خبرگزاری کار ایران

/پایان حصر ایران؛ آغاز فصل امید/

واکنش‌ شخصیت‌های جهان به توافق هسته‌ای ایران و 1+5

شخصیت‌های جهان با ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای به این مسئله واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ پس از توافق هسته‌ای تبریک‌ها و واکنش‌های متفاوتی توسط شخصیت‌های برجسته دنیا صورت گرفت که برخی از آنها به شرح زیر است:

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: امروز صفحه جدیدی آغاز شده است. این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تری نیز دارد. اگر کسی بخواهد نقد کند٬ نقد دلسوزانه آزاد است٬ اما اجازه نمی‌دهم کسی بخواهد به امید مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور ما و به اعتماد مردم صدمه بزند.

باراک اوباما اعلام کرد: از نظرات مردم و کنگره در مورد پرونده هسته ای ایران استقبال می کنم٬ اما فراموش نکنیم که ایران و آمریکا 35 سال است با هم خصومت دارند و من هر قانونی که مانع توافق ما شود را وتو می کنم.

جان کری گفت: ظریف مذاکره‌کننده‌ای سخت، میهن‌دوست و مورد احترام است. حتی وقتی کار سخت می‌شد، جلسه را با لبخند به پایان می‌رساند.

لوران فابیوس توافق به‌دست‌آمده را به اندازه کافی با استحکام دانست که بتواند دست‌کم ۱۰ سال دوام داشته باشد.

سرگئی لاوروف پس از توافق هسته‌ای گفت: روسیه انتظار دارد آمریکا برنامه‌های خود درباره استقرار سامانه ضدموشکی را پس از دستیابی توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ ایجاد کند و خواسته ما از متحدان آمریکا نیز تغییر در برنامه استقرار موشک‌ها است و منتظر عکس‌العمل آنها می‌مانیم.

بشار اسد در پیامی برای «آیت‌الله سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، این توافق را تبریک گفت و افزود این توافق «نقطه عطف مهمی در تاریخ ایران، منطقه و جهان خواهد بود.»

ولادیمیر پوتین گفت: هفت کشور حاضر در مذاکرات با تلاش‌های بسیار برای دست‌یابی به توافق با ایران، تصمیم مهمی به نفع ثبات جهانی و همکاری بین‌المللی گرفتند. این توافق ادامه همکاری ایران و روسیه در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را ممکن می‌کند.

محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در شبکه اجتماعی توئیتر خود نوشت: مذاکرات با تمرکز بر ایجاد اعتماد و براساس عدالت، احترام و امنیت مشترک، تنها راه برای حل و فصل درگیری‌هاست.

بان کی مون از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز خرسندی کرد و گفت: سازمان ملل متحد آماده است تا به طور کامل در روند اجرای این توافق تاریخی و مهم همکاری داشته باشد.

سعد الحدیثی سخنگوی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز با استقبال از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 گفت: این توافق تاریخی گامی مهم به شمار می‌آید و منجر به یک اتحاد بهتر برای مقابله با تروریسم در منطقه خواهد شد.

سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش نیز توافق وین بر سر مسأله هسته‌ای ایران را برای صلح و امنیت مهم دانست و گفت: من به تمام مذاکره کنندگان به ویژه فدریکا موگرینی ( مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ) تبریک می گویم.

ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان ضمن استقبال از توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی گفت : این توافق جامع که پس از یک دوره طولانی مذاکرات بدست آمده است یک دستاورد قابل توجه است که باعث کمک به تقویت ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد. ما امیدواریم که این توافق به عنوان یک عامل تشویق‌کننده و محرک برای گسترش تجارت و همکاری‌های اقتصادی و نیز انجام پروژه‌های مشترک میان ایران و ارمنستان باشد.

صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفت که امیدوارم توافق هسته‌ای ایران و 5+1 منشا برقرار ثبات و امنیت در خاورمیانه شود.

کد خبر : ۲۹۰۶۳۰