خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در آلمان مطرح کرد؛

دلایل اهداف سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران

سفیر ایران در آلمان، با اشاره به سفر هیأت اقتصادی کشور آلمان به ریاست معاون صدر اعظم این کشور گفت: آلمان در سال‌های قبل از تحریم به صورت سنتی شریک اول یا دوم تجاری ایران بوده است و امیدواریم در شرایط جدید بتوانیم از این ارتباطات در راستای ایجاد فصل جدیدی به نفع اقتصاد کشور بهره‌برداری کنیم.

به گزارش ایلنا٬ علی ماجدی در گفت‌وگو با رادیو با بیان این‌که «بعد از توافق وین اولین هیاتی که از اتحادیه اروپا با هدف توسعه اقتصادی در ایران حضور پیداکرد، از آلمان بوده است» گفت:‌ در حدود 9 ماهی که به عنوان سفیر ایران در آلمان حضور داشتم در جریان ملاقات‌های مختلف با شرکت‌های شناخته شده آلمانی که بعضا در عرصه جهانی نیز مطرح هستند مقدمات این سفر را فراهم کردیم، شرایط اقتصادی ایران را تبیین کرده و اعلام کردیم ایران آمادگی دارد با استفاده از تکنولوژی آلمان و نیروی انسانی ماهر ایرانی با این کشور در عرصه اقتصادی همکاری داشته باشد.

وی با بیان این‌که «آنها نباید نگاه تجاری صرف به ایران داشته باشند»، ادامه داد: اگر آنها این تصور داشته باشند که با لغو تحریم‌ها می‌توانند فروشنده تجهیزات و تکنولوژی به ایران باشند باید این تصور را کنار بگذارند؛ چراکه ایران در طول این سال‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به تکنولوژی‌های مختلف دست یافته و البته این آمادگی را دارد که از تکنولوژی برتر به صورت مشارکتی و با تکیه بر نیروی انسانی ماهر ایرانی در جریان همکاری با دیگر کشورها استفاده کند؛ به نحوی که این همکاری باعث سودآوری برای اقتصاد ایران باشد.

وی با بیان اینکه «انتظار ایران این است که در جریان گفت‌وگوهای اقتصادی کشورهای مقابل به این خواسته ایران، توجه کنند» در بخشی از سخنان خود به توافق وین اشاره کرد و گفت: توافق حاصل شده پیروزی دیپلماسی ایران است و این پیروزی و نتایج حاصل شده باعث تحسین همگان در عرصه جهانی شده است.

سفیر ایران در آلمان افزود:‌ در جریان این مذاکرات ما با شش قدرت بزرگ دنیا، پایاپای مذاکره کردیم و از منافع ملی کشورمان دفاع کردیم.

وی با بیان این‌که «بر اساس گفته اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای از بین سه کشور اروپایی شرکت کننده در مذاکرات، کشور آلمان در جریان این مذاکرات نقش مثبت‌تری داشته است»، تصریح کرد: البته شما می‌دانید مذاکره به نوعی بده بستان است و آلمان به نوعی تلاش کرده که نقش تعدیل کنند سیاست‌های فرانسه و بعضا انگلیس را در جریان مذاکرات داشته باشد.

سفیر ایران در آلمان خاطرنشان کرد: البته آلمان در جریان این مذاکرات با توجه به این‌که عضو اتحادیه اروپا است٬ به این موضوع نیز توجه داشته که همسو با سیاست‌های این اتحادیه عمل کند٬ ولی در مجموع بیش از دو کشور اروپایی انگلیس و فرانسه علاقمند بوده که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد.

ماجدی ادامه داد: ما به طور سنتی با آلمان، روابط گسترده‌تری نسبت با سایر کشورهای اروپایی داریم و در همین راستا بعد از مذاکرات وین اولین هیأت اقتصادی که از اتحادیه اروپا در این سطح به ایران سفر کرد این هیأت آلمانی بود. این هیأت در جریان این سفر با آقایان زنگنه، سیف، چیت‌چیان، نعمت‌زاده، روحانی و لاریجانی دیدار کرد و طرح‌های اقتصادی ایران را از زبان این مسئولان شنید.

کد خبر : ۲۹۱۹۵۵