خبرگزاری کار ایران

درایتی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ارتقای جایگاه اجتماعی هاشمی در سرنوشت انتخابات خبرگان تاثیرگذار است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حضور آیت‌الله هاشمی در مجلس خبرگان باتوجه به جایگاه و شان ایشان وزنه سنگینی است. البته اخیراً رفتارهای نادرستی با ایشان صورت‌گرفته اما باتوجه به این‌که این تخریب‌ها مورد پذیرش مردم قرار نگرفته، جایگاه اجتماعی ایشان ارتقا یافته که نتایج این ارتقای جایگاه اجتماعی در سرنوشت انتخابات خبرگان تاثیرگذار خواهدبود.

حجت الاسلام‌والمسلمین مصطفی درایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سیاست تجمیع انتخابات، گفت: به‌صورت طبیعی برگزاری همزمان انتخابات مجلس خبرگان با انتخابات مجلس شورای اسلامی تاحدودی از اهمیت انتخابات خبرگان را کاهش خواهد داد اما با این‌حال انتخابات خبرگان پیش‌رو اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: به‌طور معمول حضور مردم پای صندوق انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، تاحدودی مشارکت در انتخابات خبرگان را هم افزایش می‌دهد٬ اما درصورتی که رای‌دهندگان بدون شناخت و آگاهی و تنها به‌عنوان انجام تکلیف در انتخابات خبرگان شرکت کنند، نتایج چندان راضی‌کننده‌ای به‌همراه نخواهد داشت.

مشاور دولت اصلاحات در امور روحانیون ادامه‌داد: به‌هرحال برخی موانع می‌توانند در مشارکت عمومی تاثیر منفی داشته‌ باشد٬ اما به‌طور کلی باتوجه به تحرکاتی که ازسوی جریان‌های سیاسی مختلف کشور در این خصوص آغاز شده و همچنین فعالیت‌های برخی از شرکت‌کنندگان به‌ویژه جوان‌ترها٬ ضمن آنکه اهمیت انتخابات این دوره را ارتقا می‌دهد، بر افزایش مشارکت نیز تاثیرگذار است.

درایتی ضمن انتقاد از طرح این مسئله که انتخابات خبرگان غیرسیاسی است، تصریح کرد: بی‌شک مجلس خبرگان، سیاسی‌ترین مجلس کشور است. البته برخی از شرکت‌کنندگان و نمایندگان خبرگان پشتوانه سیاسی ندارند اما این مسئله نقصی بزرگ برای خبرگان است، چراکه این مجلس باتوجه به وظایفی اعم از انتخاب و نظارت بر رهبری، باید از سیاستمدارانی که به مسائل داخلی و خارجی اشراف دارند، تشکیل شود. اینکه بیان می‌شود مجلس خبرگان سیاسی نیست، حرفی غیرواقعی است .

وی با تاکید بر اهمیت مجلس خبرگان، افزود: شرط اجتهاد برای نامزدهای خبرگان در حقیقت نوعی محدودیت برای حضور همه افراد توانمند است و تاحدودی هم اهمیت و هم کارآمدی مجلس خبرگان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

درایتی با بیان این‌که حضور سلایق مختلف، معتدل و جدید در احیای نقش خبرگان موثر خواهدبود، یادآور شد: تا این لحظه دلایل مشخصی که نشان دهد در مجلس خبرگان پیش‌رو سلایق مختلف، معتدل و جدید حضور خواهندداشت، در دست نیست و هنوز برای اظهارنظر در این خصوص زود است.

این روحانی اصلاح‌طلب خاطرنشان‌کرد: محدویت‌ها در انتخابات خبرگان چندین برابر دیگر انتخابات‌هاست و معمولاً‌ تنها یک سلیقه سیاسی خاص امکان حضور در این مجلس را می‌یابد و بر این اساس اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند حضورشان بی‌فایده است. انتخابات خبرگان باید طوری برنامه‌ریزی و اجرا شود که امکان حضور همه سلایق محقق شود.

درایتی با اشاره به حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان، افزود: حضور آیت‌الله هاشمی در مجلس خبرگان باتوجه به جایگاه و شان ایشان وزنه سنگینی است. البته اخیراً رفتارهای نادرستی با ایشان صورت‌گرفته اما باتوجه به این‌که این تخریب‌ها مورد پذیرش مردم قرار نگرفته، جایگاه اجتماعی ایشان ارتقا یافته که نتایج این ارتقای جایگاه اجتماعی در سرنوشت انتخابات خبرگان تاثیرگذار خواهدبود.

وی همچنین با اشاره به احتمال حضور حامیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات‌های پیش‌رو، اعلام کرد: بعید می‌دانم این جریان در انتخابات خبرگان به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کند. 

درایتی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان تمام تلاش خود را برای فراموش‌نشدن انجام می‌دهند و گاهی حتی با اخبار منفی خود را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، چراکه به‌خوبی از عواقب فراموش‌شدن باخبرند. با این‌حال جریان احمدی‌نژادی‌ها، تندروها و جبهه پایداری، اقبالی در انتخابات ندارند.

کد خبر : ۲۹۵۱۵۲