خبرگزاری کار ایران

اصغرزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ردصلاحیت‌ها موجب کنارکشیدن اصلاح‌طلبان نمی‌شود/ خبرگان نباید در اختیار تندروها قرار بگیرد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یک جریان در این چند سال پیدا شد به نام «جریان کشف» که معتقد بود رای مردم تزئینی است و رهبر باید کشف شود٬ اما واقعیت این است که حضور افراد قدرتمند در خبرگان اهمیت زیادی دارد و نگرش اصلاح‌طلبانه و اصولگرایانه اعضای خبرگان اهمیت بسزایی دارد.

ابراهیم اصغرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ با بیان اینکه اگر مجلس خبرگان آینده مجلسی قدرتمند، معتدل و واقع‌گرا باشد آینده کشور تضمین خواهد شد٬ تصریح کرد: طبیعی است افرادی مثل ما نمی‌توانند وارد مجلس خبرگان شوند و افراد بر اساس آئین‌نامه خاصی در انتخابات آن شرکت می‌کنند٬ اما معتقدم می‌توان بین افرادی که نامزد این انتخابات می‌شوند٬ افراد معتدل و نزدیک‌تر به اصلاح‌طلبان را انتخاب کرد.

وی افزود: هرچند مجلس شورای اسلامی نیز در قانونگذاری و زندگی روزمره مردم مهم است اما مجلس خبرگان رهبری به لحاظ راهبردی به مراتب از مجلس شورای اسلامی مهم‌تر است٬ چراکه در استراتژی‌های کلان نظام تاثیر می‌گذارد.

اصغرزاده تاکید کرد: افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و می‌خواهند با حضور در انتخابات اصلاحات انجام دهند و به وجوه دموکراتیک قانون اساسی باور دارند، معتقدند تمامی ارکان نظام به رای مردم مربوط است و این مسئله بالا‌ترین مقام‌های نظام را نیز شامل می‌شود. البته یک جریان در این چند سال پیدا شد به نام «جریان کشف» که معتقد بود رای مردم تزئینی است و رهبر باید کشف شود٬ اما واقعیت این است که حضور افراد قدرتمند در خبرگان اهمیت زیادی دارد و نگرش اصلاح‌طلبانه و اصولگرایانه اعضای خبرگان اهمیت بسزایی دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حضور بلوک‌های قدرت در سپهر سیاسی ایران گفت: بلوک‌های قدرت نظام ایران را دموکراتیک می‌کنند. چنانچه آقای هاشمی شخصا حزب ندارد اما ایشان و همفکران ایشان یک بلوک قدرت را تشکیل می‌دهند که هم در حوزه‌های علمیه و هم در نهادهای نظامی و هم در جاهای دیگر حضور دارند.

اصغرزاده با اشاره به اینکه ردّصلاحیت بعضی افراد برای ورود به مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان موجب کنارکشیدن ما نخواهد شد٬ گفت: هرچند باید همه افرادی که صلاحیت دارند در مجلس خبرگان و شورای اسلامی نامزد شوند٬ اما در ‌‌نهایت همواره بین نامزد‌ها اختلاف وجود دارد و باید اصلاح‌طلبان به کسی رای بدهند که به دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه نزدیک‌تر است و می‌تواند شرایط زیست عمومی و زیست سیاسی را بهبود ببخشد.

وی تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری به دلایل زیادی مهم است و دلیل اهمیت آن هم انتخاب رهبر است که بر اساس قانون اساسی اختیار‌ها و مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده او گذاشته می‌شود و همواره هم رهبر فقید انقلاب و هم رهبر فعلی نظام در حیطه آرمان‌خواهی باقی نمانده‌اند و بین آرمان‌خواهی و واقع‌گرایی در حال برقراری توازن هستند و بر اساس اقتضائات روز تصمیم می‌گیرند و آرایش سیاسی مجلس خبرگان می‌تواند بازتابی از انتظارات مردم از رهبر باشد.

اصغرزاده با اشاره به نقش اساسی مجلس خبرگان در قانون اساسی گفت: اگر این مجلس در اختیار تندرو‌ها باشد٬ آینده کشور مبهم خواهد بود و ایران بیشتر به سمت انزوا خواهد رفت٬ اما دولت باید زمینه حضور همه تفکرات را در انتخابات خبرگان فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه دولت می‌تواند ادعا کند که من فقط مجری انتخابات هستم و نظارت را به طور کامل به شورای نگهبان واگذار کرده‌ام٬ خاطرنشان کرد: اما یادمان باشد در انتخابات سال ۶۷، شورای نگهبان انتخابات تهران را تایید نمی‌کرد و در اختلاف بین وزارت کشور و شورای نگهبان، امام خمینی به آقای انصاری ماموریت داد که مشکل را حل کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به وظایف مجریان انتخابات گفت: مجری انتخابات نمی‌تواند نسبت به مداخله نهادهای نظامی یا تخلفات دیگر بی‌تفاوت باشند٬ گفت: فراموش نکنیم برگ برنده دولت٬ مشارکت همه مردم است. اینکه حتی کسانی که نظام را قبول ندارند هم در انتخابات حضور پیدا کنند و رای مردم حق‌الناس باشد و دولت به عنوان یک مجری باید زمینه یک انتخابات خوب برا برگزار کند.

کد خبر : ۳۰۲۸۹۱