خبرگزاری کار ایران

منصوری آرانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

چند دانشجو روی نظر کمیته‌های تخصصی برجام خط می‌کشیدند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در طول بررسی برجام در کمیسیون ویژه چندین‌بار به این موضوع اعتراض کردم که چگونه نظرات کمیته‌های تخصصی در اختیار یک دانشجو قرار می‌گیرد و این دانشجو روی آن خط می‌کشد.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ در واکنش به توهین خشونت‌آمیز روح‌الله حسینیان به علی‌اکبر صالحی در حاشیه بررسی طرح برجام در نشست علنی روز یکشنبه مجلس اظهار داشت: آقای صالحی جایگاه علمی بلندی دارند و متاسفانه در کمیسیون برجام هم بار‌ها شاهد بودیم که عده‌ای با کمترین سواد بیشترین نظرات را می‌دادند.

وی افزود: در طول بررسی برجام در کمیسیون ویژه چندین‌بار به این موضوع اعتراض کردم که چگونه نظرات کمیته‌های تخصصی در اختیار یک دانشجو قرار می‌گیرد و این دانشجو روی آن خط می‌کشد.

آرانی افزود: ما نمی‌دانیم این دانشجویان از کجا آمده‌اند که مباحث نظامی، امنیتی، هسته‌ای، سیاسی و حقوقی را بهتر از ما می‌فهمند و سوال اینجاست که چرا آنها را نمی‌آورند که در کمیسیون بنشینند و رسما نظر بدهند.

نماینده مردم کاشان اضافه کرد: سوال اینجاست که آیا چنین اتفاقی خنده‌دار نیست؟ به‌هر حال شما اگر به یک دانشجوی اقتصاد، چاقوی جراحی بدهید٬ هم دستش می‌لرزد و هم می‌خندد که چرا او را در این موقعیت قرار داده‌ایم و آقای صالحی همین نکته را مطرح کرد که به چه پشتوانه‌ای چنین حرف‌هایی از سوی عده‌ای افراد غیرمتخصص در تلویزیون مطرح می‌شود.

وی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون ویژه برجام به اراک گفت: در جریان بازدید از تاسیسات هسته‌ای اراک که اتفاقا با حضور تمامی اعضای کمیسیون انجام شد٬ مدیر این تاسیسات به ما گفت که من به‌عنوان کسی که از زمان کلنگ‌زنی این تاسیسات تاکنون مسئولیت آن را به عهده داشتم٬ به شما می‌گویم طرح جدید به‌مراتب بهتر از طرح قدیم است و حتی ما را قسم داد که اگر برجام شکست هم خورد٬ کماکان از طرح جدید استفاده کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: اگر هرکدام از ما در تخصص این آقایان ورود پیدا کنیم٬ زمین و زمان را به هم می‌ریزند٬ اما خودشان به‌راحتی در بحثی که تخصص ندارند اظهارنظر می‌کنند و این اتفاق جدیدی نیست و آقای صالحی هم انگشت بر روی دردی گذاشت که هم اکنون حداقل ۲۰ ماه است که کشور به آن دچار شده و در پی آن به هر کسی تهمت زده می‌شود، به هر کسی دروغ نسبت به می‌دهند و توهین می‌کنند.

آرانی در توضیح انتشار گزارش‌های کمیته‌های پنجگانه کمیسیون برجام توسط زاکانی و در واکنش به ادعای وی مبنی بر خنده‌دار بودن این گزارش‌ها خاطر نشان کرد: به هر حال این گزارش‌های ماست و سوال اینجاست که وقتی هیچکدام از اعضای کمیته‌ها در تحریر این گزارش نقش نداشتند٬ پس آنچه در صحن خوانده شد توسط چه کسی نوشته شده است.

وی افزود: گزارش کمیته سیاسی که ایشان مشخصا آن را خنده‌دار خوانده‌اند٬ توسط نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون، حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی نائب رئیس و بنده نوشته شده و هنگامی که دو عضو هیات رئیسه و من در تحریر گزارش ناتوانند و آنچه نوشته‌اند خنده‌دار است٬ آیا این کمیسیون صلاحیت بررسی موضوع مهمی همچون برجام را دارد.

وی با بیان اینکه بنابر تحلیل آقای زاکانی می‌توان به این نتیجه رسید که کمیسیون ویژه ناتوان است٬ یادآور شد: این درحالی است که آقای تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلبس هم که گزارش کمیته اقتصادی کمیسیون برجام را نوشته به‌زعم آقای زاکانی ناتوان است، آقای بروجردی، کوثری، حقیقت‌پور و من که گزارش کمیته امنیتی را نوشتیم نیز به زعم ایشان ناتوانیم. گزارش کمیته فنی و هسته‌ای که توسط آقای کارخانه‌ای تهیه شده در اختیار بنده است و حتی یک کلمه از آن در گزارش نهایی بازتاب نیافته و در واقع رئیس کمیته فنی و هسته‌ای هم به نظر زاکانی ناتوان است.

آرانی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ارسال پیامک‌هایی به نمایندگان مجلس برای مخالفت با طرح برجام حقیقت داشته است٬ تصریح کرد: این اتفاق کاملا همیشگی است و متاسفانه ما در موارد متعدد شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

کد خبر : ۳۱۲۴۸۰