خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد در اجلاس مدیران آموزش و پرورش:

بدون نگاه علم‌گرایانه نمی‌توان به آینده امید داشت

نایب رییس مجلس تصریح کرد: پیشرفت و توسعه دستاورد علم و استقلال است و بدون نگاه علم‌گرایانه نمی‌توان به آینده امید داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد در سی‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با تاکید بر لزوم توجه به اصلاح روش‌های مدیریتی، اخلاق و رفتار سازمانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در تشریح حرکت اصلاحی حرکت در چارچوب ارزش‌ها و مبانی اصلی نظام را به عنوان اصول تعریف‌شده بیان فرموده‌اند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام بزرگوار تجسم عینی و خارجی همه ارزش‌ها بودند و نظام‌سازی، مواضع امام در برابر نظام سلطه و حمایت‌های ایشان از مستضعفان جهان همه ارزش‌های برآمده از آموزه‌های قطعی دین و اسلام واقعی بودند.

وی با تاکید بر اینکه در هر حرکت اصلاحی باید به اصول و مبانی توجه داشت٬ افزود: خوشا به حال آنانکه مطابق سلایق شخصی به امام(ره) نگاه نمی‌کنند و ارزش‌ها را به صورت فراگیر می‌بینند؛ یعنی به عنوان مثال در کنار ارزش‌های فردی٬ ارزش‌های سیاسی، ملی و اجتماعی را نیز در نظر می‌گیرند.

و ی با تاکید بر اینکه ما هیچ منکری را کوچک نمی‌بینیم٬ اما باید به همه منکرها توجه داشت٬ ادامه داد: معروف تنها در امر به پوشاندن چند تار مو خلاصه نمی‌شود و منکر تنها بیرون ماندن چند تار مو نیست و اگر کسی به این منکر توجه دارد که باید داشته باشد، باید به رفتار ناشایست افراد نیز توجه داشته باشد و آن را منکر بداند. نه اینکه افراد هر کاری انجام دهند و آن منکر نباشد٬ اما اگر کسی ظواهر را رعایت نکرد این امر به عنوان تنها منکر تلقی شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همانطور که توجه به مردم‌سالاری معروف بزرگ است٬ مواضع شفاف در برابر مستکبران، مستبدان و نظام سلطه نیز معروف مهمی است.

وی با اشاره به رفتارهای نظام سلطه در کشورهایی همچون عراق افزود: نظام سلطه داعش را خلق کرد تا نظام مردمسالار برآمده از اراده مردم عراق را به زیر بکشد و تلاش کند تا نظامی را حاکم کند که تحت اراده نظام سلطه باشد.

وی همچنین با اشاره به توجه امام راحل و رهبر معظم انقلاب به دو حوزه پیشرفت و توسعه افزود: پیشرفت و توسعه دستاورد علم و استقلال است و بدون نگاه علم‌گرایانه نمی‌توان به آینده امید داشت.

ابوترابی‌فرد اولین اصل در حرکت اصلاحی را توجه به ارزش‌ها خواند و افزود: در حرکت رو به جلو باید تحول‌گرا بود٬ البته این نگاه تحول‌گرایانه با تکیه بر اصول و ارزش‌ها محقق می‌شود و ایستادن قطعا به معنای مردن است و امام راحل خود بزرگترین معلم تحول است و انسانی است که تحول عظیمی همچون پیروزی انقلاب اسلامی را خلق کرد٬ اما نگاه تحولی وی با نگاه به اصول و برآمده از مبانی و ارزش‌ها بود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آموزش‌وپرورش مانند هر نهادی نیازمند تحول است و باید به صورت روزآمد از ظرفیت‌های جدید بهره ببردو بر کیفیت و کارآیی خود بیافزاد٬ چراکه ایستادن در شرایط فعلی قطعا به ضرر آموزش‌وپرورش خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در نگاه اصلاحی به وضعیت آموزش‌وپرورش در کشور باید تحول‌گرا باشیم٬ افزود: در نهادی که چهره‌های کار آزموده در آن موج می‌زند باید به سوی دو هدف بزرگ ارتقای آموزش و کاهش هزینه گام برداشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: امروز دنیا با دو ابزار ارتقای سطح کارآیی و کاهش هزینه‌ها به دنبال تحول می‌رود.

وی همچنین در مورد شرایط پس‌ازتحریم افزود: بعد از یک دهه تنگناهای موجود امروز ما در عرصه رقابت سختی قرار گرفته‌ایم و تولیدکنندگان کالا و بنگاه‌داران اقتصادی امروز خود را با تهدید حضور رقبا مواجه می‌بینند٬ چراکه رقبا از ابزار علم استفاده کرده‌اند و هزینه‌ها را کاهش و زمینه ارتقای کیفیت را افزایش دادند.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه مدیران کشور باید برای این امر چاره‌ای بیاندیشند٬ گفت:  توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و تبدیل‌کنندگان علم به فناوری و بسترسازی برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌ها می‌تواند عوامل مهمی برای مواجه به شرایط رقابتی موجود باشد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیریت مبتنی بر هزینه راه به جایی نمی‌برد٬ افزود: بودجه می‌تواند شکل افزایشی داشته باشد٬ اما افزایش بودجه به تنهایی نمی‌تواند گره‌ای را بگشاید و در این‌باره مدیریت مبتنی بر علم و دانش راهگشا خواهد بود و آنچه می‌تواند به ما کمک کند استفاده درست از ظرفیت‌های موجود است.

وی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم بدون تخصیص بودجه باید گام برداشت٬ اما معتقدیم باید مدیریت با تکیه بر دانش و علم با مد نظر قرار دادن دیدگاه تحول‌گرایانه جایگاه خود را به دیدگاه هزینه‌ایِ صِرف بدهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم اظهار داشت: اگر در زمینه آموزش‌وپرورش قدم‌ها را درست برداریم٬ مشکلات موجود مرتفع می‌شود و راه حرکت به سمت افق‌های روشن با تکیه بر استفاده از سرمایه‌های موجود و مدیریت دانش‌بنیان که مبتنی بر علم در عرصه آموزش‌وپرورش است٬ تحقق خواهد یافت.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: همانگونه که وزیر محترم آموزش‌وپرورش آقای فانی در مورد تنگناهای موجود در نظام آموزش‌وپرورش به آن اشاره کردند٬ باید تاکید کنم اهتمام دولت محترم و جناب آقای دکتر نوبخت و آقای فانی و همچنین اراده مجلس استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای پاسخگویی به نیاز آموزش‌وپرورش در کشور است و این اراده قطعی وجود دارد که مشکلات این حوزه هر چه سریع‌تر حل شود.

وی با اشاره به جلسات مستمر دولت و مجلس برای حل مسائل مربوط به معلمان و آموزش‌وپرورش ادامه داد: بودجه مصوب برای آموزش و پرورش 230 میلیارد تومان است٬ اما به نظر می‌رسد بودجه عملکرد 190  میلیارد تومان باشد و فاصله 40 میلیارد تومانی را که وجود دارد٬ باید از منظری یک فرصت دانست؛ فرصتی برای ارتقای بهره‌وری.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معلمان قطعا باید بالاترین جایگاه در نظام اسلامی را داشته باشند٬ خاطرنشان کرد: بدون تحقق چنین جایگاهی نمی‌توان انتظار کارکرد متعالی را از این سازمان داشت.

ابوترابی‌فرد همچنین ادامه داد: تبدیل دانش به فناوری نیازمند کار، برنامه و تلاش است و برای تحقق این مهم باید عزم و اراده به منظور حرکت رو به جلو وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: کشور ما می‌تواند پرچمدار توسعه، تحول و نهادینه شدن علم و فرهنگ باشد که در این راستا باید معلمان و آموزگاران جایگاه مهمی داشته باشند وبرای تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های بالای نظام تلاش کنند.

کد خبر : ۲۹۴۷۴۹