خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌دانم چرا برخی از افراد حتی از خوشحالی مردم ناراحتند و وقتی تحریم‌ها برداشته شد باز هم نمی‌خواهند لغو تحریم‌ها را باور کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مه‌مان هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران بود.

رییس قوه مقننه با ابراز خوشنودی از شرکت در این جلسه و حضور در متخصصان اقتصادی کشور، گفت: نکات خوبی در این جلسه بیان شد و من تا جایی که می‌شد پیشنهاد‌ها و انتقادها را یادداشت کردم به نظر من برخی از نقدهای اقتصادی کاملا وارد است و این توجه شما را به نکات تخصصی نشان می‌دهد و آنطور که مشخص است شما دلِ پری از وضعیت اقتصادی کشور دارید.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مهم‌ترین سرفصل‌های صحبت‌های شما عزیزان لزوم تغییر کلی در سیاست اقتصادی است که این امر در بین حاکمیت و فعالان اقتصادی مشترک است. برای تغییر این سیاست باید کار را بر مبنای عقلانیت بگذاریم.

لاریجانی با اشاره به ایام محرم گفت: انسان‌ها باید ۵ چیز داشته باشند اول عقلانیت، دوم دین به خاطر اینکه این عقل است که ما را کمک می‌کند که دین خود را انتخاب کنیم در صورتی که عقل ما نیز محدودیت دارد به همین جهت باید در امور کشورداری از ظرفیت عقلانی کشور استفاده کنیم که برای این امر باید به متخصصین هر حوزه مراجعه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند ۱۲ ساله مذاکرات هسته‌ای گفت: ما دوره نفس‌گیری در مذاکرات هسته‌ای داشتیم که در سه سال اخیر شدت آن بیشتر بوده است. سوالی که در اینجا بوجود می‌آید این است که آیا توافق هسته‌ای و برجام تصمیم درستی بوده است یا خیر؛ که در این مورد نظر‌ها متفاوت است.

لاریجانی افزود: برخی می‌گویند چرا باید این مذاکرات با چنین سرعتی انجام می‌شد این در حالی است که در سری جدید مذاکرات ما بیش از ۲۰ جلسه در شورای هسته‌ای کشور داشتیم که برخی افراد این جلسات را فرمایشی ارزیابی کردند و من نمی‌دانم چرا کسانی که اطلاعات ندارند٬ برچه اساس اظهار نظر می‌کنند.

وی افزود: در برخی از جلسات به دلیل تامین نشدن منافع کشور روند مذاکرات را تغییر دادیم و نتیجه آن این شده است که ما امروز فناوری هسته‌ای را همراه با بخشی از محدودیت‌ها در اختیار داریم.

لاریجانی ادامه داد: برخی نگرانی داشتندکه تحریم‌ها لغو نشود که ما نیز این را پیش‌بینی کرده‌بودیم اما اگر وارد این پروسه لغو تحریم‌ها نمی‌شدیم طرف‌های غربی می‌گفتند خودتان این طور خواستید و تحریم‌ها را بیشتر می‌کردند و دنیا نیز حرف آن‌ها را قبول می‌کرد اما الان ما وارد‌ این پروسه شده‌ایم و هر خُلف وعده‌ای که اتفاق بیفتد٬ مقصر طرف‌های غربی هستند.

وی با اشاره به تخصص افراد گفت: در بحث هسته‌ای کارشناس‌ترین رئیس سازمان انرژی اتمی است که ایشان درجلسات مختلف تایید کردند که با شرایط توافق ما همچنان به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهیم.

لاریجانی با اشاره به بحث نظارت گفت: برخی گفته‌اند با این توافق‌نامه هر روز طرف‌های غربی انتظار دارند که بر تاسیسات ما نظارت کنند که این یک امر طبیعی است زیرا سال‌ها است که ما عضو سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای هستیم اگر آن‌ها بخواهند در هنگام بازرسی و نظارت شیطنت انجام دهند٬ ما در این زمینه قانون مشخصی داریم و با آن برخورد می‌کنیم.

لاریجانی ادامه داد: اینطور نبوده که ما یک‌شبه تصمیم بگیریم که توافق انجام دهیم در واقع این توافق حاصل تصمیم نظام بوده است با این اوصاف من نمی‌دانم چرا برخی از افراد حتی از خوشحالی مردم ناراحتند و وقتی تحریم‌ها برداشته شد باز هم نمی‌خواهند لغو تحریم‌ها را باور کنند.

رئیس مجلس در خصوص چگونگی لغو تحریم‌ها گفت: در ابتدا لغو تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله بود که ما این را نپذیرفتیم و اعلام کردیم که شما باید یکباره تحریم‌ها را لغو کنید و بعدما گام به گام تعهداتمان را اجرا کنیم این حرف غلط است که تحریم‌ها بر روی کاغذ لغو می‌شود و نه بر روی زمین.

لاریجانی تاکید کرد: کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد و اصلا چیز لحظه‌ای نبود. بخش‌های بسیار دقیق، فنی و حرفه‌ای انجام شد و در ‌‌‌نهایت کشور پذیرفت که در ازای محدودیت در برخی کار‌ها که این محدودیت‌ها در برخی امور نیز لطمه‌ای به ما نمی‌زند تحریم‌ها برداشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید در این مسیر با خوش‌خیالی قدم برداریم٬ گفت: موانع اجرا پیچیدگی‌های بسیاری دارد؛ بنابراین باید سازوکار دقیق‌تری برای اجرای برجام در نظر گرفت.

وی در عین حال گفت: تاسف می‌خورم که برخی انگار از خوشحالی مردم ناراحت هستند؛ حال اینکه اتحادیه اروپا قبول کرده که لغو تحریم‌های این اتحادیه انجام شود و دولت آمریکا نیز چنین موضوعی را بیان کرده است؛ حال چرا طور دیگری به مردم اطلاع رسانی می‌کنند و می‌گویند که آنها روی کاغذ قدم برداشته و ما روی زمین کار می‌کنیم. چرا موضوع را طور دیگر جلوه می‌دهیم؟

لاریجانی به آینده اقتصادی کشور اشاره کرد وگفت: نگاه من به آینده نگاه مثبتی است اما ما باید حواسمان باشد که روند قبلی را ادامه ندهیم اینطور شاید رشد اقتصادی ۵ درصدی داشته باشیم اما اشتغال‌زایی صورت نگیرد که در این صورت ما تازه به دهه ۸۰ برمی‌گردیم که این کار فوق‌العاده‌ای نیست.

وی با انتقاد به ساختار اقتصادی کشور گفت: اقتصاد ما درحال حاضر یک اقتصاد دولتی است در صورتی که در قانون اصل ۴۴ که یک قانون مترقی است و ما به آن اهمیت لازم را ندادیم مطابق این قانون صنایع و بنگاه‌ها را به بخش خصولتی واگذار کردیم در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز این قانون قانون خوب و مفیدی بود اما درست اجرا نشدو انتظار ما اصلا از این قانون شرایط حاضر نبود.

وی افزود: در زمینه اقتصادی باید سیاست‌های کلی تدوین شوندو دولت‌ها بیایند و آن را اجرا کنند و هر مجلس و دولتی آن را تغییر ندهد.

وی در خصوص شرایط اقتصادی کشور گفت: ما در خصوص شرایط روز اقتصادی با اتاق تفاهم داریم و تا آنجایی که من می‌دانم در دولت نیز همین دغدغه‌ها وجود دارد من این را باید بگویم که برخی در کشور فقط فریاد هستند در حالی که با فریاد نمی‌توان کشور را اداره کرد.

کد خبر : ۳۱۴۷۶۱