خبرگزاری کار ایران

ندیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور جلیلی برای نفی برجام درست نیست/ جلسات‌ کمیسیون ویژه٬ سطح مخالفان را برملا کرد

عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: پخش تلویزیونی جلسات کمیسیون ویژه از این جهت که نشان‌دهنده سطح فرهنگی و غنای فکری مخالفان شد،‌ مثمر ثمر بود

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با تاکید بر حمایت مجلس از رویکرد هسته‌ای دولت، اظهار داشت: کمیسیون بررسی برجام با برگزاری نشست‌هایی از افکار و سلایق مختلف استفاده می‌کند ولی با این‌همه رویکرد مجلس حمایت از مذاکره‌کنندگان و رویکرد هسته‌ای دولت است و با این‌حال فرجام برجام طبیعتاً‌ چیزی نخواهد بود که موجبات نگرانی ملت و دولت را به‌همراه بیاورد.

تفاهم مجلس و دولت بر سر کلیات برجام

وی با اشاره به بیان برخی اظهارنظرها، نگرانی‌ها و آینده‌بینی‌ها از سوی برخی از نمایندگان تصریح کرد: بی‌شک این اظهارنظرها موجب از بین رفتن خطوط و دستاوردهای اصلی مذاکرات نمی‌شود و هیچکس حق ایجاد نگرانی برای مردم را ندارد. ضمن آنکه دلیل این حمایت کلی مجلس از رویکرد هسته‌ای دولت نیز تفاهم بر سر کلیات آن چیزی است که تحت عنوان برجام به تایید طرفین مذاکرات رسیده‌ است.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس خاطرنشان کرد: توجه کنیم که در این توافق چیزی از دست نرفته است. ضمن آنکه داد و ستد در مذاکرات امری طبیعی است و مهم این است که اساس اهداف و خواست‌های ما از این مذاکرات حفظ شده‌است.

کسی دستاورد مذاکرات را که موردحمایت رهبری است، زیرسوال نبرد

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در توضیح در خصوص علت حضور مکرر سعید جلیلی در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام، یادآور شد: اگر هدف از حضور افراد و مسئولان گذشته ضبط نظرها و دریافت گزارش از عملکردهای گذشته باشد، تاثیر مثبی به‌همراه خواهد داشت٬ اما اگر دعوت‌ها از تیم مذاکره‌کننده قبلی و آقای جلیلی در راستای اثرگذاری بر دستاوردهای مذاکرات و زیرسوال بردن برجام صورت‌ گیرد، محل اشکال خواهد بود. نمایندگان باید دقت کنند نباید دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده فعلی را که مورد حمایت ویژه رهبری قرار گرفته‌اند، زیر سوال برود. 

مردم نگران تصمیم نهایی مجلس درباره برجام نباشند

وی افزود: باتوجه به اینکه مجلس پیش از این٬ نظرِ تاییدآمیز خود را درخصوص مذاکرات اعلام کرده، لذا ما بر این باوریم که نشست‌های کمیسیون ویژه، بیشتر در راستای انجام هم‌اندیشی درخصوص مذاکرات برگزار می‌شود. به‌هرحال کمیسیون‌ها بعد کارشناسی دارند و معمولاً‌ سلایق و دیدگاه‌های مختلف را در آن مطرح می‌کنند اما خروجی بررسی برجام مسلماً مطابق با مصالح و منافع ملی و نگاه رهبری خواهد بود. بنابراین ما نباید نگران نتیجه و تصمیم نهایی مجلس درخصوص برجام باشیم.

اظهارنظر علیه برجام، در صحن مجلس تاثیر عکس دارد

ندیمی اضافه کرد: این درحالی است که امکان دارد همین اظهارنظرهایی که در کمیسیون ویژه علیه برجام انجام می‌گیرد، حساسیت مجلس را بالا ببرد و در صحن مجلس تاثیر عکس بگذارد. بنابراین کمیسیون ویژه باید گزارش خود را به‌دور از رویکردهای جانبدارانه و سیاسی تنظیم کند.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: اگر اعضای کمیسیون ویژه برجام نظری بدهند و آن نظر را در بررسی‌های نهایی مداخله دهند،‌ رویکردی جانبدارانه اتخاذ شده که مورد تایید مجلس نیست ولی اگر نظرهایی که در جلسات مطرح می‌شود، صرفاً به دلیل غنای فکری اعضا مطرح شوند، می‌تواند تاثیر مثبتی در روند بررسی‌ها به‌همراه بیاورد. با این همه مطمئن باشید آنچه امروز تحت‌عنوان مخالفت نمایندگان با برجام مطرح می‌شود، بیشتر فضاسازی است و واقعیت این است که اکثریت مجلس به حمایت از توافق تمایل دارد.

پخش تلویزیونی جلسات٬ غنای فکری منتقدان را برملا کرد

عضو فراکسیون رهروان ولایت با درپاسخ به این سوال که آیا رفتار ناشایست برخی از نمایندگان غیرعضو در کمیسیون ویژه برجام با اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در شأن مجلس است، اعلام کرد: اتفاقاً پخش تلویزیونی جلسات کمیسیون ویژه از این جهت که نشان‌دهنده سطح فرهنگی و غنای فکری این اشخاص بود،‌ مثمر ثمر بود و به‌طور طبیعی با واکنش منفی صحن مجلس روبرو خواهد شد. 

ندیمی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه قرارگیرد، این است که متوجه می‌شویم وقتی قدرت و تریبون در اختیار این نمایندگان قرار بگیرد، چگونه رفتار می‌کنند و به‌بیان دیگر پخش تلویزیونی جلسات کمیسیون ویژه تفاوت‌های فراوان میان مشی پارلمانی افراد را مشخص کرد و روشن کرد که میان مشی پارلمانی افرادی چون آقای ابوترابی‌فرد و نمایندگانی که تنها چند جلسه مسئولیت پیدا می‌کنند،‌ تفاوت فراوانی وجود دارد.

کد خبر : ۳۰۴۴۶۰