خبرگزاری کار ایران

نماینده ایران در آژانس خبر داد:

اجرای موقت پروتکل الحاقی از روز اجرای برجام

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ایران بعنوان یک اقدام اعتمادساز، به صورت موقت پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند.

به گزارش ایلنا٬ رضا نجفی گفت: جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای را به اژانس ارسال کرد مبنی براینکه از روز اجرای برجام بصورت موقت و تا زمانی که مجلس شورای اسلامی پروتکل الحاقی را تصویب نماید، ایران بصورت داوطلبانه بعنوان یک اقدام اعتمادساز پروتکل الحاقی را اجرا بکند وهمین طور کد اصلاحی ۳.۱ ترتیبات فرعی را از روز اجرا به مرحله اجرا در آورد.

وی در باره اجرای برجام که از امروز آغاز می‌شود، گفت: همانطور که درمتن برجام مشخص شده است، پس از نهایی شدن برجام در ۱۴جولای ۲۰۱۵، به فاصله یک هفته شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد و در برجام پیش بینی شده است که روز تصویب ۹۰روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت یا تاریخی زود‌تر انجام شود.

نجفی افزود: این فرصت را در برجام پیش بینی کردند، برای انکه کشور‌ها مراحل داخلی خود را برای تصویب برجام بگذرانند و در واقع این مراحل پشت سر گذاشته شد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی ایران طرح را تایید کردند و پس از تایید شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران مراحل داخلی خود را پشت سر گذاشته است، افزود: امروز که نود روز از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌گذرد روز تصویب برجام محسوب می‌شود. براساس برجام طرفین باید اقداماتی را انجام دهند.

نجفی تصریح کرد: بعضی از اقدامات که مشترک است اتخاذ تمهیدات و امادگی برای روز اجرا است که دوطرف باید این اقدامات را انجام دهند از جمله اقدامات حقوقی و اداری پیش بینی شده است در برجام در روز تصویب که امروز باشد اتحادیه اروپا و اعضایش باید مصوبه‌ای را بگذرانند که براساس ان تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی از روز اجرا برداشته شود که جزییات ان در برجام مشخص شده است.

نماینده ایران در آژانس گفت: همینطور امریکا بعنوان طرف دیگر برجام متعهد است که امروز مصوبه‌ای را بگذارند که در اختیار رییس جمهور هست و متعهد شود که از روز اجرای برجام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط هسته‌ای را متوقف کند.

وی افزود: رییس جمهور امریکا بایستی دستورات اجرایی را صادر کند که ان دستورات اجرایی در واقع راه را باز می‌کند برای اینکه تحریم‌های مرتبط اقتصادی و مالی از روز اجرا برداشته شود.

نماینده کشورمان در آژانس با ذکر اینکه از سوی جمهوری اسلامی ایران هم دو اقدام مشخص در روز تصویب مشخص شده است، گفت: یکی از ان بحث اقدامات ایران واژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با نقشه راه هست که چند روز پیش خاتمه پیدا کرد.

نجفی اضافه کرد: همینطور جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای را به اژانس ارسال کرد مبنی براینکه از روز اجرای برجام بصورت موقت و تا زمانی که مجلس محترم شورای اسلامی پروتکل الحاقی را تصویب بکند، ایران بصورت داوطلبانه بعنوان یک اقدام اعتماد ساز پروتکل الحاقی را اجرا بکند وهمنیطور کد اصلاحی ۳. ۱ ترتیبات فرعی را از روز اجرا به مرحله اجرا در آورد.

به گفته نماینده کشورمان در آژانس همینطور دو اقدام دیگر در روز اجرا در برجام مشخص شده است که یکی از ان اغاز مباحث اجرایی برای مدرن سازی راکتور اراک است که در واقع این بحث‌ها شروع شده است. همین امروز در وین جلسات کار‌شناسی آغاز شده است.

وی گفت: یک موضوع دیگر درخصوص دستورالعمل‌ها و بیانیه‌هایی که باید در راستای رفع تحریم‌ها از سوی طرف‌های مقابل صادر شود که مباحث ان از همین امروز باید اغاز شود.

نجفی که با صداوسیما گفت‌و‌گو می‌کرد٬ خاطرنشان ساخت: همینطور قرار است فردا کمیسیون مشترک اولین جلسه خود را در وین برگزار بکند و بعد از مباحث کمیسیون می‌توان اطلاعات بیشتری را در این مورد ارائه کرد.

کد خبر : ۳۱۴۶۵۱