خبرگزاری کار ایران

سیروس ناصری در جمع خبرنگاران:

اروپا بهتر از آمریکا می‌تواند برای حل مشکل سوریه گام بردارد

یک دیپلمات بلندپایه سابق کشورمان گفت: اروپا به دلیل مشکلات ناشی از سوریه بهتر می‌تواند برای حل مشکل سوریه گام بردارد و بدون پیش‌شرط وارد مذاکره شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیروس ناصری در حاشیه نشست گروه اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ در جمع خبرنگاران گفت: برگزاری نشست امنیتی مونیخ در تهران نشانه آن است که اروپایی‌ها و به خصوص آلمانی‌ها به این موضوع واقف هستند که ایران نقش مهم و اساسی در امنیت منطقه و امنیت جهانی دارد.

وی با بیان اینکه در این نشست سلسله مبحث‌های مقدماتی انجام شده است، اظهار داشت: صحبت‌ها در نشست امروز صریح و بی‌پرده بوده و محتوای آن متوجه موضوع سوریه بود. آنچه مورد اجماع جلسات است، این بوده که مسیری که تاکنون غرب در قبال سوریه مسیر طی کرده درست نبوده و شاید از این پس اروپا با همراهی ایران بتواند مسیر را به سمتی هدایت کند که نتیجه مثبت و صلح پایدار در سوریه ایجاد شود.

ناصری ادامه داد: شاید برای آمریکا انعطاف برای عبور از این مرحله سخت باشد٬ اما اروپا به دلیل مشکلات ناشی از سوریه بهتر می‌تواند برای حل مشکل سوریه گام بردارد و بدون پیش‌شرط وارد مذاکره شود.

این دیپلمات بلندپایه پیشین ایران با بیان اینکه امروز اروپا متوجه شده که آنچه در سوریه رخ داده به خارج از مرزهای سوریه هم رسیده است، تصریح کرد: امروز اروپا حل مشکل سوریه را اولویت اساسی برای خود می‌داند. جای تاسف است که اروپا دیر به این نگرانی رسیده است و تا امروز مشکل و فاجعه بزرگ انسانی رخ داده است. امروز خیل عظیمی از پناهجویان به دنبال محل اقامت به اروپا می‌روند، از این رو اروپاییان فهمیده‌اند مشکل جدی است، به همین دلیل به فکر راه‌حل جدید برای مشکل سوریه افتاده‌اند.

ناصری در رابطه با همکاری ایران با کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ایران و اروپا قدم‌های نخست را برداشته‌اند. درباره آمریکا، این کشور امروز گرفتار مواضع گذشته خود شده ‌است و به همین دلیل است که آن‌ها نمی‌توانند موضع خود را تغییر دهند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر اوباما و کری یادآور شد: هر چند یک عقب‌نشینی اولیه توسط آمریکا انجام شده چرا که آنان تا چند وقت پیش می‌گفتند رفتن بشار اسد پیش شرط برای شروع صحبت‌هاست اما هم‌اکنون می‌گویند نماندن بشار اسد در راه‌حل نهایی پیش شرط است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه به نظر می‌آید برای آمریکایی‌ها سخت است از این مرحله عبور کنند و انعطاف لازم را داشته باشند، ابراز داشت: اروپا به دلیل مشکلات ناشی از سوریه بهتر می‌تواند در راستای حل مشکل سوریه گام بردارد و بدون پیش شرط وارد مذاکره شود. من امیدوار هستم اروپایی‌ها سعی کنند صادقانه راه‌حلی برای سوریه بیابند.

کد خبر : ۳۱۴۲۰۵