خبرگزاری کار ایران

تاجگردون در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالف تشکیل کمیسیون ویژه بودم/ مجلس تصمیمش را درباره تصویب برجام گرفته‌ بود

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: هدف از انتشار آن بیانیه به هیچ عنوان خروج از کمیسیون برجام نبود، بلکه با توجه به ایراداتی که در گزارش کمیسیون ویژه وجود داشت، ما با انتشار آن بیانیه به این موضوع معترض شدیم.

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به نحوه تصویب جزئیات طرح اجرای برجام در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: اگر مخالفان هم صحبت‌های خود را مطرح می‌کردند، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتاد، چراکه مجلس تصمیم خود را درباره تصویب برجام گرفته‌ بود.

وی افزود: البته آقای لاریجانی از آنجایی که به‌زعم خودشان فکر می‌کرد مجلس تصمیم خود را برای دادن رای مثبت به برجام گرفته، تصمیم گرفت فضا را اینگونه مدیریت کند. با این‌حال فکر می‌کنم اگر اجازه می‌دادند، فضا با مشارکت بیشتری پیش رود، نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

نماینده مردم گچساران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا امکان طرح تمام ۱۷۲ پیشنهاد وجود داشت، خاطرنشان کرد: وقتی مخالفان بعد از طرح ۱۰ یا ۲۰ پیشنهاد می‌دیدند اوضاع برخلاف میلشان رقم می‌خورد، خسته می‌شدند و فضا به نفع برجام تغییر می‌کرد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در واکنش به تلاش اعضای مخالف برجام در این کمیسیون برای احیای مجدد آن و اعتراضشان درخصوص عدم ارجاع طرح اجرای برجام به آن، یادآور شد: کمیسیون ویژه تمایل داشت مسئولیت بررسی این طرح را به عهده بگیرد و با ارجاع آن به کمیسیون امنیت مخالف بود٬ اما تصمیم‌گیری در این خصوص از  اختیارات هیات‌ رئیسه بود.

وی افزود: باوجود آنکه من هم یکی از اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام هستم، از ابتدا مخالف تشکیل این کمیسیون بودم و معتقد بودم مسئولیت بررسی برجام باید به عهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی موضوع باشد٬ اما حالا که طرح به تصویب رسیده، تنها درصورتی که ماموریت جدیدی از سوی هیات رئیسه به کمیسیون برجام داده شود تا این کمیسیون بتواند دوباره فعال شود و ماموریت این کمیسیون به اتمام رسیده‌است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا یکی از اهداف از انتشار بیانیه ۵گانه، خروج از کمیسیون ویژه نبوده، تصریح کرد: هدف از انتشار آن بیانیه به هیچ عنوان خروج از کمیسیون برجام نبود، بلکه با توجه به ایرادهایی که در گزارش کمیسیون ویژه وجود داشت، با انتشار آن بیانیه به این موضوع معترض شدیم. با این حال ادامه فعالیت کمیسیون برجام تنها در اختیارات هیات رئیسه است و به نظر می‌رسد، باتوجه به اتمام طرح اجرای برجام، ماموریتی برای کمیسیون ویژه وجود ندارد.

تاجگردون درخصوص سرنوشت برجام یادآور شد: دولت باید تلاش خود را برای اجرای درست برجام انجام دهد و مجلس نیز تکالیفی را برعهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گذاشته که بر اساس آن باید به‌صورت مرتب با نظارت بر کار دولت، به مجلس گزارش بدهد.

کد خبر : ۳۱۳۱۹۸