خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آمریکا از ایجاد بحران جدید میان ایران و عربستان ضرر می‌کند

مدیرکل آسیای‌ غربی وزارت‌ خارجه‌ دولت‌ اصلاحات گفت: آمریکا می‌خواهد با بهبود نسبی روابط ایران و عربستان، از ظرفیت‌های این مسئله به سمت حل‌وفصل بحران سوریه‏، عراق و خلیج فارس استفاده کنند.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‏، در رابطه با سفر پادشاه عربستان به آمریکا گفت: در پی مذاکرات هسته‌ای و توافق بر متن برجام‏، برای بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه و به‌ویژه عربستان این نگرانی ایجاد شد که واشنگتن می‌خواهد سیاست‌هایش را در عرصه‌ای منطقه‌ای و همچنین نسبت به ایران تغییر دهد.

وی ادامه داد: با آنکه آمریکا با توافق هسته‌ای و همچنین تعقیب سیاست چرخش به شرق، تغییراتی را در سیاست‌های خاورمیانه‌ای‌اش ایجاد کرده است٬ اما همزمان با مذاکرات و پس از دستیابی به توافق نیز تلاش می‌کند متحدان منطقه‌ای‌اش را حفظ کند و به آنها بگوید برجام تاثیری در روابط آمریکا با آنها ندارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با اشاره به همزمانی سفر «ملک سلمان» به آمریکا و بررسی توافق هسته‌ای در آمریکا اظهار داشت: این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که توافق هسته‌ای در آمریکا در حال بررسی است و اوباما نیز تلاش داشت با گرفتن اعلام حمایت از توافق از سوی عربستان، به مخالفان توافق در آمریکا بگوید که حتی عربستان نیز با برجام موافق است.

محبعلی در پاسخ به این سوال که عربستان در ازای موافقت با برجام‏، چه درخواست‌هایی از آمریکا دارد؟ تصریح کرد: مسائل متعددی میان آمریکا و عربستان مانند سوریه، یمن، نفت، خرید تسلیحات جدید نظامی و... مطرح است که با توجه به مسائل وخیم‌تر شدن مسئله سوریه و آوارگان سوری، بی‌تردید سوریه مهمترین مسئله مورد رایزنی دو کشور قرار خواهد گرفت.

وی با یادآوری اشتراک و اختلاف‌نظر آمریکا و عربستان در مسئله سوریه خاطرنشان کرد: هر دو کشور در تغییر نظام سوریه اشتراک نظر دارند٬ ولی در کیفیت این تغییر اختلاف نظر دارند. آمریکا مایل نیست ساختار نظامی و سیاسی سوریه به‌صورت کامل و مانند لیبی از بین برود و به‌عبارتی، به سوریه بدون بشار اسد اعتقاد دارد در حالی که عربستان خواستار از بین رفتن نظام سوریه به صورت کامل و خواستار تشکیل دولتی متمایل به عربستان است. از سویی، عربستان خواستار حضور نظامی آمریکا به صورت مستقیم در مسئله سوریه است که آمریکا مخالف این مسئله است.

محبعلی در پاسخ به این مسئله که فشار آمریکا به عربستان می‌تواند موجب تن‌دادن عربستان به گفت‌وگو با ایران شود؟ ابراز داشت: آمریکایی‌ها به صورت سنتی‏، سیاست سنتی دو پایه را دنبال می‌کنند؛ یعنی هم از نفس ایران و هم نفس عربستان می‌خواهد استفاده کند. از سویی، از اختلاف ایران و عربستان و رقابت‌ها سود می‌برد ولی از درگیری و ایجاد بحران جدید میان آنها ضرر می‌کند.

مدیرکل اسبق خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در پایان اظهار داشت: آمریکا در واقع، می‌خواهد با بهبود نسبی روابط ایران و عربستان، از ظرفیت‌های این مسئله به سمت حل و فصل بحران سوریه‏، عراق و خلیج فارس استفاده کنند.

کد خبر : ۳۰۲۶۵۴