خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مصباح یزدی:

آثار اسلام درون ماشین‌ها هم باید اجرا شود/ اساسی‌ترین وظیفه پلیس حفظ سنت‌های دینی است

عضو مجلس خبرگان گفت: لازم است رفتار و اعمال مردم آن جامعه آثار اسلام را حتی درون ماشین‌های خود اجرا کنند، نه اینکه فکر کنند در ماشین هر طور راحت‌اند و می‌توانند مانند غربی‌ها باشند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مصباح یزدی عصر روز شنبه در دیدار با رؤسای کلانتری‌های کشور که درسالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه اساس زندگی اجتماعی انسان نیازمند به برنامه‌ریزی مدون است، اظهارداشت: اساس خلقت انسان بر طبق یک نظام اجتماعی مدون و برنامه ریزی تعریف شده و از جمله این نیازهای امنیت عمومی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: فلسفه تشکیل دولت و زیرمجموعه آن مانند بهداشت، مدرسه و تعلیم و تربیت و حتی امنیت هم در یک زندگی اجتماعی یک نیاز است که برعهده دولت گذاشته شده است تا اینگونه موضوعات را در سطح جامعه برطرف کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه اگر دولت نباشد در حقیقت تمدنی هم نخواهد بود، ابراز داشت: اساس تشکیل هر وزارتخانه‌ای تنها برای تأمین امنیت، اقتصاد و سیاست و سایر نیاز‌ها تعریف شده و این موضوع حتی در سایر کشورهای غیر اسلامی هم وجود دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: اینکه در کشوری دستگاهی به نام پلیس داشته باشیم، عنوان جدیدی نیست؛ در همه کشور‌ها اینگونه است، ولی آنچه مهم است فرق بین پلیس در کشور اسلامی و غیر اسلامی است.

وی با بیان اینکه در یک جامعه اسلامی، مردم امانت به شمار می‌روند، اظهار داشت: پلیس در جامعه اسلامی تنها به یک چیز فکر می‌کند و آن هم خدمت‌رسانی، حفظ امنیت و کمک به ضعفا و گرفتن حق مظلوم از ظالم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تشکیل دولت و پلیس تنها برای مادیات نیست؛ بلکه هدف مهمتری هم به نام برقرار کردن حفظ ارزش‌های دینی، الهی و معنویت هم دارد، خاطرنشان ساخت: پلیس اسلامی به دلیل اسلامی بودن نظام، به مراتب وظیفه‌اش از پلیس سایر کشور‌ها سنگین‌تر است.

وی در ادامه گفت: پلیس‌های سایر کشور‌ها به خاطر نوع آزادی کشور خود به یک چیز می‌اندیشند و آن هم برقرار کردن امنیت اجتماعی و عمومی است که در حال حاضر این هم در حال تغییر است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه اصلی‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه پلیس اسلامی برقرار کردن حفظ اصالت بندگی و سنت‌های دینی است و متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم آن را به اجرا در بیاوریم، ابراز داشت: بعضی‌ها اصل نگرششان با اسلام، نظام و افکار امام (ره) و شهدا متفاوت است و اسلام را یک طور دیگر می‌اندیشند و می‌بینند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: این گروه متأسفانه بر این عقیده‌اند که ما اسلام را آورده‌ایم تا با رژیم شاه مبارزه کند و آن را از بین ببرد نه اینکه اسلام را آوردیم تا جلوی آزادی‌ها را بگیرد.

وی همچنین اظهار داشت: بعضی فکر می‌کنند که اسم اسلامی ربطی به اسلام ندارد و تنها برای احترام بوده و این اسم گذاشتن تنها برای تعارفات است و نباید در موضوع آزادی دخالت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این موضوع در حال حاضر به یک مسئله حساس در جامعه تبدیل شده است، خاطرنشان ساخت: وظیفه پلیس در نظام و جامعه اسلامی مشخص است و باید به مسئله حفظ امنیت و ارزشهای دینی و معنویت اهمیت دهد.

وی بابیان اینکه مهمترین وظیفه دولت و همه مسئولان و پلیس و آحاد مردم، حفظ شعائر دینی و امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز داشت: پلیس به نیابت از همه مردم و دستگا‌ه‌ها رسالت دیگری به نام اجرای این قوانین دارد و این از اصلی‌ترین رسالت او در یک جامعه و نظام اسلامی به شمار می‌رود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه اگر هم بگویم تعظیم شعار یک قانون نیست، بلکه یک وظیفه و احساس مسئولیت است، خاطرنشان ساخت: در یک کشور اسلامی نباید اسم اسلامی بودن را تنها حفظ کرد، بلکه لازم است رفتار و اعمال مردم آن جامعه آثار اسلام را حتی درون ماشین‌های خود اجرا کنند، نه اینکه فکر کنند در ماشین هر طور راحت‌اند و می‌توانند مانند غربی‌ها باشند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه انسان قدر این نعمت، امنیت را باید دانست افزود: مردم جامعه باید بدانند این امنیت و عزت و استقلال در موضوعات مختلف به راحتی بدست نیامده و برای بدست آوردن آن هزاران نفر از جان خود گذشتند تا اسلام و انقلاب به ثمر نشست بنابراین نباید کفران نعمت کرد.

کد خبر : ۳۰۴۷۴۹