خبرگزاری کار ایران

شمخانی در دیدار وزیر خارجه هلند:

پایداری توافق هسته‌ای در گرو التزام به انجام تعهدات طرفین است

وزیر خارجه هلند صبح امروز با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، علی شمخانی در دیدار «برت کوئنداس» با اشاره به لزوم گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و هلند، تاکید کرد: حل و فصل مسائل منطقه‌ای، صادرات انرژی، توسعه تجارت و مقابله با تروریسم زمینه‌های قابل بررسی در بستر رایزنی‌های فی‌مابین است.

وی افزود: شرایط کنونی اتحادیه اروپا و منطقه غرب آسیا ایجاب می‌کند که موضوعات به صورت ریشه‌ای و بر اساس منطق احترام متقابل و از طریق گفت‌وگوهای سیاسی پیگیری شود و فرصت ریاست هلند بر اتحادیه اروپا می‌تواند مسیر حل چالش‌های فرا روی منطقه‌ای را تسهیل کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مقابله واقعی با تهدیدات فزاینده تروریستی نیازمند احترام به حق حاکمیت کشورها به ویژه در سوریه و عراق است و تجربه مداخله غیر اصولی غرب و به ویژه آمریکا در منطقه نشان داده که این مسئله موجب توسعه ناامنی و پایدار شدن تروریسم می‌شود.

شمخانی با تأکید بر ضرورت رفع بحران پناهجویان و تلاش برای استقرار ثبات و آرامش در کشورهای مبدأ مرتفع افزود: باید برای استقرار امنیت و دفع تهدیدات گروه‌های افراطی، می‌بایست همکاری و مشارکت لازم با دولت‌های قانونی در کشورهای درگیر بحران تروریسم به عمل آید.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5، پایداری راه حل سیاسی را در گرو التزام به انجام تعهدات توسط طرفین دانست و گفت: هرگونه تلاش برای بازگرداندن و یا حفظ تحریم‌ها برخلاف برجام و موجب تشدید بی‌اعتمادی خواهد شد.

نماینده مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: در شرایط پیوستگی اقتصاد جهانی، دولت‌هایی که اقدام به تحریم یک‌جانبه می‌کنند تنها خود و مردم‌شان را از سود همکاری اقتصادی محروم می‌کنند و بازگشت به شرایط گذشته نیز با توجه به جایگزینی ظرفیت‌ها به سادگی امکانپذیر نیست.

همچنین در این دیدار برت کوئنداس وزیر امور خارجه هلند با اشاره به سابقه روابط فیمابین و اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای گفت: توافق هسته‌ای بین 1+5 و ایران افق‌های نوینی در عرصه‌های مختلف بین ایران و کشورهای اروپایی به ویژه هلند گشوده است. 

وی گفت: بحران‌های اخیر در منطقه و رشد تروریسم یک خطر جهانی است و ادامه روند کنونی و کمک‌های مالی و تسلیحاتی بعضی کشورها به گروه‌های تروریستی باعت تعمیق بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان می‌شود.

وزیر امور خارجه هلند با تأکید بر آمادگی کشورش در ارتقا سطح مناسبات با کشورمان تصریح کرد: هلند از هرگونه توسعه و گسترش مراودات در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران استقبال و حمایت می‌کند.

کد خبر : ۳۰۶۷۱۲