خبرگزاری کار ایران

طبق مصوبه مجلس؛

دولت به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا ملحق می‌شود

نمایندگان مجلس به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه دادند به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا راجع به سند حمل الکترونیکی ملحق شود.

به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل الحاقی به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی کالا از طریق جاده راجع به سند حمل الکترونیکی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شد به پروتکل الحاقی مورخ اول اسفند 1386 به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا راجع به سند حمل الکترونیکی به شرح پیوست ملحق شود و اسناد الحاق را نزد امین اسناد کنوانسیون مذکور تودیع نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

نمایندگان در تبصره این ماده مصوب کردند که در اجرای ماده 12 پروتکل، جمهوری اسلامی ایران خود را ملتزم به رعایت ترتیبات موضوع ماده 11 آن در مورد ارجاع اختلاف به دیوان بین‌المللی دادگستری نمی‌داند. ارجاع اختلاف به مرجع اخیر صرفاً در صورت رضایت همه طرف‌های اختلاف و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممکن است. مراتب فوق باید هنگام تودیع اسناد الحاق رسماً به امین اسناد اعلام شود.

طبق مصوبه مجلس، همه اصلاحیه‌های آتی موضوع ماده 13 پروتکل باید طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شود.

همچنین خانه ملتی‌ها لایحه اجازه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل‌های اصلاحی یک، 2 و 4 کنوانسیون ورشو و اصلاحی آن به موجب پروتکل لاهه مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی را پس از رسیدگی به تصویب رساندند.

کد خبر : ۲۹۰۷۱۵