عزا تقرب به اهل بیت پیدا کنیم؛ بلکه وظیفه ما این است که تأمل کنیم تا دریابیم که چگونه یک انسانی که انسان کامل، ولی الله و محیط به همه عوالم است، زن و فرزند و کودک و همه اصحاب را همراه خودش می‌آورد، یک به یک به میدان قتال می‌فرستد تا در مسیر عبودیت حق همه شهید شوند و آخر هم خود او که شاهد همه این فجایع و شهادت‌ها بوده با آن نحو که تاریخ مثل آن ندیده شهید می‌شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر چنین اقدامی به عقول معمولی عرضه بشود می‌گویند که اصلاً چرا باید اینچنین شهید شد؟ اما حرکات و سکنات امام نشان می‌دهد که ایشان در مقام ولی الله، تحت ولایت الله است، او از خود، عملی انجام نمی‌دهد و جز به دستور الهی عمل نمی‌کند و این ما هستیم که باید در کنار عزاداری برای آن حضرت در این نکات تأمل کنیم که این حادثه چه طور پدید آمد؟ غرض و هدف از این حرکت چه بود و اگر چنین کنیم و سخنان اباعبدالله (ع) و ائمه را در نظر بگیریم، آن وقت عاشورا می‌تواند یک منبع حیات و فیض برای شیعیان بلکه کل انسانیت باشد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه نحوه و سیره زندگی پیامبر (ص) و ائمه (ع) منبع زندگی و تفکر خاص مومنان است گفت: حیاتی که اباعبدالله (ع) با نحوه عملش و نیز با گفتارش ارائه کرد یک نحو حیات خاص مومنانه است که عصاره آن عبودیت محض است و غایت هر حرکتی قرب الی الحق است و این نحو زندگی نقطه مقابل حیاتی است که همه‌اش در آن توجه به مادیات است. این هم یک بحث مهم فلسفی و نظری است که نحوه‌های حیات ما، گفتمان فکری و نظری ما را شکل می‌دهند و حتی زبان خاص خود را تولید می‌کنند. عاشورا از این جهت منبع فیض مدامی است که نحوه‌ای از حیات را برای مؤمنان ترسیم می‌کند و آن‌ها را به شرکت در این نحوه حیات (حیات طیبه الهی، ایمان، شهادت و فنا در اراده خداوند) دعوت می‌کند.

آیت الله آملی لاریجانی با ابراز تأسف نسبت به اینکه زندگی مادی و توأم با لذت‌های دنیوی از سوی غرب در حال تبلیغ و گسترش است گفت: حیات امروز غرب که غایت آمال یک عده‌ای شده منحصر و مقصور به مادیات و لذت‌های دنیوی است و غربی‌ها این حیات خاص خودشان را همواره تبلیغ می‌کنند اما توجه ما به نحوه زندگی معنوی و قرآنی به ما استقلال معنوی و فکری می‌بخشد و در این میان حادثه عاشورا هشداری است که چگونه زندگی کردن را به ما گوشزد می‌کند؛ همانگونه که حضرت ابا عبدالله (ع) فرمودند که «انی لم أَخرُج أَشِراً و لَا بَطراً و لَا مُفسِداً و لَا ظَالِماً» من برای خوشگذرانی، لهو و لعب، فساد فی‌الارض و ظالمانه خروج نکردم بلکه «إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی محمد (ص) أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ سیره أبی علی بن ابی‏طالب فمَن قَبِلَنی بِقَبُولِ الحَقِّ فَاللّه أولی بِالحَقِّ وَ هُوَ خَیرُالحاکِمِینَ»

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه٬ در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ادامه یافت.

کد خبر : ۳۱۴۸۱۶