خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه هلند در نشست مشترک با ظریف:

توافق هسته‌ای منجر به مشارکت میان کشور‌ها خواهد شد

وزیر خارجه هلند گفت: ما باید ‌‌نهایت تلاشمان را بکنیم تا توافق اجرا شود٬ زیرا این امر می‌تواند منجر به مشارکت میان کشور‌ها شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، برت کوئنداس وزیر خارجه هلند در نشست خبری مشترک خود با محمد جواد ظریف که صبح امروز در وزارت خارجه برگزار شد٬ با تشکر از وزیر امور خارجه کشورمان و جمهوری اسلامی ایران به دلیل مهمان‌وازی گفت: فردا به اصفهان خواهم رفت.

وی با بیان اینکه ایران و هلند برای مدت زمان زیادی از روابط و همکاری‌ها و مناسبات دو جانبه خوبی برخوردار بوده‌اند، اظهار داشت: این سفر در جهت افزایش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... میان دو کشور و دو ملت است.

وزیر امور خارجه هلند با تبریک به ظریف به خاطر دستیابی به توافق هسته‌ای تصریح کرد: این توافق باید اجرایی شود. هلند در شش ماه نخست سال آتی میلادی ریاست اتحادیه اروپایی را برعهده می‌گیرد و نقش ریاست اتحادیه اروپایی در اجرایی شدن آن بسیار مهم است و این اجرایی شدن موجب شده تا برای هلند اولویت‌هایی ایجاد کند.

برت کوئندرز با بیان اینکه ما تصمیم گرفتیم سرمایه‌گذاری‌هایمان را افزایش دهیم، خاطر نشان کرد: ما به دنبال سیاست‌های چندجانبه و مشارکت‌جویانه هستیم. خوشحال هستم که امروز رایزنی‌های خوبی داشتم. وزرای انرژی و کشاورزی شما هم قبلا سفرهایی به هلند داشته‌اند و ما به دنبال تعمیق روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم.

وی افزود: صنایع ما متعهد هستند که براساس توافق با ایران همکاری کنند. حوزه‌هایی مانند نفت و گاز بسیار مهم هستند. دو کشور می‌توانند در مسائلی مانند آب که از مسائل طبیعی دو کشور است و همچنین کشاورزی همکاری‌های خوبی داشته باشند تا بتوانیم روابطمان را تعمیق ببخشیم.

وزیر امور خارجه هلند با تشکر از نقش صلح‌آفرین و ثبات‌زای ایران ابراز داشت: ما از دولت ایران به خاطر مشارکت در موضوعات مختلفی مانند لبنان تشکر می‌کنیم. این مهم است که بتوانیم در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری و گفت‌وگو داشته باشیم.

در ادامه این نشست برت کوئنداس در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از روابط آتی ایران و اتحادیه اروپایی پس از اجرای برجام چیست٬ بیان کرد: پیش‌بینی کاری بسیار سخت و غیرممکن است٬ اما روابط اتحادیه اروپایی و ایران پس از توافق مبتنی بر مشارکت است.

وی اضافه کرد: کشورهایی در اتحادیه اروپایی هستند که در جهت اجرای توافق، اعتمادسازی و کاهش تحریم‌ها تلاش می‌کنند و این مسائل می‌تواند زمینه را برای مشارکت دو طرف فراهم کند.

وزیر خارجه هلند با بیان اینکه توافق هسته‌ای یک پیروزی سیاسی میان ایران و ۱+۵ است یادآور شد: ما باید ‌‌نهایت تلاشمان را بکنیم تا توافق اجرا شود٬ زیرا این امر می‌تواند منجر به مشارکت میان کشور‌ها شود.

کوئنداس با بیان اینکه هلند نگاه مثبتی به روابط دوجانبه آتی با ایران دارد، خاطرنشان کرد: ایران و هلند سوابق طولانی در زمینه‌های مختلف دارند که البته پستی بلندی‌هایی داشته است٬ ولی الان می‌خواهیم در زمینه‌های مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کنیم که موجب بهبود روابط دو کشور شود.

کد خبر : ۳۰۶۴۷۶