خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

جایگزینی به‌جز مذاکره با همسایگان نداریم

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نظام جدید عربستان خواهان مذاکره نیست، تصریح کرد که این نظام قدرت و خشونت را به مذاکره ترجیح می‌دهد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزارت خارجه ایران مصاحبه‌ای با روزنامه لبنانی السفیر درخصوص تحولات جنگ در سوریه و اوضاع منطقه و بالاخص رابطه با ریاض داشت.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر هیات ایرانی به بروکسل که اولین نشست را در راستای تشکیل گروه بین‌المللی تماس برای حل بحران سوریه برگزار کرد، گفت: نشست و گفت‌وگوی ما با خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست سازنده‌ای بود و وی پیشنهادهای مثبت و بسیار سازنده‌ای را مطرح ساخت. ما درخصوص مسائل مربوط به منطقه و مبارزه با تروریسم به تبادل‌نظر پرداختیم و گفت‌وگوی مفصلی در مورد روند سیاسی در سوریه داشتیم. ما معتقدیم اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مثبتی را در دستیابی به راهکار سیاسی برای بحران سوریه ایفا کند. ما به این دست از تماس‌ها و مذاکرات در دو سطح منطقه و اروپا ادامه خواهیم داد. مساله اصلی در مذاکرات ما پیرامون دستیابی به نظرات و پیشنهادهای متنوعی برای راهکار سیاسی بحران سوریه بود و ما معتقدیم این تبادل نظرات بسیار ثمربخش است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه آیا تشکیل گروه بین‌المللی تماس را تایید می‌کند و آیا معتقد است که این اقدام مفید هست یا خیر به ویژه اینکه هدف اصلی آن جمع کردن ایران، عربستان و ترکیه به پای میز مذاکره است، عنوان داشت: ما هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که آیا می‌توانیم گروه بین‌المللی رسمی‌ای را برای دستیابی به راه‌حل در سوریه تشکیل دهیم یا خیر. آقای استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه طرح پیشنهادی مبنی بر تشکیل گروه تماس ارائه داد. در این شرایط جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا به تماس و گفت‌وگو با تمامی کشورهای شریک تاثیرگذار و بازیگران ادامه دهد. یکی از این بازیگران تاثیرگذار اتحادیه اروپاست و من مجدداً بر نقش ویژه‌ای که خانم موگرینی می‌تواند ایفا کند٬ تاکید می‌کنم.

این مقام ایرانی در پاسخ به این سوال که از دیدگاه وی در مورد سخن دی‌میستورا مبنی بر اینکه اگر بتوانیم گروه بین‌المللی را با حضور ایران و عربستان با هم تشکیل دهیم در آن هنگام بحران سوریه می‌تواند نه در یک سال و در سال‌ها بلکه در یک ماه حل شود، پرسیده شد گفت: ما هیچ مشکلی با صحبت کردن با شرکای عربستانی نداریم و در موارد متعددی طرف ایرانی به این مساله اشاره کرده است که آماده گفت‌وگو با عربستانی‌هاست. این مبالغه است که اگر ایران و عربستان بر سر میز مذاکره جمع شوند می‌توان به راه‌حل دست یافت و همه چیز را ظرف یک ماه پایان داد، این یک مبالغه است چراکه پیچیدگی‌های بسیاری در مسائل منطقه‌ای وجود دارد و تعداد زیادی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در این مسئله نقش دارند. ما معتقدیم که مذاکرات میان تهران و ریاض صورت بگیرد و این مسئله می‌تواند بسیار کارآمد باشد. ما از اندیشه مذاکرات دوجانبه عربستان استقبال می‌کنیم اما در حال حاضر طرف سعودی از هرگونه مذاکرات امتناع می‌کند و این در واقع علامت سوال بزرگی را برای طرف ایرانی ایجاد می‌کند که چرا دیپلماسی عربستان از هرگونه مذاکره طفره می‌رود.

وی افزود: شاید نظام جدید عربستان بخشی از پاسخ به این سوال باشد. آنها توسل به خشونت را به جای گفت‌وگو ترجیح داده‌اند و ما پس از گذشت شش ماه از توسل آن‌ها به خشونت در یمن شاهد این امر هستیم و آن‌ها به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته‌اند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که چه چیزی می‌تواند این رویکرد عربستان را تغییر دهد، عنوان داشت: اتخاذ چنین تصمیمی می‌طلبد که رهبران عربستانی از خود اراده نشان دهند. ما نسبت به آینده خوشبین هستیم. آنها چه بخواهند و چه نخواهند همسایگان ما هستند و ما هیچ جایگزینی برای مذاکره نداریم. مذاکره میان تهران و ریاض می‌تواند برای دستیابی به راه‌حل‌ها در مورد مشکلات در منطقه نقش داشته باشد. ما شرایطی که خود عربستانی‌ها در آن وجود دارند را درک می‌کنیم.

این مقام ایرانی عنوان داشت: از نظر من مسائل در سوریه نه مربوط به عربستان و نه مربوط به ایران است. این مسئله‌ای است که ایجاب می‌کند خود مردم سوریه برای آن راه‌حلی را ایجاد کنند. تمامی بازیگران تاثیرگذار در مساله سوریه باید دست به تلاش بسیاری بزنند تا شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم آماده شود تا سوری‌ها به پای صندوق‌های رای بروند و آینده خود را تایین کنند. نه عربستان و نه هیچ کشور دیگری حق ندارد در مورد این مساله تصمیم بگیرد که رئیس‌جمهور سوریه بماند یا برود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر امکان برگزاری انتخابات پارلمانی به عنوان گامی برای انتقال سیاسی قدرت و اینکه آیا منظور طرف ایرانی انتخابات ریاست‌جمهوری است، گفت: من اساساً منظورم اصلاحات سیاسی در سوریه است و در چارچوب این اصلاحات می‌توان انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری را برگزار کرد اما تمامی این اقدامات باید طبق قانون اساسی سوریه صورت بگیرد که مردم این کشور با آن موافقت کرده‌اند و این امکان وجود دارد که آقای بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه نامزد انتخابات بعدی باشد. از نظر من ما نباید مانع از این شویم که آقای اسد کاندیدا شود. ما باید تمام تلاش خود را برای مقدمه‌چینی و آماده‌سازی فضا برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف انجام دهیم. اگر مردم سوریه دوست نداشته باشند به بشار اسد رای دهند این کار را نخواهند کرد و هیچ جایگزینی در مقابل اسد باقی نمی‌ماند مگر اینکه قدرت را ترک کند. برای ما معیار‌ها رای مردم سوریه است اما این رای‌گیری باید واقعی باشد.

کد خبر : ۳۱۳۴۴۱