خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در جمع بسیجیان قوه قضاییه:

دولت عربستان با فرافکنی نمی‌تواند از خود سلب مسئولیت کند

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: حکام آل‌سعود به دلیل فاجعه‌ای که در منا رخ داد به جهات مختلف باید مورد تعقیب و پیگیری قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در گردهمایی بسیجیان قوه قضاییه که در مجتمع شهید بهشتی برگزار شد٬ اظهار داشت: عربستان سعودی و حکام آل‌سعود نسبت به آنچه در منا و در روز عید سعید قربان اتفاق افتاد٬ نباید بی‌تفاوت باشند. عزیزان حجاج و زائرانی که برای انجام مناسک حج رفته بودند٬ مظلومانه کشته و مجروح شدند٬ لذا دولت آل سعود باید برای این فاجعه‌ مجازات مناسب شود چراکه این فاجعه در سرزمینی که می‌بایست امن‌ترین نقطه جهان باشد٬ اتفاق افتاده است.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: حکام آل سعود به خاطر وجوه مختلف فاجعه منا و تالماتی که برای زائران ایجاد کرده‌اند٬ مورد تعقیب و پیگیری قرار بگیرند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه حکام آل سعود نمی‌توانند از بار سنگین این مسئولیت شانه خالی کنند٬ تصریح کرد: آل سعود باید باید پاسخگو باشند و تمام خسارت‌های مادی و معنوی و تالمات جهان اسلام و مسلمین را جبران کند و باید بدانند که نمی‌توانند مسئولیت عظیمی که بر دوشششان است را با فرافکنی سلب کنند.

معاون اول دستگاه قضا با انتقاد از وضعیت رسیدگی به مجروحان حادثه منا گفت: قبل از وقوع حادثه پیش‌بینی های لازم انجام نشده است و سوال اصلی اینجاست که چرا اقدامات لازم برای کسانی که دراین گرما قرار گرفته‌اند٬ اندیشیده نشد؟ اگر کمی آب به روی آنها پاشیده می‌شد جلوی برخی از تلفات گرفته می‌شد. مسببان این فاجعه نتوانستند از تلفات آن جلوگیری کنند و اجازه کمک‌رسانی هم ندادند. آنها پس ازاین حادثه اقدامات لازم را انجام ندادند و آثار جرم خود را مخفی کردند.

وی با  بیان اینکه اگر این مسئله اتفاقی یا قضا و قدر است چرا ابعاد حادثه پیگیری نشد، گفت: برخی از مسئولان سعودی میگویند حادثه قضا و قدر بوده است. در پاسخ به آنها باید گفت چرا از مردم کمک نگرفته‌اید و ابعاد حادثه را پیگیری نکردید، از این بابت هم مسئول هستید. چرا مسببان این حادثه اجازه ندادند مجروحان فاجعه به سرعت درمان شوند یا اجساد آنها شناسایی شود.

معاون اول قوه قضاییه اظهارکرد: مسببان این حادثه از منظر حقوق بشر، شرع و عقل مقصر هستند و از همه کشورهای اسلامی می خواهم فکری برای این حادثه کنند و برای اداره مناسک حج و حرمین شریفین تمهیداتی را بیاندیشند.

وی با انتقاد از سکوت مدعیان و طرفداران حقوق بشر گفت: چرا مدافعان حقوق بشر سکوت کردند مگر جانباختگان این حادثه بشر نبودند این افراد درحال عبادت بودند، مسئولان سعودی هیچ اعترافی نمی‌کنند و سکوت اختیار کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای در ادامه سخنان خود گفت: جاسوس تنها کسی که مستمری‌بگیر و دریافت‌کننده حقوق از دشمن باشد نیست، بلکه او می‌‎آید و زمینه و بستر را برای ورود دشمن فراهم می‌کند. یعنی دشمنیِ دشمن را کمتر می‌کند و می‌گوید آمریکا دیگر دشمن نیست و سر عقل آمده، چرا اجازه نمی‌دهیم با اوباما دست داده شود؛ چه اشکالی دارد آدمی با آدم‌ها بنشیند و گپی بزند!؟ کسی امروز برای آمریکا این شیطان بزرگ بخواهد جاسوسی کند و با آن کشور همکاری کند مجرم، خائن و قابل مجازات است. این حرف‌ها را به جامعه القا می‌کنند تا دشمنی دشمن را در جامعه کمرنگ جلوه دهند؛ اما از طرف دیگر قدرت آمریکا را بزرگ نشان می‌دهند و می‌گویند این کشور قدرتمند است و بمب اتم دارد و مگر می‌شود با آنها درافتاد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: نوع دیگری از جاسوس توانایی و امکانات ملت خود را دست کم می‌گیرد و می‌گویند ما آنچنان که گفته می‌شود امکانات زیاد و بسیجیانی که منسجم باشند نداریم و از طرفی برای حل مشکلات آدرس غلط می‌دهند و می‌گویند همه مشکلات به دلیل تحریم است. بدون شک تحریم‌های ظالمانه در به وجود آوردن برخی مشکلات موثر بوده است؛ اما یک زمانی فردی می‌گفت ۲۰ درصد مشکلات به خاطر تحریم است و ۸۰ درصد آن به دلیل سوء‌مدیریت است؛ اما در حال حاضر نظرش عوض شده است، آیا مشکلات ما با سازش و کوتاه آمدن و دست دادن حل می‌‎‌شود یا با مقاومت کردن و ایستادن؟ آمریکای غدار شیطان بزرگی است که امروز ناگریز به خضوع درمقابل ایران شده است و پای میز مذاکره نشسته است، امریکا کشوری است که برای حل مشکلات مردم منطقه و دنیا از ایران کمک می‌طلبد و این به دلیل اقتدار جمهوری اسلامی ایران و روحیه انقلابی است و نه کرنش و تواضع ما در برابر آن‌ها.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: جاسوس کسی است که زمینه ورود دشمن را فراهم می‌کند و آدرس غلط می‌دهد. بنابراین نیروهای امنیتی مراقب نفوذی‌ها و جاسوس‌ها باشند چون کارهای آن‌ها ناپیداست. برای نفوذ دست دوم یعنی کسانی که به طرق مختلف به دشمن کمک می‌کنند وظیفه آحاد ملت این است که هوشیار باشند و روحیه انقلابی داشته باشند و مراقب کسانی که به ظاهر صحبت از امام (ره) و رهبری می‌زنند و در عمل جور دیگری رفتار می‌کنند، باشند.

کد خبر : ۳۰۹۱۷۴