خبرگزاری کار ایران

غفوری‌فرد در گفت‌وگو با ایلنا:

به عنوان نهاد صنفی با شورای نگهبان مذاکره می‌کنیم

رئیس دوره‌ای خانه احزاب گفت: خانه احزاب به‌عنوان نهاد صنفی فعالیت احزاب در کشور با شورای نگهبان مذاکراتی خواهد داشت.

حسن غفوری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان اظهار داشت: منظور از اصل برائت، زمانی است که جرمی علیه فردی به اثبات نرسیده، اما ورود‌‌ همان فرد به یک تشکیلات یا انتخابات تنها هنگامی امکان دارد که آن فرد شرایط لازم را در اختیار داشته‌ باشد.

وی افزود: در واقع ممکن است فردی هیچ جرمی مرتکب نشده‌ باشد اما اگر شرایط لازم همچون مدرک تحصیلی، سابقه مدیریتی و مسائلی از این دست را در اختیار نداشته‌ باشد، نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود که به این شرایط، شرایط احراز می‌گویند و در انتخابات مجلس نیز این شرایط در نظر گرفته می‌شود که بر اساس آن نماینده باید به‌عنوان مثال حداقل مدرک کار‌شناسی و ۵ سال سابقه مدیریتی داشته‌ باشد که این شرایط در قانون مشخص شده‌ است.

رئیس دوره‌ای خانه احزاب با اشاره به نقش شورای نگهبان برای تشخیص شرایط نامزد‌ها٬ گفت: شورای نگهبان در این خصوص تصمیم می‌گیرد. البته قانون نظارت بر انتخابات و همچنین تفسیر قانون اساسی را بر عهده این شورا گذاشته است که شورای نگهبان بر اساس این تفسیر معتقد است نظارتش باید به‌ صورت استصوابی باشد. شورای نگهبان با استعلام از ۴ مرجع وزارت اطلاعات، ‌ نیروی انتظامی، سازمان ثبت احوال و قوه قضاییه صلاحیت نامزد‌ها را تایید و همچنین بررسی التزام نامزد‌ها به اسلام و ولایت فقیه و مسائلی از این دست را نیز احراز می‌کند.

غفوری‌فرد در پایان با اشاره به نقش خانه احزاب در برگزاری انتخابات سالم، تصریح کرد: خانه احزاب به‌عنوان نهاد صنفی فعالیت احزاب در کشور با شورای نگهبان مذاکراتی خواهد داشت اما طبیعتاً دخل و تصرفی در تصمیم‌گیری این شورا نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۰۳۸۴۴