خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

تعامل ما با قدرت‌های جهانی از موضع قدرت است

سخنگوی دولت گفت: تعامل ما با قدرت‌های جهانی نه به عنوان یک دولت ورشکسته یا شکست خورده بلکه از جایگاه اقتدار و قدرت بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سخنگوی دولت ظهر امروز دوشنبه - ۲ شهریور ماه - طی سخنانی در سازمان اصناف و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز نیمه دوم دوره خدمت دولت تدبیر و امید آغاز شده است، گفت: این دوره خدمت در حالی به نیمه رسیده که امروز شاهد هستیم که وزرای کشورهای مختلف دنیا و هیات‌های بلندپایه برای همکاری به ایران سفر می‌کنند، در حالی‌که تا پیش از این بالا‌تر از سطح مدیرکل با ایران مذاکره نمی‌کردند.

او اظهار کرد: امروز به راحتی می‌توانیم وضعیت جامعه و کشور را با ابتدای استقرار دولت مقایسه کنیم در این مدت ما با یک پدیده خاص مواجه بودیم و آن مذاکره به مدت دو سال با شش قدرت جهان و هماوردی با آنها در عرصه سیاسی بود.

نوبخت ادامه داد: این تعامل با قدرت‌های جهانی نه به عنوان یک دولت ورشکسته یا شکست خورده بلکه از جایگاه اقتدار و قدرت بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: از سال ۹۰ تا ۹۲ سیاست‌های جاری و همچنین تحریم‌های اقتصادی باعث شده بود رشد اقتصادی کشور به ۶- درصد زیر صفر و تورم به بالای ۴۰ درصد برسد. همچنین بازار بی‌ثبات ارز ارزش پول کشور را سه برابر کاهش داده بود و ارزش پول کشور در مقابله ارز‌های جهانی به یک سوم کاهش پیدا کرد.

نوبخت ادامه داد: دولت با برنامه‌ریزی صحیح در دو سال گذشته نرخ تورم را در ۱۲ ماهه اول سال به ۱۳ درصد کاهش و نرخ تورم نقطه به نقطه را به ۱۱ درصد رساند و هر چند قیمت‌ها به میزان ۱۳ درصد در حال افزایش است اما ما دیگر شاهد تورم ۴۰ درصدی نیستیم.

وی ادامه داد: این برنامه‌ریزی باعث شد تا ما با قدرت با کشورهای جهان مذاکره کنیم و نشان دهیم که جمهوری اسلامی به خاطر فشار تحریم‌ها مذاکره نمی‌کند.

نوبخت همچنین با اشاره به وضعیت بازار کار گفت: از فرودین ۹۳ تا فروردین ۹۴، ۸۰۰ هزار نفر تقاضای ورود به بازار کار داشتند و در این میان ۷۰۰ هزار نفر صاحب شغل شدند اما همچنان ۱۰۰ هزار نفر بیکار هستند.

او افزود: درآمد ما پیش از دولت یازدهم ۵۴ میلیارد تومان بود اما امروز به زیر ۲۴ میلیارد تومان رسیده است. و قیمت نفت از ۱۰۸ دلار به زیر ۵۰ دلار رسیده است٬ اما هیچکدام از مسائل نتوانست ما ایرانیان را به زانو درآورد و امروز بعد از انجام مذاکره شاهد این هستیم که هیات‌های خارجی و بلندپایه به ایران می‌آیند در حالی که تا قبل از این فقط سطح مدیران کل به ایران نمی‌آمدند.

نوبخت با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم که ایران تبدیل به بازار کشورهای غربی نشود٬ گفت: ما سه اصل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، استفاده از فناوری و تکنولوژی روز، ‌ استفاده از ظرفیت داخلی و تولید محصولات داخل و بهبود در بازارهای جهانی را در مذاکرات خود با هیات‌های بلند پایه مد نظر داریم و تلاش داریم این اهداف محقق شود.

وی ادامه داد: از بودجه ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی در سلا قبل فقط ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تحقق یافته است اما امیدواریم امسال بخش بسیار زیادی از بودجه ۲۳۶ هزار میلیارد تومانی محقق شود.

در ادامه این برنامه نمایشگاه دولت در اسناد رسمی افتتاح شد و از کارمندان بر‌تر سازمان کتابخانه اسناد ملی تقدیر شد.

کد خبر : ۲۹۹۷۹۸