خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار وزیر خارجه هلند:

نیازمند افق های جدید در مناسبات تهران - آمستردام هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه هلند آخرین تحولات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف با اشاره به چشم‌انداز روابط دوجانبه اظهار داشت: ما روابط سنتی خوبی با هلند داریم. روند مناسبات سیاسی، پارلمانی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور در آستانه ریاست دوره‌ای هلند در اتحادیه اروپا می‌تواند جهش بیشتری یابد.

وزیر امور خارجه افزود: روابط دوجانبه در پرتو تحولات پس از توافق برجام و از بین رفتن دیوارهای تصنعی تحریم، نیاز به شکل‌گیری مناسبات تهران – آمستردام با افق‌های جدید دارد و جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی دارد که از طریق احیای توانائی‌های ذاتی و بومی به دست آورده و ما می‌توانیم با همکاری هلند و با اجرای پروژه‌های مشترک، منافع متقابل بیشتری را برای همدیگر فراهم سازیم.

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص زمینه‌های روابط دوجانبه و ظرفیت‌های متنوع اظهار داشت: ما زمینه‌های زیادی از جمله در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و ترانزیتی، انرژی، پتروشیمی داریم که با رایزنی‌های یکدیگر می‌توانیم این عرصه‌ها را فعال سازیم و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه می‌تواند فرصت‌های گسترده‌ای برای شرکت‌های هلندی فراهم سازد.

ظریف خاطرنشان کرد: ما خواهان تبادل رایزنی‌های فنی و گسترش همکاری فیمابین در زمینه هواپیمایی، اجرای پروژه در زمینه مدیریت آب، محیط زیست و کشاورزی هستیم.

ظریف در زمینه همکاری‌های بین‌المللی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و هلند در زمینه مبارزه با مواد مخدر با توجه به تجربیات گران‌سنگ جمهوری اسلامی ایران، می‌توانند همکاری‌های فیمابین را گسترش دهند.

برت کوئندرس، وزیر امور خارجه هلند با اشاره به اراده سیاسی جدی دولتمردان هلند برای گسترش روابط دوجانبه گفت: اراده جدی سیاسی مقامات هلند برای برداشتن گام‌های جدیدی در احیای ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی است و ما برای این راهبرد اهمیت بسیار زیادی قائلیم.

وی افزود: ما در زمینه‌های اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی و گاز، کشاورزی و مدیریت آب، فرصت‌های خوبی برای یافتن راه‌ها و ایجاد عرصه‌های جدید داریم.

کوئنداس افزود: ما فرصت‌های زیادی برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه داریم. ما تلاش داریم با یافتن زمینه‌های جدید، مقدمات سرمایه‌گذاری جدید را فراهم سازیم و آمادگی داریم طرح‌ها و پروژه‌های مورد علاقه را مورد مطالعه و رایزنی با طرف‌های ایرانی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه هلند با اشاره به آثار سازنده همکاری‌های دو کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تجربیات خوب جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، خواهان تبادل نظر و تجربیات در این خصوص شد.

کوئنداس مسئولیت آتی هلند در ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در اوائل سال آینده را بسیار مهم قلمداد و خاطرنشان کرد: ما در اوایل سال آینده در اتحادیه اروپا با مدیریت هلند می‌توانیم در جهت پیشبرد توافق برجام، گام‌های مؤثری را برداریم و آمادگی داریم همکاری‌های اروپایی را گسترش دهیم.

همچنین وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هلند آخرین تحولات بحران سوریه و پیامدهای آن بر کنترل مشکل مهاجرین و تحولات یمن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

کد خبر : ۳۰۶۶۲۴