خبرگزاری کار ایران

روز گفت‌وگوی تمدن‌ها مجددا در تقویم ثبت شود؛

بیانیه شورای جوانان جویای کرامت انسانی به مناسبت روز گفت‌وگوی تمدن‌ها

شورای حوانان جویای کرامت انسانی با صدور بیانبه ای به مناسبت سالروز گفت‌وگوی تمدن‌ها خوستار نامگذاری مجدد این روز در تقویم کشور شد

به گزارش ایلنا، بیانیه شورای جوانان جویای کرامت انسانی (نیکا) به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

چراغ هستی آدمی با تمنّای رستگاری روشن بوده و هست و جوهر قیام پیامبران الهی و نیز موضوع آموزش حکیمان و مربّیان برجسته بشر نیز چیزی جز رستگاری نبوده است. با این همه، آنچه در ساحت پیدای تاریخ، دل را می‌آزارد، محرومیّت و سیاه بختی آدمیان است محرومیّت زنان و مردان و کودکانی که تحت تأثیر هوای قدرت‌های حاکم بوده و سیاه بختی حاکمانی که از شفقت و همدلی با مردم خود محروم بوده‌اند و نظام داخلی و حتّی حکومت خوب در تاریخ، دولت مستعجل بوده است.

اجازه می‌خواهم از زبان انسانی سخن بگویم که از شرق، از خاستگاه تمدّن‌های درخشان و از مهد پرورش پیامبران والامقام الهی: ابراهیم، موسی، عیسی و محمّد آمده است. من از ایران سرفراز آمده‌ام به نمایندگی از ملّتی بزرگ و پرآوازه که از ده‌ها قرن پیش، صاحب تمدّن بوده و پس از پذیرش آیین اسلام، در تأسیس و بسط تمدّن اسلامی نقش ممتاز داشته است، ملّتی که با تکیه بر غنای فرهنگی و انسانی خویش تندبادهای سخت خودکامگی و تحجّر و نیز خودباختگی در برابر دیگران را از سر گذرانده و در دوران جدید تاریخش، پیشتاز تأسیس جامعه مدنی و نظام مشروطیّت در شرق جهان بوده هرچند که در اثر دخالت بیگانگان و نیز کم تجربگی در این آزمون، ناکامی‌هایی داشته است.

ملّتی که یکی از طلایه داران مبارزه با استعمار و منادی استقلال بوده، هرچند نهضت ملّی او با کودتای خارجی شکست خورده است و ملّتی که صاحب انقلابی مردمی است، انقلابی که نه با کودتا و زور اسلحه آتشین که با سلاح کلام و ارشاد بر رژیم کودتا پیروز شده است و در مسیر تجربه نوین خود، جنگ تحمیلی هشت ساله و فشار‌ها و تحریم‌ها و تهمت‌های گوناگون را تحمّل کرده و بزرگ‌ترین قربانی تروریسم این پدیده شوم و نفرت انگیز قرن بیستم بوده است.

هم اکنون این ملّت با تکیه بر گذشته خود بی‌آنکه دچار ارتجاع شود، به فردای بهتر می‌اندیشد و راه خود را با پشتگرمی به اصول و موازینی که ریشه در هویّت دینی، ملّی، تاریخی و انقلابی او دارد و با بهره گیری از دستاوردهای مثبت تمدّن روزگار، با آزمایش و خطا به سوی آینده بر‌تر می‌پیماید. انقلاب اسلامی ملّت ایران به رهبری حضرت امام خمینی، انقلاب کلام در برابر زور و سرکوب بود و مطمئنّا انقلابی که براندازی‌اش با کلام بوده است، در دوران ساختن و آبادکردن، بیشتر و بهتر می‌تواند متّکی بر کلام و منطق باشد و به همین جهت نیز به جای جنگ تمدّن‌ها، منادی گفتگوی میان تمدّن‌ها و فرهنگ‌ها است. من از این پایگاه و از منبر سازمان ملل متّحد می‌گویم که علی رغم سختی‌ها و مصیبت‌ها، سیر زندگی بشر به سوی رهایی و آزادی است و این تقدیر و سنّت تغییرناپذیر خداوند است و مطمئنّا بداندیشی و زشت کاری برخی از بندگان او نمی‌تواند تقدیر خداوند و مسیر تاریخ را دگرگون کند.

آقای رئیس! سابقه کلمه تاریخ از کلمه فلسفه بیشتر است و محور تاریخ، انسان است و تاریخ عبارت است از بازتاب نور وجود بر جهات و شئون گوناگون آدمی و درنتیجه حقیقتی است کلّی و یگانه در عین تکثّر و تعدّد و این یگانه هرگاه که جامه نو کند، عهد جدیدی به ظهور می‌رسد.

به نام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌کنم که به عنوان گام اوّل، سال ۲۰۰۱، از سوی سازمان ملل سال گفت‌و‌گوی تمدّن‌ها نامیده شود، با این امید که با این گفت‌وگو، نخستین گام‌های ضروری برای تحقّق عدالت و آزادی جهانی برداشته بشود. از والا‌ترین دستاورهای این قرن، پذیرش ضرورت و اهمّیّت گفتگو و جلوگیری از کاربرد زور، توسعه تعامل و تفاهم در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و تقویت مبانی آزادی و عدالت و حقوق انسانی است. استقرار و توسعه مدنیّت، چه در صحنه کشور‌ها و چه در پهنه جهانی، در گرو گفت‌وگو میان جوامع و تمدّن‌ها با سلایق، آرا و نظرات متفاوت است.

این ادبیات برای ایران و جهانیان آشناست، سی‌ام شهریورماه سال ۱۳۷۷، یادآور روزی پرافتخار برای مردمان ایران زمین و نظام جمهوری اسلامی ایران است، روزی که در مجمع عمومی سازمان ملل متّحد، نگاه‌ها به ایران را تغییر یافت و همین سخنرانی موجب شد تا سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان سال گفت‌وگوی تمدّن‌ها نامگذاری شود.

گفت‌وگوی تمدن‌ها به معنای آن است که تمدن‌های جهان و کشورهایی که فرهنگ و زندگانی متمدنانه‌ای دارند با یکدیگر آشنا شوند و با گفت‌وگو به جنگ و درگیری پایان دهند چرا که هر جامعه‌ای آداب و رسوم دیرینه خاص خودش را دارد و این نگاه‌ها به وجود آورنده تمدن و فرهنگ خواهد بود.

اما در کمال ناباوری دبیر شورای فرهنگ عمومی وقت در جمع اصحاب رسانه، تغییرات اعمال شده در تقویم رسمی کشور برای سال ۱۳۹۰ را تشریح کرد که در آن روز، یکی حماسه ساز‌ترین روز‌های تاریخ ایران (۳۰ شهریور) یعنی روز «گفت‌وگوی تمدن‌ها» از تقویم ملی کشورمان حذف شد. دولتی که نمی‌توانست فرهنگ گفت‌وگو و تفاهم را در درون کشور تحمل کند پس چگونه درصدد بود منادی گفت‌وگو در جهان باشد!؟

در حالیکه نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها متعلق به ملت ایران بود و بر اساس این نظریه دولت قبل علاوه بر قوت بخشیدن به سیاست خارجی، می‌توانست سیاست داخلی را از فرهنگ تضاد، تنش، تظاهر و درگیری دور کند. بنابراین محدودیت‌های اعمال شده در دولت نهم و دهم نشان دهنده آن بود که این دولت چقدر با موضوعات فرهنگ و گفت‌وگو با جهان بیگانه بود.

آری، تقویم ملی کشورمان سالهاست که رنگ روز گفت‌وگوی تمدن‌ها را ندیده است.

بنابراین از ریاست محترم جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی می‌خواهیم تا این روز پر افتخار و غرور آفرین را در تقویم ملی کشورمان ثبت کند تا همه جهان بدانند تجلی و حاصل گفت‌و‌گوی تمدن‌ها آن روز‌ها، توافق امروز تمدن‌ها است که به به همت دولت تدبیر و امید به ثمر نشست.

 شورای جوانان جویای کرامت انسانی (نیکا)
سی شهریور ماه ۱۳۹۴

کد خبر : ۳۰۶۹۴۲