خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با ایلنا:

صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان قابل اندازه‌گیری نیست

یک عضو مجلس خبرگان گفت: شورای نگهبان سه بحث حق‌الناس بودن رای مردم، عدم امکان احراز صلاحیت نامزدها و رعایت قانون را برای برگزاری یک انتخابات خوب مرتفع کند.

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با حمایت از سیاست تجمیع انتخابات‌ها،‌ اظهار داشت: برگزاری انتخابات هزینه‌های اقتصادی، سیاسی،‌ اجتماعی و اخلاقی فراوانی به‌همراه دارد، تعدد انتخابات‌ در کشور منجر به روی‌آوردن مسئولان‌ به موضوع تجمیع گردید.

وی افزود: برخلاف تصور عمومی،‌ برگزاری انتخابات‌های متعدد و اینکه مردم همیشه سر صندوق و خیابان باشند، چندان خوب نیست و باتوجه به هزینه‌های فراوان آن تبدیل به فاجعه می‌شود. انتخابات باید کم و با فاصله‌های زیاد برگزار شود٬ به‌بیان دیگر کمیت انتخابات اهمیت ندارد و این کیفیت انتخابات است که ارزشمند است و باید تلاش کنیم انتخاباتی آزاد و باشکوه برگزار کنیم و سیاست تجمیع انتخابات٬ علیرغم مخالفت برخی،‌ سیاستی منطقی و عاقلانه است.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث غیرسیاسی بودن انتخابات مجلس خبرگان، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه عموماً مجالس توسط احزاب تشکیل می‌شود، سیاسی‌بودن مجالس به‌طور کلی امری طبیعی است و اتفاقاً حضور افراد با سلایق مختلف سیاسی از جناح‌های سیاسی گوناگون نمک مجلس است و علاوه بر آن منجر به پختگی بیشتر قوانین می‌گردد٬ اما باتوجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد مجلس خبرگان، شرایط به‌گونه دیگری است.

هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: باوجود آن‌که سیاسی و حتی جناحی بودن مجالس در حد اعتدال و عقل و در صورتی که منافع ملی را تحت‌الشعاع قرار ندهد، اشکالی ندارد اما باتوجه به این‌که مجلس خبرگان ماهیتاً و هویتاً متفاوت است، این شرایط برای مجلس خبرگان مصداق ندارد.

وی با اشاره به تفاوت‌های ماهوی مجلس خبرگان با دیگر مجالس قانونگذاری در ایران و جهان،  یادآور شد: وجه افتراق نخست درخصوص مجلس خبرگان این است که این مجلس متشکل از علماست و بنابراین میان اعضای خبرگان اختلافات زیربنایی و اساسی وجود نداشته و تنها در روش‌ها و روبنا با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند و در ثانی مجلس خبرگان،‌ مجلس عدالت و روحانیت است و نکته دیگر این‌که همه اعضای مجلس خبرگان رهبری، به معتقد به ولایت‌فقیه هستند و اساساً موضوع بحث مجلس خبرگان رهبری، ولایت است.

وی افزود: ولایت به معنای پدر است  و از آن هر دو جناح بوده و باید با رویکرد فراجناحی و غیرسیاسی در این خصوص ورود کنیم٬ چراکه اگر بخواهیم مباحث مجلس خبرگان را سیاسی و جناحی کنیم، ماهیت و هویت وجودی ولایت و مجلس خبرگان خدشه‌دار می‌شود و جناحی کردن مجلس خبرگان، ظلمی بزرگ به آن است و در صورتی‌که مجلس خبرگان سیاسی بشود، اساساً نبودنش بهتر از بودنش خواهدبود.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانگونه که مجلس خبرگان عرصه سیاست و سیاست‌بازی نیست،‌ عرصه جوان‌گرایی صِرف نیز نیست. البته این‌ بدان معنا نیست که جوانان را حذف کنیم و در واقع اینکه برخی از جوانان عالم و آگاه هم در مجلس خبرگان حضور یابند، بسیار خوب است اما اینکه اکثریت مجلس خبرگان را جوانان تشکیل بدهند، مغایر با ماهیت این مجلس است.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به نقش مهم شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای جلوگیری از تنش‌ها، اعلام کرد: اگر مجلس شورای اسلامی ضامن جمهوریت نظام است، مجلس خبرگان رهبری نیز اسلامیت نظام را تضمین می‌کند و برگزاری انتخاباتی که منجر به دلگرمی مردم باشد و مشارکت مردم را ارتقا ببخشد، اهمیتی به‌سزایی دارد.

وی افزود: شورای نگهبان متشکل از علمای بزرگ منتخب رهبری است که به‌خوبی به ظرائف کار اشراف داشته و به‌واقع دلسوز نظام و ملت‌اند اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای باشد، نه‌اینکه ابتدا افرادی خاص توسط شورای نگهبان انتخاب شوند و بعد این افراد منتخب در معرض رای و انتخاب دوباره مردم قرار بگیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر عدم امکان احراز صلاحیت،  تصریح کرد: همان‌گونه که نمی‌شود دین کسی را اندازه‌ گرفت، صلاحیت نامزدها نیز قابل احراز نیست و سوالی که همواره در این خصوص مطرح می‌شود این است که ما چگونه صلاحیت کسانی که تایید شده را احراز کرده‌ایم. بنابراین تایید صلاحیت نامزدها می‌بایست بنابر قانون انجام بگیرد٬ چراکه بحث احراز تنها در مسائل ملموس قابل تحقق است و در مسائل غیرملموس امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در احادیث ما ذکر شده اگر کسی در حقوق‌الناس خطا کند و کسی که قابل عفو نبود را عفو کند، بهتر از آن است که کسی را به اشتباه عقوبت کنیم. بنابراین رعایت قانون و احتیاط در حقوق‌الناس و عدم نگرانی از انتقادها و تخریب‌ها ازسوی شورای نگهبان راهگشای برون‌رفت از بسیاری از مشکلات در بحث برگزاری انتخابات عادلانه، آزاد و باشکوه است.

آیت‌الله هاشم‌زاده در پایان ضمن تاکید بر صلاحیت و دلسوزی انکارناپذیر تمامی اعضای شورای نگهبان، تصریح کرد: باتوجه به نظام منسجم و مستحکم مجلس خبرگان رهبری، هرکسی که وارد این مجلس شود، رویکرد ولایتمدارانه خبرگان تغییر نخواهد کرد. البته درجات ولایتمداری افراد متفاوت است اما کسی قادر به اندازه‌گیری آن نیست و اینکه کسی در مجلس خبرگان مومن و دیگری بی‌ایمان، یکی انقلابی و دیگری غیرانقلابی و یکی ولایتمدار و دیگری ضد ولایت‌فقیه باشد، امکان‌پذیر نیست.

کد خبر : ۲۹۴۵۴۸