خبرگزاری کار ایران

ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه لبنان:

توافق هسته‌ای پیروزی برای دیپلماسی بود

وزرای امور خارجه ایران و لبنان روز گذشته آخرین تحولات روابط دو جانبه و منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در مورد روابط دوجانبه میان ایران و لبنان اظهار داشت: روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها می‌تواند گا‌م‌های جدیدی را در چارچوب تحولات و نتایج تواق هسته‌ای و رخدادهای منطقه، به سمت اهداف و خاستگاه‌های دو کشور بردارد.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: توافق هسته‌ای یک پیروزی برای دیپلماسی بود و این مشکل پس از جنگ جهانی دوم یک مشکل پیچیده بود که به راه حل رسید.

ظریف با اشاره به بی‌اعتمادی عمیق بین ایران و آمریکا طی 36 سال گذشته که به علت دروغ‌پردازی اسراییل به آمریکا به وجود آمده بود، گفت: اذهان آمریکایی‌ها با این دروغ‌پردازی پر شده بود که بخشی از آن در خصوص هسته‌ای با شکل‌گیری توافق وین مقداری تغییر یافت.

وی در رابطه با توافق صورت گرفته تصریح کرد: این توافق چیزی جز مقاومت و پایداری و تلاش مردم ایران برای استقلال علمی و صنعتی خود و نشان دادن اراده مردم در انتخابات و مردم‌سالاری نبود .

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه‌جانبه مناسبات با لبنان اظهار امیدواری کرد تا از طریق تداوم رایزنی‌های بین موسسات دولتی و بخش‌های خصوصی در زمینه‌های انرژی، اجرای پروژه‌های مشترک، افزایش مبادلات تجاری و فرهنگی، دو کشور بتوانند گام‌های جدیدی در راستای تحقق منافع مشترک بردارند.

جبران باسیل نیز در این دیدار با اشاره به موفقیت جمهوری اسلامی ایران در پروژه هسته‌ای گفت: این موفقیت‌ها نه تنها یک پیروزی برای ایران بود بلکه یک پیروزی برای کل منطقه بود. ما الان به دنبال کسب دستاوردهای توافق وین برای حل مشکلات منطقه و لبنان هستیم.

وزیر امور خارجه لبنان با تشریح مخاطرات موجود در لبنان اظهار داشت: تنها خطر موجود در لبنان خطر گروه‌های تروریستی در مرزهای این کشور نیست بلکه دغدغه اصلی نیل به یک گفتمان تعایش بین طوائف و رهبران احزاب موثر است.

جبران باسیل با اشاره به ظرفیت‌های لبنانی‌ها در آمریکا، آمریکای لاتین، اروپا و آسیا و آفریقا گفت: لبنانی‌ها در اقتصاد و فرهنگ و سیاست کشورهای مختلف نقش و نفوذ موثری دارند که این امکان در کنار ظرفیت‌های خوب ایرانی در عرصه جهانی می‌تواند زمینه‌ساز منافع مشترک و پیشرفت و توسعه در کشور را در تمامی زمینه‌ها فراهم سازد.

کد خبر : ۲۹۷۰۱۸