خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در گفت‌وگو باایلنا:

تا یک ماه دیگر برنامه خود را به آژانس می‌دهیم/ متن چهارمی در کار نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: متن چهارمی در کار نیست تقریبا تا یک ماه دیگر برنامه‌10 و 15 ساله خود را تهیه کرده و به آژانس ارائه می‌دهیم.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا متن چهارمی هم در مورد توافق وجود دارد، خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون برجام آقای صالحی خیلی واضح صحبت کرد و با اشاره به مباحث فنی برجام به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

وی افزود: وقتی در این جلسه در خصوص تحقیق و توسعه سوال شد، آقای صالحی هم پاسخ داد که بر اساس پاراگراف 52 ضمیمه یک  برجام ، مقرر شده که ما اطلاعاتی را در مورد برنامه کلی تحقیق و توسعه خود به آژانس ارائه دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اساسا وقتی کشورها پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند، باید این برنامه را هم ارائه دهند. ما هم در حال تهیه این برنامه هستیم و بعد از آماده شدن آن را به آژانس خواهیم داد.

کمالوندی تصریح کرد: در این برنامه توافقی وجود ندارد که بخواهیم از آن به عنوان سند یا متن چهارمی نام ببریم. اصلا در توافق صورت گرفته موضوعی تحت عنوان متن یک یا دو یا سه وجود ندارد و در این مورد خیلی واضح توضیحاتی ارائه شده است.

وی ادامه داد: اگر بگوییم قطعنامه، برجام و توافق ما با آژانس، هر کدام یک متن هستند، باز هم دیگر متن چهارمی در کار نیست، آنچه تقریبا تا یک ماه دیگر بر اساس برجام خواهیم داشت، برنامه‌ای است که ما آن را تهیه می‌کنیم و در آن توضیحاتی راجع به برنامه‌ فعالیتهای هسته ای از جمله تحقیق و توسعه 10 تا 15 سال آینده خود به آژانس را ارائه می‌دهیم که البته این یک روند طبیعی است که هر کشوری که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند باید این کار انجام دهد و ما هم باید از روز اجرای توافق برنامه خود در زمینه تحقیق و توسعه را ارائه دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این توضیحات در مورد فعالیت‌های ما در حوزه هسته‌ای در 10 سال آینده و اقدامات ما در حوزه تحقیق و توسعه در 15 سال آینده خواهد بود و مشخص می‌کند ما در دوره قبل و بعد از محدودیت‌ها به چه سمت و سویی حرکت خواهیم کرد.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا الزامی برای ارائه این برنامه به مجلس وجود دارد، عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی مسئول تهیه این برنامه است. معمولا هم کشورهای مختلف این اطلاعات خود را به شکل محرمانه به آژانس ارائه می‌دهند و در مقابل از آژانس هم می‌خواهند که اطلاعات آنها همچنان محرمانه بماند. بنابراین اگر خود ما محرمانه بودن این اطلاعات را رعایت نکنیم، نمی‌توانیم در این زمینه از طرف مقابل که آژانس است نیز توقعی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این‌ها جزو اطلاعاتی است که باید محرمانه بماند. البته وقتی در کمیسیون برجام برخی از نمایندگان خواستند که ما این اطلاعات و متن را در اختیار آنها قرار دهیم، آقای رحیمیان به عنوان مشاور صالحی عنوان کرد که بحث‌های نظارتی بطور کلی به وزارت امور خارجه ارتباط دارد و این متن باید محرمانه باشد ما شاهد بودیم که در امریکا هم علی‌رغم فشار برخی نمایندگان کنگره به آمانو، متن توافق ما با آژانس هیچ‌گاه منتشر نشد. به هر حال قرارها و توافق‌های میان ما و آژانس باید محرمانه بماند

کد خبر : ۳۰۳۹۸۶