خبرگزاری کار ایران

محبیان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

حرکت پایداری‌ها جنبیدن است٬ نه پیش رفتن/ سه ضلعی اصولگرایان جامعیت ندارد

یک نظریه پرداز اصولگرا گفت: حرکت پایداری‌ها جنبیدن است و نه پیش رفتن؛ همچون گهواره کودک که می‌جنبد٬ ولی گامی به پیش نمی رود.

امیر محبیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا٬ در خصوص نشست‌های سه گانه اصولگرایان متشکل از موتلفه، پایداری و ایثارگران گفت: هرچند معتقدم رویکرد فعلی به تفاهم و توافق میان گروهی در درون جناح اصولگرا بر مبنای آنچه که فعلا صورت می گیرد؛ به نتیجه مطلوب و به‌ویژه عاجل نخواهد رسید٬ ولی قطعا نیت خیر در ورای این تلاش ها را تحسین می کنم.

موسس حزب نواندیشان تصریح کرد: معتقدم هدف از همگرایی اصولگرایان نباید صرفا نزدیک کردن چند گروه اصولگرا به‌ویژه جریان‌هایی که نشان داده‌اند تابع تصمیمات جمع نیستند٬ باشد٬ بلکه اصولگرایان باید میان گروه‌ها و اصول مورد نظر که باید شفاف و روشن و بر پایه باورهای دینی و عقلانی باشد٬ همگرایی ایجاد کنند. تفاوت این دو رویکرد زیاد است. یکی می‌خواهد منافع را محور توافق قرار دهد و دیگری رویکردی اعتقادی دارد و قصد دارد باورها را تعمیق بخشد.

این نظریه پرداز جریان اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا این سه ضلعی جامعیت لازم را در جریان اصولگرا دارد٬ بیان کرد: قطعا ندارد. اساسا معلوم نیست چه دلیل منطقی پشتِ کنار هم نشاندن این سه ضلع قرار دارد.

این استاد دانشگاه افزود: ایثارگران که زمانی شعارهای تند می‌داد و با عدم پذیرش حکمیت اصولگرایان کاندیدای خاص خود را معرفی می‌کرد٬ اکنون فعالیتش کاهش یافته و حتی سایت حزبش نیز تعطیل شده است.

محبیان ادامه داد: همینطور در مورد پایداری‌ها؛ که با سرکشی در برابر سایر اصولگرایان برای خود٬ محور و منافع و راس مجزا تعریف می کند٬ از چه رو یک ضلع قرار گرفته است؟ متاسفانه فریاد زدن و بازی بهم ریختن ملاک برتری شده است. گویا تصور می‌شود هر کس که فریاد زد٬ لابد حرفی هم برای گفتن دارد و باید برای ساکت کردنش او را رییس کرد! این منطق جواب نمی‌دهد.

موسس حزب نواندیشان در پاسخ به اینکه چقدر نقدهای برخی گروه‌های اصولگرا از جمله جبهه پیروان که در این نشست‌ها حضور ندارند را وارد می‌دانید٬ گفت: جبهه پیروان قطعا در میان اصولگرایان جایگاه مهمی دارد. آنها معقول‌تر حرکت کرده و گستره تشکیلاتی وسیع‌تری دارند. نادیده گرفتن آنها٬ یعنی نادیده گرفتن اکثریت به نفع اقلیت ناچیز.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص بحث مطرح شده محوریت پایداری‌ها در هر یک از نشست‌های انتخاباتی تصریح کرد: حرکت پایداری‌ها جنبیدن است و نه پیش رفتن؛ همچون گهواره کودک که می‌جنبد٬ ولی گامی به پیش نمی‌رود. آنها نمی‌توانند محور باشند٬ هرچند که اعتقادی به حذف آنها ندارم.

محبیان با اشاره به روند فعالیت‌های اصولگرایان برای انتخابات اظهار داشت: چنانچه مدیریت جریان اصولگرایی نتواند کارآمدی خود را برای تحقق یک همگرایی نشان دهد٬ ممکن است این امر به نوعی از آنارشیسم انتخاباتی بینجامد و هرکس بنا به تشخیص خود عمل کند و نهایتا هم افراد انتخاب شده خود را متعهد به هیچ تشکیلات و مرکزیتی ندانند.

موسس حزب نواندیشان در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت اصولگرایان باید سریعا و به صورت اورژانسی از نقاط قابل همگرایی مسیر وحدت را آغاز کنند. نزدیک کردن رادیکال‌ها دشوار٬ و نیازمند زمان طولانی است ابتدا باید ازنقاط قابل اجرا شروع کرد.

کد خبر : ۲۹۰۵۱۵